Test: Mazda CX-3 1,5D AWD Optimum, 2015
Denne vekker oppsikt
Sjelden har en folkebil gitt oss mer oppmerksomhet.
Mazda har hatt en svært aktiv start på 2015. Først en faceliftversjon av Mazda6, blant annet med en attraktiv 4WD-versjon. Så faceliftutgave av bestselger-SUV-en Mazda CX-5. Og nå i juni en splitter ny modell i form av Mazda CX-3.
Mazda CX-3 er en langt mindre og rimeligere bil enn familie-SUV-en CX-5. Det gir seg utslag både i plass, egenskaper og pris. Den rimeligste utgaven av Mazda CX-3, starter på rundt 230 000 kroner.
Og topputgavene med 4WD, havner rundt 330 000 kroner. Beleilig nok noen titusenlapper under de rimeligste 4WD-versjonene av CX-5.
Feltet av konkurrenter kan kort beskrives som blanda drops, og består av røffere bruksbiler som Mitsubishi ASX, eller Suzuki Vitara, jålete livsstilsdoninger som Mini Countryman eller Opel Mokka, og fornuftige familiestasjonsvogner som Skoda Octavia 4x4.
Du får Mazda CX-3 med tre motorversjoner: 2,0/120 hk bensin levers kun med forhjulsdrift, 1,5/105 hk diesel med både for- og firehjulsdrift, mens 2,0/150 hk bensin kun leveres med drift på alle fire hjul.
Vi kjører test på Mazda CX-3 med 1,5-liters dieselmotor med 4WD og høyeste utstyrspakke.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kjøreegenskaper: 5
Du merker fort at Mazda CX-3 baserer seg på den lille Mazda2-modellen. Både fordi den er lettkjørt, og fordi du kjenner at den mangler noe av tyngden og autoriteten til storebror CX-5.
Tekniske data
Mazda CX-3 1,5D AWD
- Motor, cm³: 1499
- Effekt, hk ved o/min: 105/4000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 270/1600-2600
- Egenvekt, kg: 1370
- Tilhengervekt, kg: 1200/675
- Lengde/bredde/høyde, cm: 428/177/154
- Bagasjerom, liter: 287–1197
- Standard dekkdimensjon: 215/60-16V
- Forbruk, EU-miks l/mil: 0,52
- CO₂-utslipp, g/km: 136
- 0–100 km/t, fabrikk, sek: 11,9
- Toppfart, km/t: 172
- Pris fra, kr: 322 000
- Pris testbil, kr: 333 000
I det daglige er Mazda CX-3 en hyggelig og enkel bil å håndtere, men gode signaler til sjåføren og fin oversikt fra førerplassen.
I tillegg har Optimum-modellen mange hjelpemidler som gir den lettkjørte følelsen; alt fra head-up display, via adaptiv cruisekontroll, til varsling for kryssende trafikk ved rygging.
Tross sitt småfrekke utseende; Mazda CX-3 føles ikke sportslig. Den krenger og understyrer en smule straks du tar i på svingete vei.
I unnamanøver og slalåmtester på bane, oppfører bilen seg ryddig. Stabilitetskontrollen trekker ned farten mykt, men effektivt. Slik det bør være i en bil av denne typen.
Motor: 3
Ifølge Mazda, velger de fleste kundene sine CX-3 med firehjulsdrift og bensinmotor på 150 hk. Det gjør de klokt i, for dieselmotoren er med unntak av lavt forbruk, ikke noe attraktivt valg i denne bilen.
Den høres svært godt både ved pådrag og jevn gange, spesielt i hastighetsområdet fra ca. 40–80 km/t.
Kraftutviklingen har vi ikke så mye å utsette på, den trekker jevnt fra lave turtall og har brukbar kraft i mellomregisteret. Mot toppen av turtallsområdet høres den anstrengt ut og går tom for skyv.
Seks trinns automatgir er fint for en motor med smalt turtallsregister. Det sparer deg for mange girskift, spesielt i by- og nærkjøring. Dessverre er ikke girkassen av de mest elegante, girskiftene er merkbare og ganske trege.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ytelser: 3
105 hk og 270 Nm er ikke så verst fra en 1,5-liters diesel, og med en vekt med fører på 1370 kilo, er Mazda CX-3 relativt lett.
Testdata
Mazda CX-3 1,5D AWD
- 0–100 km/t, sek: 12,8
- 60–100 km/t, 4. gir: 7,4
- 60–100 km/t, kickdown: 7,5
- 80–120 km/t, 4. gir: 9,7
- 80–120 km/t, 5. gir: 11,6
- 80–120 km/t, 6. gir: 14,6
- 80–120 km/t, kickdown: 10,2
- Støy tomgang, dBA: 42,2
- Støy 50 km/t, dBA: 65,0
- Støy 80 km/t, dBA: 67,4
- Støy 100 km/t, dBA: 70,4
- Testforbruk, l/mil: 0,52
Likevel er det bare moderat trykk i bilen under våre akselerasjonstester:
På 0–100 km/t-testene merker vi at mye av futten forsvinner fra ca. 80 km/t.
Dessuten registrerer vi at bilen faktisk er litt kjappere når vi låser automatkassen i 4. gir, enn når den får gire ned etter egen vilje i kickdown. Det tror vi er en kombinasjon av lite kraft på høye turtall, og nølende ned- og oppgiring fra girkassens side.
Likevel henger Mazda CX-3 helt fint med i normal trafikk, men noe redskap for de kjappe forbikjøringene på landevei er den definitivt ikke.
Eksteriør: 6
Det er sjelden vi kjører en helt vanlig bil og får så mange blikk. Mønsteret er at folk kikker opp og ser bilen. Så ser de en gang til, og når du kikker i bakspeilet har de snudd seg og lurer på hva dette er.
Vi opplevde til og med at noen kom for å ta bilde av CX-3, fordi «den ser så bra ut». Det har aldri skjedd med en folkebil tidligere.
Mazda har klart å gjennomføre en tøff familiedesign for samtlige modeller, men det er ekstra vellykket i CX-3:
Proporsjonene med et langt panser i forhold til en ganske kort cockpitseksjon og måten bilen smalner inn mot taket gir et kompakt, småfrekt utseende. De langsgående linjene i karosserisiden og vinduslinjen klarer å gi bilen en coupéaktig strekk.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Interiør: 4
At fin design har sin motpol i manglende praktiske egenskaper har vi opplevd før. Derfor kommer det ikke som noen bombe at Mazda CX-3 passer best for to, med sporadisk behov for å ha med seg et par stykker i baksetet.
I versjonen med firehjulsdrift er normal bagasjeromskapasitet på 287 liter, mot 350 liter i utgaven med forhjulsdrift. Det er ikke noe for de store ekspedisjonene eller voluminøse kolliene.
Innvendig merker du arven fra Mazda2 og karosseriet som smalner i høyden. Bredden i baksetet holder for to, men ikke fler.
Benplassen er litt mindre enn på normal kompaktbil som VW Golf. Dermed skal ingen av de voksne foran eller bak være mye over standardmål, før det kniper på plassen.
En frisk, moderne dashborddesign kler stilen til Mazda CX-3 perfekt, og bilen nyter godt av det samme oppgraderte skjermbetjeningssystemet som du finner i Mazda6 og CX-5.
Komfort: 4
Bilen er satt opp med et hakk mykere understell enn vi er vant med fra mange moderne biler. Det gir Mazda CX-3 en overraskende god fjæringskomfort, spesielt merkbart på mindre og skarpe ujevnheter.
Bilen har god flyt på dårlig underlag, enten det er grusvei eller dårlig vedlikeholdt asfalt. Baksiden av medaljen er at fjæringen bak bunner ut på en del større ujevnheter. Det er mest merkbart med last i bilen, da får du en litt sjenerende stuss i retur.
Vi klager jevnlig over mye hjulstøy i moderne biler, men ut fra prisklasse og størrelse holder denne et greit gjennomsnitt.
Det er vanlig at selv dyrere biler ligger på rundt 70 dBA ved 100 km/t, så at Mazda CX-3 gjør det samme er akseptabelt. Selv om det ikke blir mer behagelig av den grunn.
Dekkdimensjonen på Optimum-modellen er 215/50-18, det gir etter vår oppfatning et greit kompromiss mellom veigrep, presisjon og komfort.
I likhet med andre nyere Mazda-modeller har CX-3 en bra sittestilling, selv om vårt aller lengste redaksjonsmedlem (190 cm +) gjerne skulle hatt mer justeringsmonn i lengderetning på rattet. Sportsinspirerte seter gir brukbar støtte og tar seg ekstra godt ut i offwhite/svart skinn (5 000 kroner).
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Sikkerhet: 4
Mazda CX-3 er i skrivende stund (juni 2015) ikke testet av EuroNCAP. Derfor får den inntil videre vår standardkarakter på området.
Vi kan likevel gi Mazda litt skryt for det aktive sikkerhetsutstyret du får med deg i Optimum-versjonen. Det står ikke tilbake for det du finner i større biler.
Her er det en velfungerende adaptiv cruisekontroll, autobrems både for bykjøring og hastigheter fra 30–145 km/t, adaptive og automatiske LED hovedlys, filskift- og blindsonevarsling, samt overvåking av kryssende trafikk ved rygging.
Pris/utstyr: 6
Mazda har truffet veldig godt med sine komplett utstyrte Optimum-modeller i alt fra Mazda3 til Mazda CX-5.
Her får du både godt sikkerhetsutstyr (se over) og de viktige luksuselementene som setter en liten spiss på bilopplevelsen.
Vår bil har noen av de få tilleggene på utstyrslisten, med skinntrekk på setene og soul red metallic lakk. Til sammen 11 000 kroner og en bilpris på 333 000 kroner.
Med tanke på utviklingen i bruktbilverdi for Mazda CX-5, er det mye som tyder på at også Mazda CX-3 vil holde seg greit i pris i årene som kommer.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Forbruk: 6
Ifølge EU-miksen skal denne Mazda CX-3-versjonen bruke 0,52 l/mil og slippe ut 136 gram CO₂ per kilometer.
Det viser seg å stemme på en prikk med vårt testforbruk. Dermed hører CX-3 1,5D AWD med til de firehjulsdrevne bilene som bruker aller minst drivstoff, sammen med Skoda Octavia stasjonsvogn, Mercedes A200 4Matic og Audi Q3.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Ingen tvil om at Mazda CX-3 har egenskaper, pris og utstyr som kan sørge for en ny salgssuksess fra Mazda. Småsnobbete, lekker og praktisk for dem som ikke trenger en fullblods familiebil. Må du ha mer plass, er det storebror CX-5 som gjelder.
Denne saken ble første gang publisert 08/07 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.