Test: BMW 118d xDrive 2015

Holder seg til suksessoppskriften

Facelift og nye motorer skal gjøre BMW 1-serie mer attraktiv.

Først publisert Sist oppdatert

Etter fire år på markedet er det tid for en midtlivsoppgradering for BMW 1-serie. Den følger normal BMW-tradisjon: Et lett modifisert ytre, mens dashbord og utstyrsmuligheter er løftet til nyeste BMW-standard. Dessuten får du en rekke nye motorversjoner å velge mellom.

Utvendig er den «nye» 1-serie lett å kjenne igjen. Forfra gjennom nye og smalere frontlys, bakfra med bredere, mer markerte baklys med L-formen vi kjenner fra blant annet 3-serie.

På førerplass finner du et oppgradert dashbord, med penere design og bedre materialkvalitet. Utstyrsnivået er også oppgradert, med BMW Professional stereo og iDrive med 6,5-tommers skjerm som standard. Dessuten er mer avansert utstyr som LED-lys tilgjengelig som ekstrautstyr.

Motormenyen inneholder en morsom overraskelse på de to minste versjonene; 116i og 116d er nå utstyrt med 1,5-liters tresylindrete motorer på 109 og 116 hk. Vi har kjørt dem i Mini, den karakteristiske gangen og inspirerende lydbildet lover godt for 1-serie.

Av de øvrige bestselgerversjonene nevner vi 118i og 120i; begge med firesylindrete 1,6-liter på 136 og 170 hk, mens 118d og 120d er firesylindrete to-liters dieseler på 150 og 190 hk. Begge de sistnevnte er tilgjengelige med firehjulsdriftssystemet xDrive.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

OPPGRADERT: Interiør og utstyrsnivå er løftet til nyeste BMW-standard.
OPPGRADERT: Interiør og utstyrsnivå er løftet til nyeste BMW-standard. Foto: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 5

Heldigvis har ikke BMW klusset så mye med understell og xDrive i facelift-prosessen. Det betyr at du får en av de mest underholdende bilene i kompaktklassen, med den utvilsomme fordelen av bakhjulsdrift når det kommer til finstemt balanse i veiegenskapene.

Tekniske data

BMW 118d xDrive

  • Motor, cm³: 1995
  • Effekt, hk ved o/min: 150/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1500-3000
  • Egenvekt, kg: 1500
  • Tilhengervekt, kg: 1500/710
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 433/177/142
  • Bagasjerom, liter: 360–1200
  • Standard dekkdimensjon: 205/55-16 V
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,47
  • CO₂-utslipp, g/km: 123
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,4
  • Toppfart, km/t: 210
  • Pris fra, kr: 346 200

Er du bekymret for fremkommeligheten, får du satse på en av versjonene med xDrive, slik tilfellet er med vår testbil.

Det er en BMW 118d xDrive med M Sport-utstyrspakke. M-pakken sørger for mer sportslig optikk, ditto innvendig utstyr og store 18-tommers hjul med bredere og lavere dekk bak enn foran.

xDrive-systemet er det samme som vi kjenner fra alle bakhjulsdrevne BMW-modeller, permanent og i utgangspunktet 40/60 kraftfordeling mellom for- og bakhjul. 

Vi har kjørt 1-serie med xDrive på vinterføre før, og vet at du får en herlig, balansert opplevelse. På sommerføre sitter det som støpt, selv på svingete veier nærmer du deg aldri grensen for veigrepet.

Når det går veldig fort i kjøreøvelsene våre på bane, svarer bilen med en lett understyring. 1-serie er direkte på styringen og kjapp i retningsforandringene. Den formidler dermed den sportslige kjørefølelsen du forventer av BMW.

Motor: 5

118d-motoren yter 150 hk og har et dreiemoment på 320 Nm mellom 1500 og 3000 o/m. xDrive-versjonene av 118d og 120d leveres bare med sekstrinns manuell girkasse. Motoren er fleksibel, og du har god nytte av 6.-giret på motorvei.

BMW har lagt inn en fin finesse som kompensasjon for manglende automatgir: Elektronikken matcher turtallet ved nedgiring, slik at du får smidige girskift på vei mot et kryss eller en sving.

Som de fleste andre nedtrimmede dieselmotorer gir 118d et litt flatt inntrykk på gassrespons og kraftutvikling.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FJESLØFT: De smale frontlyktene er et godt kjennetegn på den nye 1-serie utgaven.
FJESLØFT: De smale frontlyktene er et godt kjennetegn på den nye 1-serie utgaven. Foto: Terje Bjørnsen

Ytelser: 4

150 hk og 320 Nm gir bilen gode ytelser, uten at den kjennes overmotorisert. Utvekslingen er ganske lang, men 3. gir har et bra forbikjøringstrykk og 4. gir fungerer fint som «kjøregir» på svingete, kuperte veier.

Testdata

BMW 118d xDrive

  • 0–100 km/t, sek: 10,1
  • 60–100 km/t, 3. gir: 5,6
  • 60–100 km/t, 4. gir: 7,6
  • 80–120 km/t, 3. gir: 7,1
  • 80–120 km/t, 4. gir: 8,2
  • 80–120 km/t, 5. gir: 11,4
  • Støy tomgang, dBA: 47,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 66,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,49

Akselerasjonsmålingene bekrefter det subjektive inntrykket. 5,6 sekunder fra 60-100 km/t i 3. gir er for eksempel på nivå med VW Golf 2,0 TDI 4Motion.

Vil du ha noe som virkelig drar til, skal du koste på deg 120d-versjonen. 190 hk og 400 Nm gjør sannsynligvis en merkbar forskjell.

Eksteriør: 4

BMW har tatt tak og strammet opp utseendet i fronten, en av hovedinnvendingene mot 1-serie da den kom.

Profilen på karosseriet er stort sett den samme, mens baklysene er lengre og smalere.

Det gjør at 1-serie harmonerer bedre med designstilen på for eksempel 3- og 5-serie.

Interiør: 4

Noen bil for barneseter og uregjerlige gjenstander i bagasjerommet er 1-serie ikke.

Plassen er nøye tilmålt for fire normalvoksne innvendig og det de trenger for en weekend i bagasjerommet.

Vi liker forbedringene i interiøret, det løfter inntrykket opp på 2015-nivå. Ikke bare utseendemessig, men også betjeningen er enklere og mer moderne. BMW holder seg til nøktern, men svært lettlest instrumentutforming.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

"MÅ HA": Sportssetene i BMW 1-serie øker komforten og bidrar til opplevelsen av en sportslig bil.
"MÅ HA": Sportssetene i BMW 1-serie øker komforten og bidrar til opplevelsen av en sportslig bil. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 3

Hvorvidt du skal krysse av for en full M Sport-pakke blir en vurderingssak. De store dekkene lager mye lyd (72 dBA i 100 km/ er småbilnivå), mens de flotte sportssetene øker både komforten og følelsen av sportslig bil.

Til å kjøre så bra, er fjæringskomforten akseptabel. Det blir selvfølgelig småstivt på små ujevnheter, men bilen setter seg fint og følger veien smidig selv på urolig underlag.

På andre biler med sportslige egenskaper opplever du noen ganger at de skvetter urolig rundt, men det skjer ikke her.

Sikkerhet: 5

BMW 1-serie ble testet av EuroNCAP i 2012 med bra resultater. Siden faceliften bare er kosmetisk, har ikke den noen stor betydning for resultatene i kollisjonsdelen av testen.

Der fikk 1-serie fem av fem stjerner, 91 % score for beskyttelse av voksne, 83 % for barn og 63 % for fotgjengere. I likhet med mange andre biler, sliter den mest i sidekollisjon med stolpe, der beskyttelsen av brystregionen karakteriseres som «svak» av EuroNCAP.

I forbindelse med faceliften får også 1-serie noen nye utstyrselementer i listen over ekstrautstyr som bedrer sikkerheten:

Radarbasert aktiv cruisekontroll er et viktig element, det samme gjelder LED hovedlys. Dessuten gir kamerabasert skiltvarsler og parkeringsassistent nyttig førerhjelp.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NYE BAKLYS: Et annet sikkert kjennetegn på faceliftversjonen av BMW 1-serie er de brede baklysene.
NYE BAKLYS: Et annet sikkert kjennetegn på faceliftversjonen av BMW 1-serie er de brede baklysene. Foto: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 3

Det er noe bedre standardutstyr på 1-serie nå, men fortsatt må du be BMW-hovmesteren bringe deg à la carte-menyen over ekstrautstyr for at opplevelsen og annenhåndsverdien skal bli så bra som mulig.

BMW tilbyr bilen med to basispakker; Urban Line og Sport Line. I tillegg kommer M Sport-pakken på vår bil og en rekke utstyrspakker som samler noe av det viktigste og vanligste ekstrautstyret.

På toppen kan du velge individuelle utstyrsdetaljer, noe som fører til en prisliste på 12 sider og litt hjemmelekse før du signerer kontrakten.

116i med 109 hk er rimeligste modell (272 000,-) mens vår 118d xDrive starter på 346 200,-. Regn med at du fort må legge på 50 000 kroner i utstyr.

Forbruk: 6

Vår testbil er oppgitt til et forbruk i EU-miksen på 0,47 l/mil og CO₂-utslipp på 123 g/km. Den oppfyller kravene i Euro 6 utslippsnorm og sklir dermed unna foreslåtte kjøreforbud for dieselbiler.

Enda bedre er det at den i vår faste forbrukstest viser at normtallene er mer enn skryt. Testforbruket havner på 0,49 l/mil, noe som gjør BMW 1-serie til den gjerrigste bilen med 4WD vi har kjørt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GODFØLELSE: Det tette, velsorterte instrumentbordet gir deg en involverende kjøreopplevelse.
GODFØLELSE: Det tette, velsorterte instrumentbordet gir deg en involverende kjøreopplevelse. Foto: Terje Bjørnsen

Konklusjon:

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er godt noen fortsatt lager biler som dette, der kjøregleden får prioritet foran fornuftspregete egenskaper. Faceliften er i tillegg vellykket: 1-serie ser bedre ut inn- og utvendig, har fått moderne motorer og beholder de gode BMW-egenskapene som gjør den til en av de morsomste bilene i kompaktklassen.