Kan en superbil bygges av tre? Absolutt, mener gründeren Joe Harmon
FLIS: Joe Harmon bak rattet på Splinter. ALLE FOTO: Rainer Schimm/Messe Essen
MartinJansen
Først publisertSist oppdatert
Splinter er navnet på superbilen. Splinter er engelsk for flis og navnet er helt tilsiktet. For nesten 90 prosent av bilen er trevirke. Chassiset er konstruert nesten utelukkende av trekompositt, mens karosseriet er laget av tusenvis av lag med limte, tynne plater av kirsebærfiner med kjerne av balsatre. Setene er laget av tre og vevd som en kurvstol. Selv eikene i felgene er av tre.
Dersom du synes bilen er en vits, så er industridesigneren og gründeren Joe Harmon av en annen oppfatning.
- Tre har kvaliteter som overgår andre materialer. Det har bedre styrke-til-vekt-ratio enn stål og aluminium, hevder Harmon.
- Dessuten krever tre lite energi og helt nedbrytbart.
Harmon har latt seg inspirere av det britiske jagerflyet de Havilland DH 98 Mosquito som ble utviklet i 1940. Det hadde en V12 Rolls Royce-motor og flyet for øvrig var konstruert nesten utelukkende av tre.
- Kan man lage jagerfly av tre, kan man lage superbil av tre, sier Harmon.
Noe mindre bærekraftig enn karosseriet og chassiset er den spesialdesignede 700 hester sterke V8-eren som er plassert bak. Motoren har en rekke spesialtilpasninger for at Splinter skal overleve åpenbare utfordringer. En 700-hesters motor produserer mye varme, og for å unngå brannfare er eksosen plassert på toppen av hekkmotoren for å oppnå bedre kjøling av motoren.
Splinter ble nylig vist frem i Europa på Essen Motor Show. Se bildegalleri fra bilutstillingen under.
TRE: Splinter og Playmates Jessica Kühne (t.v) og Daria Eppert.
BILUTSTILLING: KTM X-Bow GT4 fra Wimmer Rennsporttechnik.
RUSTY: Denne BMWE28 ser kanskje sliten ut, men den har motor fra en E34 M5 som er tunet til nesten 500 hk.
RUSTY: Denne BMWE28 ser kanskje sliten ut, men den har motor fra en E34 M5 som er tunet til nesten 500 hk.
I3: Dette er "Budii" fra Rinspeed basert på BMW i3.
FREMTIDEN: Konseptet GEA fra Italdesign Giugiaro, slik selskapet ser for seg en fremtidig luksusbil.
FREMTIDEN: Konseptet GEA fra Italdesign Giugiaro, slik selskapet ser for seg en fremtidig luksusbil.
LUKSUS: Aston Martin Virage Shooting Brake fra Zagato.
LUKSUS: Aston Martin Virage Shooting Brake fra Zagato.
ARIA: Konseptet Aria, et studentprosjekt fra designskolen til Sbarro.
FORD: The Duckster (Ford B-modell) og to Playmates.
SKINN: Audi S4 kabriolet, kledd med Alcantara-skinn.
BOND: Bond-biler på Essen Motor Show. Bilen foran er en Lotus Esprit fra "For your eyes only"
KLASSIKER: BMW 2002tii Alpina.
KLASSIKER: BMW 2002tii Alpina.
KLASSIKER: BWM Alpina B7 S Coupé.
KLASSIKER: BMW 320i Gruppe 5-bil.
BOBLE: Slik kan en VW Boble fra 1963 se ut.
AMCAR: Chevrolet Impala fra 1959
MERCEDES: Mercedes C 450 AMG med 435 hk fra Lorinser.
SMART: Smart Fortwo 0.9 Turbo fra Lorinser.
RÅ: 1250-hesters Lamborghini Gallardo fra Praban
FAMILIEBIL: 270-hesters VW Passat fra Abt Sportsline.