slik vasker du bilen riktig:

Denne vanlige bilvask-tabben må du unngå

Bilpleier Kamil Klepczynski forteller hva folk gjør feil med bilvasken, og grøsser når du snakker om bilvaskeautomat med slemme børster.

Pluss ikon
<b>MYKE BEVEGELSER:</b> Svampen til Kamil er av ull, og etter et par gangers bruk kaster han den. Du kan også vaske den.
MYKE BEVEGELSER: Svampen til Kamil er av ull, og etter et par gangers bruk kaster han den. Du kan også vaske den.
Først publisert Sist oppdatert

Hvis du er glad i bilen din, vasker du den selv, med høytrykksspyler og følsomt håndarbeid. Å kjøre bilen sin inn i en bilvaskeautomat, attpåtil med dansende børster, er like ille som å låne bort kona si til naboen.

– Børstene gnir støvet ned i lakken og etterlater tusenvis av små riper i lakken, tett i tett med sirkler, overalt. Og det er ikke bare bilens eget støv. Støvet fra biler den har vasket tidligere sitter også igjen på børsten, sier Kamil, profesjonell bilpleier med tre års fartstid på Dekksenteret Nesodden AS.

<b>SKITTSAMLER:</b> Felger sprayes med eget avfettingsmiddel og vaskes grundig etterpå.
SKITTSAMLER: Felger sprayes med eget avfettingsmiddel og vaskes grundig etterpå.

Profesjonell polering

Han lyser med lykta på mobilen over panseret. Gamle synder skinner imot meg – lakken ser ut som om det er spilt hundre
hockeykamper på dem.

– Feilen kan gjenopprettes med profesjonell polering, opplyser han.

Det høres som et mirakel, men det er helt sant.

Men nå skal Kamil vise hvordan en bil bør vaskes, og hvilke feil vi oftest gjør.

– Det er viktig å bruke riktige vaskemidler, her må du forhøre deg rundt og prøve deg frem selv. Jeg kan snakke i tre dager om ulike produkter. Jeg bruker også sterkere saker enn amatører, fordi jeg vet hva jeg driver med. Jeg handler mye på nettet, fra spesialister på området, det går i alt fra bilsjampo til bilhåndklær. 

<b>AVFETTING:</b> Asfalt- og bremsestøv fester seg nederst på karosseriet, og da trengs det sterke saker. 
AVFETTING: Asfalt- og bremsestøv fester seg nederst på karosseriet, og da trengs det sterke saker. 
<b>NEDENFRA OG OPPOVER:</b> Begynn nederst og jobb deg oppover når du skumlegger bilen, da holder skummet seg lettere på plass. 
NEDENFRA OG OPPOVER: Begynn nederst og jobb deg oppover når du skumlegger bilen, da holder skummet seg lettere på plass. 

Felgvask

Kamil setter i gang med bilvasken. Aller først tar han på seg engangshansker.

– Det anbefaler jeg alle. Bilvaskemidler inneholder sterke kjemikalier. Samtidig kan du fort gni fett fra håndflaten på bilen. Bruk gjerne maske også, sier Kamil.

Han sprayer felgene med en egen felgvask. Så fordeler han middelet ytterligere med en pensel.

– En felg kan være så inngrodd med asfalt- og bremsestøv at det går ut over kjøreegenskapene. Et to millimeter tykt lag med inngrodd støv kan gi ubalanse i hjulene, sier han.

– De samme partiklene fester seg nederst på karosseriet, så her sprayer jeg på avfettingsmiddel. Det spyles av etter 2-5 minutter, les bruksanvisningen for det produktet du har. Venter du for lenge med å spyle av, kan avfettingen sette seg fast, sier Kamil.

<b>NEI, NEI, NEI:</b> Ikke bruk svampen på bilen når du har dekket den med skum. Da gnir du møkka inn <br/>i lakken.
NEI, NEI, NEI: Ikke bruk svampen på bilen når du har dekket den med skum. Da gnir du møkka inn
i lakken.
<b>PENSELSTRØK:</b> Grillen og felgene børstes med pensel, da kommer du til overalt.
PENSELSTRØK: Grillen og felgene børstes med pensel, da kommer du til overalt.

Riper i lakken

Så kommer kanskje det morsomste; å skumlegge bilen.

– Påfør skummet nedenfra og oppover, da glir det ikke så lett av bilen, tipser Kamil.

Det er så mange som gnir på bilen med svamp, det blir det riper i lakken av.

– Nå skal du først la skummet virke, deretter spyle av, igjen nedenfra og oppover. Det fins også skum som inneholder avfetting, og det kan også være bra å bruke, sier han.

Godkjent av eksperten.

– Sprett opp panseret, sier Kamil og avdekker syndfloden.

– Se her, fullt av gammelt løv i kanalene under frontruta. I verste fall kan dette resultere i stengte kanaler og oversvømmelse inni bilen. Det har skjedd, sier Kamil, med hendene fulle av løv.

<b>IKKE GNI FOR HARDT:</b> Bilen tørkes til slutt med et nyvasket bilhåndkle. Våt bil drar til seg skitt.
IKKE GNI FOR HARDT: Bilen tørkes til slutt med et nyvasket bilhåndkle. Våt bil drar til seg skitt.

Ullsvamp

Nå begynner håndarbeidet. Kamil henter en bøtte med sjampo og vann, med en svamp oppi.

– Nå vasker jeg over hele bilen med lett hånd. Svampen skylles og vris opp jevnlig i bøtta med bilsjampo. Håndvaskingen fjerner møkka som skummet ikke har tatt. Med svampen begynner jeg øverst på bilen og jobber meg nedover, sier Kamil.

Folk flest bruker syntetiske svamper, Kamil bruker en av ull. Med ullsvampen, som egentlig ligner mest på en klut, kommer han til overalt.

– Den har også svært myke fibre, slik at bilen får en skånsom behandling. Etter å ha brukt den to-tre ganger kan du godt vaske den uten tøymykner i vaskemaskinen, men jeg kaster den. Mange gjør den store feilen å bruke svamper om og om igjen, og gnir dermed gammelt støv inn i lakken, sier han.

Kan holde på i en evighet

Etter den grundige håndvasken venter en ny, siste runde med høytrykksspyleren. Dammen under bilen er fortsatt grå av møkk, men nå er det forhåpentligvis ikke noe skitt igjen på bilen.

– Nå tørker jeg over bilen med et syntetisk bilhåndkle. Håndkleet har først vært en tur i vaskemaskinen, uten tøymykningsmiddel, for å forbedre suge-egenskapene. Håndklær som kommer rett fra butikken suger dårlig. Her tørker jeg også med en lett hånd, sier Kamil.

Helt til slutt åpner han alle dørene på bilen og tørker bort vannet i kanalene. Men Kamil kunne sikkert vasket mye lenger, en bil kan du holde på med i all evighet.

– En vanlig bilvask kan ta 30-40 minutter, men med avfetting løper det på litt mer tid. En grundig polering tar fort to arbeidsdager, sier Kamil.

Men det er en annen historie.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 15 2020