Tilbake etter 15 år
Bilmerket SEAT er tilbake i Norge og dropper hele bilselgerleddet
Når det spanske bilmerket SEAT nå er tilbake på det norske markedet er det helt uten bilselgere. Bilene kan kun kjøpes eller leies via noen klikk på nettet.
15 år etter at SEAT forsvant fra det norske markedet er merket tilbake med en forretningsmodell som dropper hele bilselgerleddet og som retter seg mot yngre kunder som verken vil kjøpe eller eie bil.
- 95 prosent av tiden er bilen du eier ikke i bruk. Det er bortkastet tid og kundene verken trenger eller ønsker selgerleddet, uttalte den norske Google-sjefen Jan Grønbech som deltok i et ekspertpanel i forbindelse med den offisielle lanseringen av SEAT i Norge.
- Unge mennesker som jeg snakker med sier at de ikke vil eie bil, men de ønsker mobiliteten som bilen gir. Dette er en gamechanger for bilindustrien. Vi må tilpasse oss nye former for bilhold, uttalte Wayne Griffiths, Vice-president for Marketing and Sales i SEAT.
Han var også til stedet på lanseringen sammen med blant andre Nils Petter Nordbø, daglig leder i bildelingstjenesten Hyre som Møller Mobility Group har inngått et samarbeid med.
- Når vi implementerer denne eCommerce-plattformen møter vi forventningen fra kundene våre, som er 10 år yngre enn bransjesnittet, sa Griffiths.
Fire modeller
Til Norge kommer SEAT med modellene Ibiza (samme klasse som Polo og Yaris), Leon (Golf-klasse) og de to SUV-ene Arona og Ateca. Med tanke på målgruppen og forretningsmodellen, så lanseres bilene kun med tradisjonelle forbrenningsmotorer. Verken helelektrisk fremdrift eller ladbar hybrid er tilgjengelig på SEAT-modellene, men SEAT eies av Volkswagen som har slike drivlinjer i porteføljen. Det er dermed liten grunn til å tro at det ikke kommer etter hvert.
Bilene kan kun kjøpes via nett, og sammen med bildelingstjenesten Hyre lanserer Møller Mobility Group også kundeløsninger som åpner for at du enkelt kan dele bilen med venner og familie, eller leie den ut til andre når du ikke selv bruker den. Med på laget er også forsikringsselskapet IF.
Gjennom SEAT.no skal en handel kunne fullføres med fem klikk. Første steg er å velge utstyrsnivå, FR, Xcellence eller Style. Deretter velger kunden hvilken motor bilen skal ha, før fargen bestemmes. Så velges tilbehør før utsjekk og finansering.
På fem minutter
Hyre utvikler en plattform som skal gjøre bildeling enklere og mer behagelig enn i dag, både for de som leier og de som eier bilene.
Du skal kunne leie, åpne og lukke bilene kun ved hjelp av en mobilapplikasjon. Bilene kan deles både av privatpersoner og av profesjonelle aktører, og du skal enkelt kunne svitsje mellom de forskjellige bilklassene dersom du skulle ha behov for en større eller mindre bil.
Les også: Nå begynner Norges største bilselger med bil-deling
- Målet er at du skal kunne «click and go» på fem minutter. Og siden mobilen er nøkkelen trenger ikke utleier møte leietaker, ifølge Nils Petter Nordbø, daglig leder i Hyre.
Få fysiske forretninger
Så hva gjør du dersom du vil se bilen eller prøvekjøre den? SEAT har åpnet tre showroom, i Bergen, Trondheim og på Ulven i Oslo. I tillegg vil merket dukke opp på for eksempel kjøpesentra med såkalte pop up-konsepter etter modell fra restaurantbransjen. Dessuten vil kundene ha tilgang til et kundesenter via en chattefunksjon som kan støtte gjennom kjøpsprosessen.
Prøvekjøring vil skje gjennom et samarbeid med AVIS, gjennom Hyre, eller via SEATs tre showroom. Service og utlevering av bilene gjøres i samarbeid med 20 forhandlere over hele landet.
- I Norge blir vi en utfordrer som vil skille seg ut i en ellers tradisjonell bransje. Og jeg har tro på at det vi får til og lærer her, kan bli ingredienser i SEATs videre vekst internasjonalt, sier Tor Anton Bjørge, direktør for SEAT i Norge.