Bilutstilling
Ser du din neste bil her?
Disse bilene vil gjøre seg gjeldende i tiden fremover.
Bilutstillingen i Genève er vårens viktigste bilutstilling i Europa. Her ser du de viktigste bilene sett med norske øyne.
Alle kommer til Norge i nær fremtid:
Familiegiganten
Til høsten kommer nye Skoda Superb. Kombikupeen kommer først, men det er stasjonsvognen som gjelder i Norge. Akselavstanden er økt med 8 cm, noe som i seg selv gir et godt utgangspunkt for å skape enda mer innvendig rom. Baksetet er ifølge Skoda 7 cm bredere enn hos forgjengeren. Det kan være akkurat det som trengs for å få eksempelvis barnesetene på plass. Beinplassen i baksetet skal være på imponerende 157 millimeter.
Kombikupeen med den store bakluka er 486 cm lang og 186 cm bred. Dermed er har den omtrent samme ytre mål som den nye Ford Mondeo stasjonsvogn. Skodaen er større enn VW Passat stasjonsvogn, som er 477 cm lang og 183 cm bred.
Det ligger altså an til en intern duell i VW-konsernet mellom Superb og Passat. De to bilene vil tilbys med stort sett de samme motorene og girkassene, og begge kan fås med firehjulsdrift. Superb tilbys med tre dieselmotorer med fra 120 til 190 hk. Med bensin handler det om fem motorer, det starter på 125 hk.
Toppmodellen blir kvasse saker med en 280 hesters turbobensin som skal gjøre 0-100 km/t på 5,8 sekunder. Tross det brede utvalget av bensinmotorer, tror informasjonssjef Jan Erik Haugen i Skoda at 170-hesters diesel med firehjulsdrift og automatgir (DSG, dobbeltclutch) blir volummodellen. Etter hvert kommer kommer også en 4Drive-versjoin, altså svaret på Alltrack. Med tid og stunder blir Superb også tilgjengelig som plug-in hybrid.
KOMMER: Stasjonsvogn i oktober
PRIS: Klar i mai/juni, billigere enn Passat
Endelig kult med flerbruksbil?
Er dette bilen som kan gjøre flerbruksbilen kul? Til sommeren kommer BMW 2-serie Gran Tourer, altså en MPV med forhjulsdrift, signert BMW. 2-serie Gran Tourer er 456 cm lang, altså omtrent som en kompaktklassestasjonsvogn. Dermed er nyheten 21 cm lengre enn Active Tourer. Disse centimeterne har BMW bruk til å få plass til to seter (ekstrautstyr) helt bakerst. Og de kan faktisk brukes. Det skal være fullt mulig å få plass til tre fullverdige barneseter i baksetet.
Bagasjerommet skal være på 560 liter uten de bakerste setene, og 770 liter med midtraden nedfelt.
2-serie Gran Tourer tilbys med fem motorer – to bensindrevne og tre som går på diesel – med fra 116 til 192 hk. 2-serie Gran Tourer vil tilbys med firehjulsdrift i utgaven 220d xDrive. Det vil ventelig bli en bil med solid frapris. Som en pekepinn koster 2-serie Active Tourer 220d xDrive (altså den kortere femseteren) 436.400 kroner før ekstrautstyr. På sikt vil det antakelig bli mulig å få xDrive på rimeligere motoralternativer. BMW har som mål å selge 500 2-serie Gran Tourer i år, og tror bilen vil tiltrekke seg nye kunder.
KOMMER: Juni/juli
PRIS: Fra cirka 340 000 kroner
PS: Det kommer mer nytt fra BMW i år. 7-serie kommer, 3-serie får facelift og ikke minst kommer en helt ny X1. Ifølge ryktene skal den se ut som en liten X5. Dessuten har 1-serie fått et ansiktsløft og kommer med nye 3-sylindrede motorer.
Avensis med dieselmotorer fra BMW
Etter snart sju år kommer endelig en ny Avensis, denne gangen med dieselmotorer fra BMW. Toyota har vært litt bakpå når det gjelder sikkerhetsutstyr, men nå skjer det ting. Avensis skal være raus med standardutstyrt sikkerhetsutstyr, som autobrems og filskiftevarsler Interessant er det også at Avensis har fått et solid løft innvendig med materialbruk av høyere kvalitet enn dagens versjon.
KOMMER: Juni
PRIS: Frapris: 299.900 kroner
Dropper diesel
Toyota leverer ikke lenger Yaris med diesel i Norge. Hybridversjonen har fullstendig tatt over. Nå skjer etter alt å dømme det samme med Auris. Andelen diesel er så lav at Toyota antakelig kommer til å kutte ut diesel. Men vil du ikke ha hybrid, så kan det kanskje glede deg at Auris nå kommer med en 1,2-liters turbobensin. Dessuten har den fått et ansiktsløft både innvendig og utvendig.
KOMMER: September
PRIS: Prisene er ikke klare
Uten firehjulsdrift
En ny HR-V ser omsider dagens lys. Gamle HR-V ble kåret til en av det beste bilene i sin klasse, mye takket være en meget god motor. HR-V kommer med den supergjerrige 1.6 i-DTEC-dieselen med sekstrinns manuell kasse, akkurat som i store bror CR-V som har gjennomgått en facelift.
1,5-liters i-VTEC bensinmotor på på 130 hk kommer også, og kan rigges med CVT-automatgir. Nye HR-V-en skal være basert på Jazz, noe som kanskje sier litt om den kompakte størrelsen. HR-V blir bare å få med forhjulsdrift, bagasjerommet er på 453 liter og den kommer med en ganske omfattende sikkerhetspakke(r). Bortsett fra hos de aller rimeligste utgavene, kommer den også med «Advanced Driver Assist System» som standard, et avansert førerstøttesystem.
KOMMER: September
PRIS: Prisene klare i mai, og da starter forhåndssalget.
PS: Dersom du synes HR-V høres kjedelig ut, så kommer Civic Type R til Norge, etter alt å dømme i september til en pris ned mot 600.000 kroner. Dessuten kan superbilen NSX komme etter nyttår til Norge. Ifølge Honda har fem nordmenn allerede meldt seriøs interesse.
Mulig storselger fra Hyundai
Hyundai har blåst liv i Tucson igjen. Forgjengeren var en temmelig traurig affære, men nå er det snakk om en helt ny SUV.
- Dette er en svært viktig bil for Hyundai, sier Hyundai-sjef Thomas Rosvold. I 2014 utgjorde SUV-salget cirka 1/4 av Hyundais salg i Norge, ifølge Rosvold.
Tucson er designet i Europa, og designsenteret i Frankfurt har ved flere anledninger vist at det der tegnes flotte biler, senest med konseptet Kia Sportspace.
Tucson har 513 liter bagasjeplass med alle setene oppe og bakluken er helautomatisk med handsfreefunksjon. Det nye navigasjonssystemet er mer enn tre ganger raskere enn tidligere og er inkludert syv års oppdatering fra TomTom LIVE. Som så mange andre nye biler kan Tucson fås med mye aktivt og passivt sikkerhetsutstyr. Den dessuten leveres med varme og kjøling i forsetene
Tucson kommer til Norge med 1,6-liters bensin med 136 hk eller en turboversjon med 176 hk. Som diesel blir den å få med 1,7-liters diesel med 115 hk, samt toliter med 136 eller 184 hk
KOMMER: August
PRIS: Antakelig +/- 400.000 kroner
En mindre salgssuksess
Med tanke på suksessen Mazda har med CX-5, som nå får et ansiktsløft, er forventningen høye til den mindre CX-3. Den er femte modell av Mazdas nye generasjon biler som kommer med hele spekteret av Mazdas SKYACTIV-teknolog med selvpustende motorer med høy kompresjon og KODO – Soul of Motion design. Den leveres både med firehjulsdrift og forhjulsdrift og er ventet å bli et viktig tilskudd til Mazdas modellutvalg.
KOMMER: Sommeren
PRIS: Ikke klar
Populær flerbruksbil
En av de virkelig store nyhetene er ny VW Touran. Dette er bil som både familier og håndverkere venter på. Nye Touran har fått et mer sporty utseende, men langt mer interessant er det at en bil med mye plass har fått enda mer plass. Den er 13 centimeter lengre enn forgjengeren, mens akselavstanden er økt med drøye 11 centimeter.
Med et nyutviklet fold-flat setesystem, som også har ISOFIX festepunkter på alle seter, skal plassen kunne konfigureres på en rekke måter.
Bagasjeplassen bak andre seterad skal være på 1040 liter fra gulv til tak. I tillegg skal den ha 47 oppbevaringsrom.
Den kan også fås med Pure Air tesone automatisk klimaanlegg med allergifilter som skal sørge for ren luft innvendig. Dette er ekstraustyr.
Nye motorer
Til tross for økt lengde og mer sikkerhetsutstyr er nye Touran 62 kilo lettere enn forgjengeren, ifølge Volkswagen. Bedre aerodynamikk og nye motorer gjør at forbruket skal være redusert med opptil 19 prosent. Den blir tilgjengelig med tre TDI-dieselmotorer, 110 hk, 150 hk og 190 hk, samt tre TSI-bensinmotorer på 110 hk, 150 hk og 180 hk. Alle modellene har stopp/start og regenerering av bremseenergi som standard.
KOMMER: Oktober
PRIS: Priser klare i mai/juni
PS: I tillegg til Touran kommer også ny Sharan i oktober. Bensinmotoren som tilbys i Norge yter 150 hestekrefter. Dieselalternativene yter 150 og 184 hestekrefter. Alle motorene kan fås med sekstrinns DSG-girkasse.
Hyttebilen(e)
Visuelt skiller Alltrack seg ut fra vanlige Passat med den sedvanlige svarte plastbeskyttelsen langs kanaler og rundt hjulbuene. Den har også annen støtfangerdesign (tillater høyere bakkehelling i terrenget) foran og bak og beskyttelsesplater i stål på undersiden.
Sammenlignet med vanlige Passat har Alltrack økt bakkeklaringen med 27,5 millimeter. Den har også 4Motion firehjulstrekk (Haldex) som standard og et eget terrengkjøringsprogram for å hjelpe deg fram i terrenget.
Fire motorer tilbys i Passat Alltrack; én bensinmotor på 150 hestekrefter, og tre TDI dieselmotorer på 150, 190 og 240 hk. De to 150-hesterne har 6-trinns manuell girkasse, mens de to andre har 6-/7-trinns DSG-kasse automatgir. Bilen har 4Motion firshjulsdrift som standard, basert på femte generasjon Haldex. Under normale forhold vil Passat Alltrack være forhjulsdrevet for å spare drivstoff.
Alltrack kan fås med ulike kjøreprogrammer, som Eco, Normal, Sport og Individual, samt Offroad, hvor bilen blant vil få en kortere bremselengde på løst underlag, samt at bilen ikke vil trille bakover når man kjører en bratt oppoverbakke. Tillatt tilhengervekt er på 2200 kg, og Trailer Assist, som gjør det lettere å rygge med henger, kan velges som tilleggsutstyr.
KOMMER: Oktober
PRIS: Klar i mai, da starter forhåndsbestillingene.
PS: Golf Alltrack kommer i mai. Den fås blant annet med kombinasjonen 184 hk diesel med 4x4 og DSG til 432.500 kroner. På bilutstillingen i Genève viser Volkswagen også frem Golf GTD stasjonsvogn, men den kommer ikke til Norge på grunn av prisen. Derimot kommer den langt hvassere R-modellen som stasjonsvogn til Norge. Importøren skal allerede ha solgt over 20 eksemplarer av vanlige Golf R som har 300 hk. Den kanskje viktigste bilen for VW i Norge i år blir Passat GTE, som er en ladbar hybrid.
Litt større enn Qashqai
Med 4,45 meter i lengden og 1,84 meter i bredden er Kadjar bitte litt større enn Qashqai. Det har nok kun med karosseriutforming å gjøre, for på innsiden - spesielt førermiljøet - er det lett å trekke paralleller til Nissans suksess-SUV, Qashqai.
I likhet med Qashqai vil også Kadjar tilbys med to- og firehjulsdrift. Den har også 19 centimeter bakkeklaring (moderne SUV-er ligger gjerne over 18 cm), akkurat som Qashqai.
Renault har tryllet fram litt mer plass i bagasjerommet. Oppgitt bagasjeromsvolum i Kadjar er 476 liter (antagelig med forhjulstrekk), mot 436 liter i Qashqai.
KOMMER: Til sommeren
PRIS: Ikke klar
Gigant-SUV til "hyggelig" pris
Clash of the Titans 2 i bilverdenen i år, blir XC90 versus Q7. Audi-en kommer til sommeren. Nye Audi Q7 måler 5,05 meter i lengden, 1,97 meter i bredden og 1,74 meter i høyden. Det betyr at den er kortere (-3,7 cm) og smalere (-1,5 cm) enn forrige generasjon. Allikevel er den innvendige plassen større. Akselavstanden er 2,99 meter. Q7 everes både som fem- og syvseter. Med fem seter er bagasjeromvolumet 890 liter, legges den andre seteraden ned økes volumet til 2.075 liter (oppgitte mål). Som syvseter er det 295 liter bagasjerom tilgjengelig med alle setene oppe. Den tredje seteraden kan legges flatt i gulvet gjennom elektrisk heving og senkning. Da økes også lastevolumet til 770 liter- Som en av de første bilene i verden blir nye Audi Q7 kompatibel med både "Apple Car Play" og "Google Android Auto". Det betyr at innholdet på en smarttelefon enkelt kan knyttes opp mot bilens infotainment-system.
Alle motorene leveres med 8-trinns tiptronic automatgirkasse kombinert med quattro permanent firehjulsdrift. Den kanskje viktige Q7-versjonen, som e-tron. Den ladbare hybriden lanseres i løpet av første kvartal 2016. Med dagens avgiftsregime blir den avgiftsgunstig som A3 e-tron. Når det gjelder Q7 e-tron snakker vi en samlet effekt på 373 hk, 700 Nm, 0-100 km/t på seks sekunder. Forbruket er oppgitt til 0,17 liter per mil med et CO2-utslipp på 46 g/km. Klimahyggelige tall, men neppe realistiske.
KOMMER: Til sommeren, e-tron-modellen etter nytttår.
PRIS: Ikke endelig fastsatt, men 3.0 TDI 272 hk quattro tiptronic vil få en startpris på rundt 900.000 kroner
PS: Større nyheter kommer. De oppdaterte modellene av Audi A6 har nettopp blitt lansert. I mars lanseres de oppdaterte modellene av Audi A1 og Audi Q3. Nye Audi A4 lanseres til høsten. Tidlig neste år kommer Q1.
Allerede en suksess
Nordmenn likte første XC90, og de liker den nye også. Den digre SUV-en som kan fås som syvseter kommer i mai, men allerede nå har nærmere 700 nordmenn bestilt en ny XC90. Salgsmålet er 1000 biler i løpet av de 12 første månedene etter lansering, ifølge Rune Gutteberg Hansen, PR- og informasjonsdirektør i Volvo. Volummodellen per dags dato, basert på forhåndsbestillingene er XC90 med den kraftige D5-dieselen på 225 hk med et startpris på 781.000 kroner.
KOMMER: Mai
PRIS: Fra 737.900 kroner
Elbil og plug-in
Mercedes kommer med svært mange modeller fremover, men den kanskje viktigste i Norge i år, blir antakelig B Electric Drive. Mercedes i Norge forventer å selge rundt 1600 eksemplarer i år, og over 600 nordmenn skal allerede ha bestilt bilen som synes å ha lengre rekkevidde enn de andre elbilene i kompaktsegmentet.
Dessuten kommer C-Klasse nå som plug-in hybrid. Den lanseres i Norge nå. Utstyr som blant annet automatgir, luftfjærer og Avantgarde/Exclusive-eksteriør er standard. Den yter hele 279 hk og 600 Nm, men det oppgitte forbruket ved blandet kjøring er på 0,21 liter per mil. CO2-utslippet er oppgitt til 48 g/km. Stasjonsvognen koster fra 499.900 kroner.
I tillegg til disse kommer blant annet Mercedes GLA og CLA Shooting Brake til Norge i løpet av året. GLA kommer også i AMG-variant og ypper med BMW X6 M. Clash of the Titans igjen.
En populær kabriolet
Kabriolet/roadster utgjør ikke noe stort marked i Norge, men en av de få som har gjort seg bemerket er Mazda MX-5. Den ble første gang vist i september 2014 og kommer med SKYACTIV-motorer.
KOMMER: Høsten
PRIS: Ikke klar
Ypper till pickup-kamp
Nye Mitsubishi L200 skal fortsette kampen mot Toyota Hilux, VW Amarok, Isuzu D-Max, Ford Ranger og Nissan Navara. Størrelsesmessig utvendig er den nye L200 like stor som forgjengeren, innvendig er plassen økt marginalt.
Ifølge Mitsubishi har nye L200 har et stivere chassis (7 % økt vridningsstabilitet). Lengre type bladfjærer, videreutviklede hjuloppheng og forbedrede chassisinnfestinger i rammestrukturen skal gi økt komfort og stabilitet. Tilhengervekten er økt til 3,1 tonn. En helt ny motor og nye girkasser, samt videreutviklet aerodynamikk (.42 Cd) senker CO2-utslippet og forbruket med 20 prosent, ifølge produsenten. Motoren er en helt nyutviklet 2,4 liters turbodiesel med variable ventiltider og 181 HK/ 430 Nm (+30 Nm fra forgjengeren) gir et utslipp på kun 169 g/km. Det er klasseledende.
Den nye 6-trinns manuelle girkassen, samt en ny femtrinns automat bidrar til det lavere forbruket som oppgis til 0,67 l/mil for manuelt gir og 0,76 for automaten.
L200 firehjulsdrift kobles til elektronisk. Super-Select 4WD-II systemet opereres med et hjul i midtkonsollen og ikke lenger med en ekstra girspak. Man kan skifte fra 2WD til 4WD i hastigheter opp til 100 km/t. Normalt vil drivkreftene automatisk kanaliseres til hjulene med best grep, mens ved låst senterdifferensial oppnås 50/50 momentfordeling.
L200 har full lavgirserie og bakkeklaring på 20 cm. Svingradiusen er 5,9 meter, noe som skal være best i klassen. Mer komfort- og sikkerhetsutstyr kommer også. L200 kan blant annet fås med bi-xenon-lys.
KOMMER: September
PRIS: Prisene er ventet å starte på under 300.000,-. Toppmodellen med «alt» utstyr antas å koste rundt 350.000 kroner
Hot Subaru kommer
Kanskje ikke en viktig nyhet, for volumet blir antakelig lite. Men det er nå bekreftet at Subaru Levorg kommer til Norge. Den kan regnes som en konkurrent til BMW 3-serie og Audi A4. Levorg kommer imed 1,6-liters direkteinnsprøytet turbomotor som yter 170 hestekrefter og 250 Nm, samt en 2,0-liter på hele 300 hk og 400 Nm, samme motor som i Subaru WRX STI. Begge motorene kommer med Lineartronic-automatgir og permanent firehjulsdrift. Det er usikkert hvilke(n) motor som lanseres i Norge.
KOMMER: Høsten
PRIS: Ikke klar