Biltest

Våre 20 favoritter

Hvert år kjører vi 60-70 biler gjennom vår omfattende testprosedyre. Her er de som har kommet best gjennom testene.

FAVORITT: Peugeot 308 GT er blant våre favoritter. Ikke bare er den praktisk, den er morsom å kjøre også. FOTO: Petter Handeland
FAVORITT: Peugeot 308 GT er blant våre favoritter. Ikke bare er den praktisk, den er morsom å kjøre også. FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Hva gjør en bil til «den beste»? Når vi rangerer en bil høyt, avhenger det av en rekke forhold. Pris, plass, motor/ytelser, kjøreegenskaper, komfort og forbruk er noen av dem.

Men det koker egentlig ned til dette: Hvordan greier bilen seg mot biler den er ment å konkurrere mot? Det er ikke alltid lett å finne enkle svar.

Hvis en bil i en bestemt bilklasse er dyrere enn de andre, for eksempel, kan vi da likevel vurdere den som et godt kjøp? Hvis testbilen har mindre plass enn konkurrentene, tar den det igjen på andre egenskaper? Er bilen bra selv om den er gørrkjedelig? Slik kan vi fortsette lenge.

Alle har gjennomgått samme testprosedyre

For å hjelpe oss selv til å rangere biler, har vi testprosedyrer med en rekke objektive mål. Vi måler ytelser i akselerasjonstester på lukket bane. Vi kjører alle biler gjennom elgtesten (dobbel unnamanøver) og andre kjøreøvelser for å kjenne på oppførselen i en simulert kritisk situasjon. Vi foretar 28 innvendige mål, og slik har vi lært oss at oppgitte tall for bagasjevolum ikke alltid er til å stole på. Med støymåler sjekker vi desibel i kupeen i ulike hastigheter. Forbruket måles også, for alle biler kjøres gjennom samme testrunde etter normert hastighet.

Slik prøver vi å balansere for det en test også er, nemlig opplevelsen av å bruke bilen. Den delen vil nødvendigvis være subjektiv. Men også subjektiviteten skal holdes i tømme. Målet vårt er å kjenne til hvor lista ligger i de ulike bilklassene. Derfor kjører vi mange biler for å holde oss oppdatert, og derfor har testprosedyrene så mange elementer.

Og til slutt har vi plukket ut disse 20 bilene i fem utvalgte bilklasser. SE NEDENFOR (Alle priser er frapriser uten leveringskostnader.)

Utfordrere som kommer

Nye bilmodeller står alltid i kø. Her er noen som kanskje kan rokke på favorittlista når de om relativt kort tid er på plass.

Flerbruksbil: Ny VW Touran og ny Ford S-Max tar over for to veteraner på markedet: Touran kom i 2003, S-Max i 2006.

SUV: BMW X1 har vi allerede prøvekjørt. Mercedes GLC tar over etter GLK, og GLE etterfølger M-klasse. VW Tiguan ble messevist i høst og kommer til Norge til vinteren.

Stasjonsvogn: Til vinteren er Audi A4 klar til å bryne seg mot ny BMW 3-serie, Mercedes C-klasse & co.

Kompaktbil: En ny generasjon av Opel Astra er om noen måneder klar til å utfordre Golf, 308, Focus, Auris og alle de andre ikompaktklassen.