Biltest: Mercedes S-klasse mot Audi A8
- Audi A8 er en ost. Mercedes S-klasse er et juletre
To av Norges fremste eksperter på god stil og smak er ikke imponert av alle detaljer ved tysk überluksus.
Vi prøver å kjenne våre grenser. Det er ikke hver uke en ny Mercedes S-klasse og en midtlivsoppgradert Audi A8, begge med feite V8-ere og et lass med utstyr, triller inn i garasjen vår.
Eksperthjelp er fint. To stileksperter skal få si sitt om utseende. En erfaren tester av forbrukerelektronikk skal finne ut av taster og menyer. Importørene skal få duellere om luksusmuligheter. Så kan vi i bilredaksjonen gjøre det beste: Kjøre bilene.
Estetikk-kjennerne fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo skal først få si sitt. Nina Bjørnstad er industridesigner og førsteamanuensis og har en åpenbar personlig interesse for bil.
Geir Øxseth bærer samme tittel og er utøvende designer. Samtidig er han en bitte liten bilimportør, med norgesagenturet for Caterham. De to har studert form og uttrykk og god og mindre god smak lengre enn en lege har studert menneskekroppen. De må vite det vi lurer på aller først: Hva liker mennesker å se på?
Symmetri er svaret
Alle synes symmetriske former er pent. I tillegg kommer konvensjonene, altså hva man er blitt vant til fordi man har levd i et bestemt miljø. En Thomas Alsgaard som skøyter på ski, kan være vakkert for en nordmann. En som har bodd i jungelen hele sitt liv, vil trolig synes at Alsgaard er en raring.
På forhånd antok vi at to nestenprofessorer som underviser ved samme høyskole og som analyserer komplekse former til daglig, ville være ganske samkjørte i sine oppfatninger.
- Mercedes er på grensa til harry
Der tar vi feil, for de er uenige om mangt og mye. For eksempel om hvilken bil som ser dyrest ut.
- Mercedesen har de mest eksklusive formene. Her er metallet mer modellert og mer håndverksmessig, sier Bjørnstad og peker på linjene og kurvene i sidene til S-klasse. Formene i fronten beskriver hun som «organiske» og «dyriske», og det er noe hun gjerne hadde sett mer av.
Øxseth er av en helt annen oppfatning.
- Audien ser dyrest ut. En luksusbil skal være konservativ. Alt er litt mer dempet på A8. Se for eksempel på kromlistene, som på Audien er tynne blyantstreker som understreker linjene. Slik skal det være. Mercedes er på grensa til harry, de kan være ørlite grann vulgære. Her dyttes det på med bred krom og LED, og vi er tett på juletre, sier han.
Bjørnstad rister på hodet. Vulgariteten handler om det som følger rundt disse bilene, med noen av eiernes livsstil, og ikke bilene i seg selv, mener hun.
- Audi A8 ser ut som en avrundet ost
Som estetikk-nolduser dytter fotografen og jeg inn en beskjeden oppfatning. Vi synes begge Audien ser vel moderat ut - ikke ulik en A4 sedan som kjører forbi oss.
TEKNISK DATA: Audi A8
- Motor, cm3: 4134
- Effekt, hk ved o/min: 385/3750
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 850/2000-2750
- Egenvekt, kg: 2115
- Tilhengervekt, kg: 2300/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 514/195/146
- Bagasjerom, liter: 490
- Standard dekkdimensjon: 235/55 R18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,74
- CO2-utslipp, g/km: 194
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,7
- Toppfart, km/t: 250
- Pris fra, kr: 1 331 000
- Pris testbil, kr: 1 678 170
- Med en bil av denne typen skal du på en diskré måte vise at du har penger. Den fysiske størrelsen gir tyngden bilen skal ha. Brede dekk og store eksosrør bidrar til at det ikke er forvekslingsfare med Audi A4, sier Øxseth, og får Bjørnstad til å riste enda mer på hodet.
- A8 ser ut som en avrundet ost, det vi i fagterminologi kaller en ekstrudert superellipse, mens Mercedesen er en skulptur, sier hun.
En bileier ser som oftest bilen sin mye mer fra innsiden enn fra utsiden. Vi setter oss inn i Mercedesen. Nå er ekspertene mer samstemte - og ikke i positiv retning.
- Her blir man jo svimmel av alle kontrastene. Det blir for mange detaljer og materialmøter, sier Bjørnstad. Øxseth drar til og med på med et ord som beskriver hus kjent for rødt lys, lettkledde kvinner og menn med vaklende dømmekraft.
Vi gjør dem oppmerksom på at man selvfølgelig kan få interiøret i akkurat den fargen man vil. Begge er enige om at de ville valgt farger i samme tone.
Gimmickoverflod
Men når vi kommer til skjermene og interaksjonen, er enigheten over igjen.
- Dette er bling. I stedet for ekte instrumentskiver har man et bilde av skiver som er satt på en skjerm. Det ser billig ut, og er også en billigere løsning enn ekte skiver, sier Øxseth.
TEKNISKE DATA Mercedes S 500 4Matic
- Motor, cm³: 4663
- Effekt, hk ved o/min: 435/5250
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1800-3500
- Egenvekt, kg: 2025
- Tilhengervekt, kg: 2100
- Lengde/bredde/høyde, cm: 511/189/149
- Bagasjerom, liter: 530
- Standard dekkdimensjon: 255/40 R18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,91
- CO2-utslipp, g/km: 211
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,8
- Toppfart, km/t: 250
- Pris fra, kr: 1 594 900
- Pris testbil, kr: 2 168 500
Bjørnstad mener på sin side at skjermen til høyre har klasse. Den er enkel å bruke, og sylinderen man styrer systemet med, gir gode og lett følbare tilbakemeldinger, sier hun - men det skal sies at hun er godt kjent med Mercedes' menysystem fra før.
I baksetet fanger en liten detalj oppmerksomhet.
- Kom den ut nå, spør Øxseth og peker på beltelåsen. Riktig, den kommer opp fra setet når ei bakdør åpnes. Øxseth ler av gimmickoverfloden.
Over i Audi setter begge pris på at kontrastene ikke er så skarpe, men også her ville de gått for en mer redusert stil. De synes det er snodig at designerne billedlig talt bruker så store bokstaver. Øxseth er glad for å finne vanlige instrumentskiver, men er helt uakademisk når han skal begrunne hvorfor.
- Det er fordi jeg er gammel.
Alle tastene synes de lite om.
- Bilindustrien burde bli bedre på å lagdele informasjonsmengden med det viktigste mest synlig. Her er alt tilgjengelig. Men samtidig er konvensjonelle brytere bedre enn Mercedes' løsning fordi man kan føle seg fram, sier Øxseth.
Gadget-testen
Oppdrag nummer to setter vi ut til Tron Høgvold, journalist og ekspert på forbrukerteknologi i bladet HjemmePC. Luksusbilers utstyr er temmelig ukjent for ham, og det passer fint: Her er det nemlig så mye grave i at det vil være ukjent for de fleste. Det Høgvold ikke finner ut av, vil trolig være vanskelig også for luksusbileiere.
På forhånd har vi lagd oppgaver som spenner fra det enkle til det som går dypere i menysystemet. Vi starter med å la Høgvold finne perfekt sittestilling inkludert påslått setemassasje. Deretter skal bilen settes i sportslig kjøremodus, mobilen skal kobles til bluetooth, en adresse skal finnes i navigasjonsanlegget og nærmeste restaurant skal spores opp. Til slutt skal Høgvold sjekke toppsaken på NRK.no.
Det blir en god del leting etter taster. Noe kan settes på kontoen for at Høgvold er ukjent med bilene. Noe skyldes at Audien har mange direktetaster, mens Mercedes har lagt mer til en sentral bryter.
TESTDATA: AUDI A8
- 0-100 km/t, sek.: 5,0
- 60-100 km/t, 3. gir: 2,7
- 60-100 km/t, 4. gir: 3,1
- 60-100 km/t, kickdown: 2,7
- 80-120 km/t, 3. gir: 3,3
- 80-120 km/t, kickdown: 3,3
- Støy tomgang, dBA: 45,6
- Støy 50 km/t, dBA: 59,9
- Støy 80 km/t, dBA: 64,1
- Støy 100 km/t, dBA: 65,2
- Testforbruk, l/mil: 0,9
I S-klasse tar Høgvold ganske automatisk menybryteren fatt når ting skal finnes. men ved flere tilfeller trenger han ikke det. S-klasse for eksempel direktetaster til massasje - sentralt plassert, så den mener Mercedes åpenbart er viktig - og sportsmodus. Pussig nok finner Høgvold, tross knappemangfoldet, ingen direktetast for sportsmodus i A8.
Når mobilen skal kobles til og en adresse og en restaurant skal finnes i navianlegget, er Høgvold på vante trakter. Dette er lekende lett for en som driver med elektroikk til daglig. Her er systemene temmelig like med dreie- og trykkehjul. - Det er en fin detalj at skruknappen blir sperret i Mercedesen når det ikke er noen valg å skrolle til, sier Høgvold.
- Virker veldig eksklusivt i S-klasse
På nett kommer Høgvold kun i Audi. WiFi-hotspottet melder seg selv til tjeneste på iPaden. Det samme skjer i S-klasse, men her har vi ikke fått utdelt passord. Høgvold greier ikke å komme på nett via Mercedesens store dashbordskjerm - det står "offline" uansett hvor mange ganger han tilsynelatende på riktig vis følger menysystemets anvisninger. - Jeg måtte nok hatt hjelp fra en selger for å finne ut av dette, sier Høgvold, som oppsummerer slik:
- Mercedes-systemet virker veldig eksklusivt. Tross mange valg vil jeg si at det er brukervennlig. Samtidig må jeg lete mer her enn i Audien. A8 har mange knapper og har ikke i nærheten så eksklusiv feeling i taster, menyer og skjermvisning som S-klasse. Jeg har imidlertid en følelse av at det er enklere å håndtere Audi-systemet ute på landeveien, sier Høgvold.
Helt til slutt skal vi komme tilbake til hva vi i bilredaksjonen mener om akkurat det.
Pynt den akkurat slik du vil
TESTDATA Mercedes S 500 4Matic
- 60-100 km/t, 3. gir: 3,2
- 60-100 km/t, 4. gir: 4,5
- 60-100 km/t, kickdown: 2,6
- 80-120 km/t, 3. gir: 3,2
- 80-120 km/t, 4. gir: 4,4
- 80-120 km/t, kickdown: 3,2
- Støy tomgang, dBA: 42,4
- Støy 50 km/t, dBA: 57,3
- Støy 80 km/t, dBA: 61,3
- Støy 100 km/t, dBA: 63,1
- Testforbruk, l/mil: 1,06
Neste oppgave går til dem som selger bilene: Hvor luksuriøs kan Mercedes S-klasse og Audi A8 virkelig bli?
Det korte svaret er at det nesten ikke finnes grenser. Spesialavdelingene for individuell tilpasning rynker først på nesa når styrtrike eksentrikere ber om ting som vil kreve omfattende ny testing og sertifisering av for eksempel sikkerhetsutstyr. Ellers er det omtrent fritt fram når det gjelder materialer og pynt. Mercedes' superluksusprogram kalles designo, Audis heter exclusive. Begge program er altså så spesielle at de staves med liten forbokstav.
- En kunde fra USA, en rik storbonde, ønsket å få trukket interiøret i sin nye bil i skinn fra egne kuer. Etter en omfattende prosess fikk mannen levert en bil med one-of-a-kind interiør. Historien forteller ikke noe om prisen, men for kunden var det underordnet, forteller Christoffer Nøkleby, PR- og informasjonssjef hos Mercedes-Benz Norge.
- I Russland ruller det en Audi A8 med skinn i taket hvor familiens våpenskjold er preget inn. Den samme bilen har også skinntrukket bagasjerom. Prisen vet jeg ikke. I England finnes eksempler hvor tredekoren i bilen er hentet fra eierens private skog, forteller Marius Tegneby, informasjonssjef hos Audi.
Begge informasjonssjefer blir tause når det kommer til spesielle ting utført for nordmenn. Det er konfidensielt. Men Tegneby forteller at det er vanlig at norske A8-kunder bruker 250 000 til 350 000 kroner på ekstrautstyr.
Slik kjører de
Siste oppgave tar vi oss av selv: Hvordan er disse slagskipene ute på veien?
Som antydet, de er store, men det venner vi oss fort til. Tunge er de også, og det sliter vi litt mer med. På vinterveier med løssnø overrasker Audien med å te seg litt SUV-aktig: Styringen blir vag og forhjulsgrepet usikkert. Har man quattro og kjempekrefter, så må imidlertid effekten prøves. Gir man gasspedalen en liten dytt (veldig liten dytt er nok), kommer hekken ut i med et lett kontrollerbart vrikk. Der det er bart, kan A8 med et par tastetrykk i menysystemet bli oppsiktsvekkende sportslig.
Også Mercedesen har firehjulsdrift, og her sitter forhjulene merkbart bedre. Det gjør den enklere å håndtere på småvanskelig vinterføre. I det hele tatt har kjøreopplevelsen en lettere følelse. Den flyter bedre oppå, samtidig som det kjennes som om hjulene alltid følger snøen tett.
Stille kraft
Ikke minst er Mercedes mykere og mer «polert». Noe av dette skyldes helt sikkert at den har bensinmotor, mens testbilen fra Audi går på diesel. Mercedesens 4,7-liters V8 med 435 hk er knapt nok hørbar. Igangsetting skjer jevnt og mykt - her har Mercedes åpenbart lagt inn litt sluring for å øke komforten. Komfortgevinsten som har med motoren å gjøre, har imidlertid en høy pris.
I Norge blir en bensin-V8 pga. flere hestekrefter og høyere CO2-utslipp mye dyrere (se tabell) enn en i praksis like sterk dieselåtter. (S-klasse er dessuten dyrere enn A8 i de tilfeller der begge har sammenlignbar motor, eksempelvis rundt 100 000 kroner med bensin-V8.)
Om man bare spissformulerer lite grann, kan man si at fjæringskomforten i S-klasse begynner der A8s fjæringskomfort tar slutt: Selv i sportsmodus er S-klasse like følsom mot underlaget som A8 er i komfortmodus. Og da må vi med en gang understreke én ting: Fjæringskomforten er veldig god i Audien også. Men den er alltid mer kontant.
Samtidig er begge fryktelig raske.
Mercedesen trenger 2,6 sekunder fra 60 til 100 km/t, og 3,2 sekunder fra 80 til 120 km/t (til sammenligning bruker vanlige «folkebiler» med normal motor ofte hhv. 6-7 og 9-10 sekunder på de samme fartsøkningene). Audien er ett tidels sekund bak i begge målinger, men likevel er det i A8 kraftopplevelsen er sterkest. Det har med det formidable dreiemomentet på 850 Nm og med mer merkbare girskift å gjøre, og ikke minst mer godbrumming fra diesel-V8-en.
Rundt 70 knapper
Vi lovte å komme tilbake med vår mening om instrumentbetjeningen.
Ja, Audi nærmer seg det glade tastevanvidd. Litt avhengig av hva vi regner som egen tast, kommer vi til rundt 70 knapper, hendler og brytere rundt føreren - en klar ledelse på Mercedes' mer sentralregulerte system.
Men til tross for at færre taster burde være et pluss, er det i Mercedesen vi oftest tar oss i å se for mye på skjerm og for lite på vei. Det ville helt sikkert blitt bedre om vi hadde hatt bilen lengre, men vi er definitivt ved ei grense. Det kan bli for mye av det gode.
Vi Menn Bil Top Gear mener
Ekspertene har sagt sitt, her er vår mening. På designsiden får Geir Øxseth ha oss unnskyldt, for vi er på Nina Bjørnstads lag. Vi er ikke i tvil om at det er Mercedes S-klasse vi hadde valgt om eksteriøret hadde telt mest. Den ser påkostet ut, og det synes vi er helt riktig om vi skulle ha betalt opp mot et par millioner eller mer. Den byr dessuten på nydelig komfort, men vi er enige med ekspertenes påpekninger innvendig: Interiøret slik det er i testbilen, roper for høyt. Og det blir for mye trykk og drei i menysystemet.
I Audi A8 glemmer du aldri at du har enorme krefter til rådighet. Grunnfølelsen er et godt knepp mer sporty. Et par raske langsvinger kan få deg til å mene at den er en komplett luksuskjøremaskin. Stilen er mer konservativ, og i den grad pris spiller noen rolle i denne bilklassen, er diesel-V8 et herlig og betydelig rimeligere valg.
Les også:
BMWs grønne superbil er på plass i Norge
Bilen kjører i 49 km/t, i tett trafikk, uten at vi rører rattet
Denne saken ble første gang publisert 11/05 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.