Verdens sprøeste bilutstilling

Gjetter du hva som driver denne?

Den ser slem ut, men er alt annet.

Colorado ZH2
Colorado ZH2
Colorado ZH2
Colorado ZH2
Colorado ZH2
Colorado ZH2
Colorado ZH2
Toyota Tacoma TRD Pro Race Truck
Ford F-150 Lariat SuperCrew
2017 Ford F-150 Raptor Pre Runner by DeBerti Design
2017 Ford F-350 Super Duty 4x4 Lariat Crew Cab Dually
017 Ford F-250 Super Duty 4x4 Lariat Crew Cab Shockzilla..
2017 Ford F-250 Super Duty 4x2 XLT Crew Cab Widebody
2016 EraThr3 Ford F-150 4x2 XLT
2016 Ford F-150 XLT SuperCab
2016 Ford XLT 4x4 SuperCrew
Ram Macho Power Wagon
FOX Marketing Ridgeline
FOX Marketing Ridgeline
Land Speed Cruiser
Land Speed Cruiser
Land Speed Cruiser
Kia Soul First Class
Kia Soul First Class
Chevrolet Chevelle Slammer
Camaro Turbo AutoX concept
Camaro SS Drag Race
2017 COPO Camaro
2017 Ford Mustang Convertible by Stitchcraft Interiors
Mustang Sparco
Mustang GT4 Race
2017 Ford Mustang Fastback Track Attack by VMP Performance
2017 Ford Mustang Fastback Sport Touring by MRT
2017 Ford Mustang Fastback by SpeedKore Performance Group
Ford Mustang Fastback by VMP Performance
Ford Mustang Fastback by SpeedKore Performance Group
2016 Ford Focus RS by Full-Race Motorsports
Chevrolet COPO Camaro
Chevrolet 1967 Camaro RS/SS Indianapolis 500 Pace Car
Toyota Extreme Sienna
Chevrolet Colorado Z71 Hurley Concept
Dodge Shakedown Challenger
Ford Shelby G.T. 500CR
Ford Shelby G.T. 500CR
Kia Sorento Ski Gondola
ord 1965 Mustang Hoonicorn RTR V2
Publisert Sist oppdatert

Chevrolet Colorado ZH2 ser ut som en "badass"-maskin. Men dette er en snill kjempe. I hvert fall når det gjelder utslipp. Den slipper kun ut vanndamp. Årsaken er at Colorado ZH2 har General Motors Hydrotec brenselcelle-teknologi under den barske fremtoningen. Brenselcellen henter kjemisk energi fra en ekstern kilde, i dette tilfelle fra en tank med komprimert hydrogengass. Det er altså snakk om en hydrogenbil.

Gigantiske hjul

Den elektriske energien fra brenselcellen driver elmotoren som i sin tur driver hjulene, I Colorado ZH2 sendes energien fra en 93 kW brenselcelle til en elektrisk motor på 132 kW. Kreftene fordeles via girkassen til en 4WD-system med elektroniske differensialsperrer på begge akslingene. Systemet skal produsere rundt 180 hk og et dreiemoment på 320 Nm.

Utenpå har den blant annet LED-skinne og 37-tommers BF Goodrich-dekk på 17-tommers beadlock-felger. Støtfangere, panser og veltebøyle er karbonforsterket kevlar. Bakkeklaringer er på 30 cm og toppfarten er rett under 100 km/t. GM forventer at bilen skal ha fullverdige offroad-egenskaper, og GM håper å vekke interessen til blant andre det amerikanske forsvaret.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SHOCKZILLA: SEMA-messen samler USAs råeste biler. Dette er en 2017-modell Ford F-250 Super Duty 4x4 Lariat Crew Cab Shockzilla. Foto: Ford

Bilutstilling

Bilen debuterte nylig på den årlige SEMA-messen (Specialty Equipment Market Association) i Las Vegas. Evenementet har vært arrangert siden 1967, og samler hvert år mange spesielle og særdeles ekstreme biler i Las Vegas tidlig i november.

SEMA er i utgangspunktet en lukket messe for de som jobber i bilbransjen, men det er likevel flere som arrangerer turer og ordner med inngang. Dersom man liker styling og tuning er dette selve paradiset. Ingen andre steder er det samlet så mange svært spesielt utførte biler som i Las Vegas på denne tiden av året.