Test: Volkswagen Passat 1,6 TDI DSG stv. 2015
Dette får du for 400 000 kroner
Skal du kjøpe nye Volkswagen Passat, får du ikke all verden om du har satt et pristak på 400 000 kroner. Vi har testet en typisk 400 000-kroners Passat.
På få år har kompaktklassen (Golf, Focus, Auris osv.) spist opp store deler av den tidligere svært så populære mellomklassen. Kompaktklassestasjonsvognene har bokstavelig talt tatt mellomklassestasjonsvognenes plass, og tilbyr nå like gode plassforhold som det mellomklassebiler som Volkswagen Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo gjorde for få år siden – til en billigere penge.
Det kanskje aller beste eksempelet er Skoda Octavia, som er Norges mest solgte stasjonsvogn flere år på rad. Octavia har forholdsvis kompakte ytre mål, men likevel plass på nivå med utgåtte Passat.
Men nå svarer mellomklassen. Volkswagen presenterte en helt ny Passat i vinter. En større, mer påkostet og dyrere Passat. Samtidig lanserte Ford endelig deres nye Mondeo, og Peugeot en oppgradert 508. En helt ny Mazda 6 er også på plass, og i disse dager ruller nye Avensis ut på norske veier.
Mazda og Toyota har vært litt forsiktige. De har ikke tatt det samme prisspranget som Volkswagen og Ford har gjort med Passat og Mondeo, som har blitt større og gir mer premiumfølelse enn lillebrødrene Golf og Focus.
Men det koster. En ny Passat med toliters dieselmotor og automatgir koster fort over en halv million kroner med ekstrautstyr. En Golf med tilsvarende drivlinje er rundt 100 000 kroner billigere.
Men hva får du egentlig for 400 000 kroner om du har siktet deg inn på nye Passat? Vi har testet en typisk 400 000 kroners-Passat.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kjøreegenskaper: 4
Trygge, forutsigbare egenskaper kjennetegner nye Passat. Heldigvis var ikke testbilen jazzet opp med sportsfjæring og lavprofildekk som Passaten vi testet i vinter. Normal fjæring og dekk i dimensjon 215/55R17, såkalte Eco-dekk med lav rullemotstand, satt på «vår» testbil denne gang.
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 11,6
- 60-100 km/t, kickdown: 6,4
- 80-120 km/t, 4. gir: 8,3
- 80-120 km/t, kickdown: 8,6
- Støy tomgang, dBA: 45,7
- Støy 50 km/t, dBA: 63,7
- Støy 80 km/t, dBA: 68,1
- Støy 100 km/t, dBA: 70,2
- Testforbruk, l/mil: 0,56
Det gjør mye bra for komforten. Vi kritiserte Passat for stram sportsfjæring og en hel del rumlelyd fra chassiset i vinter, men nå er fjæringen smidig og kjøreegenskapene gode.
Vi overraskes derfor av Passats oppførsel i våre faste kjøreøvelser, elgtest og slalom. Den understyrer lett i begynnelsen, men kaster hekken skikkelig ut når farten øker. Antiskrenssystemet griper ikke inn før det er for sent, noe som resulterer i massivt kjegleriv.
Opplevelsen gjentar seg på grusvei. I helt normal hastighet slenger «vår» Passat godt med hekken når vi styrer inn i svingene, og det ligger helt klart en større forsinkelse enn normalt i antiskrenssystemet. Slik oppførsel er helt utypisk Passat, og vi vil presisere at Passaten vi testet i vinter ikke var ikke slik.
Motor: 5
Ingeniørene hos Volkswagen har lagt vantene på deres velkjente 1,6-liters, firesylidrede diesel og gjort den Euro 6-kompatibel. De har også hentet ut litt mer effekt og gjort den litt mer harmonisk.
Isolert sett er motoren fin, med grei effektutvikling og et lydbilde og gange i toppsjiktet blant 1,6-dieselene. Men, den kan ikke måle seg med vår favoritt blant 1,6-dieslene (Honda) når det kommer til ytelse og forbruk. Mer om det under fanene «ytelser» og «forbruk».
I testbilen er motoren koblet opp mot en syvtrinns DSG-automatgirkasse. Dette er en girkasse vi liker godt. Den girer kjapt og smidig, og henter ut det beste fra motoren. Det eneste vi vil pirke på, er at vi gjerne skulle sett at den lot oss bruke dreiemomentet i motoren i litt større grad ved moderate fartsøkninger.
Alt i alt liker vi drivlinjen godt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ytelser: 4
Mens Volkswagen har hentet ut 120 hestekrefter og 250 Newtonmeter av 1,6-dieselen, har Honda to effektversjoner som begge er sterkere. 120 hk-versjonen har 300 Newtonmeter, mens 160 hk-versjonen har hele 350 Newtonmeter.
Tekniske data:
- Motor, cm3: 1598
- Effekt, hk ved o/min: 120/3600
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1750
- Egenvekt, kg: 1505
- Tilhengervekt, kg: 1500/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 477/183/146
- Bagasjerom, liter: 650/1780
- Standard dekkdimensjon: 215/55-17 V
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,4
- CO2-utslipp, g/km: 104
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11
- Toppfart, km/t: 204
- Pris fra, kr: 369 600
- Pris testbil, kr: 401 500
Vi skulle gjerne sett slike tall i Passat, for den lille dieselen har merkbart litt å dra på. Passat veier 1505 kilo, og selv om jeg stadig sier til meg selv «du trenger ikke mer motorkraft enn dette, du trenger ikke mer motorkraft enn dette», skulle jeg gjerne hatt litt mer motorkraft.
Det har mye med følelse å gjøre. En motorsterk bil vil alltid være mer lettkjørt. For all del, du kommer deg fra A til B, men det går ikke fort. Spesielt ved forbikjøringer savner vi litt mer kraft fra motorrommet.
I våre målinger gjør Passat 0-100 km/t på 11,6 sekunder og spurter fra 60-100 km/t på 6,4 sekunder. 80-120 km/t tar 8,6 sekunder. Det er helt greie tall for en så stor bil med liten dieselmotor.
Eksteriør: 4
Nye Passat har skikkelig breial framtoning. I tillegg til at fronten er ganske rett, økes breddeopplevelsen ved en sammenhengende linje fra ytterst på hjørnene og gjennom grillen.
Det er helt klart noe amerikansk over framtoningen. Det er kanskje ikke unaturlig, for VW ønsker å selge mange flere biler i USA, der det har gått trått for tyskerne.
Sett bakfra og fra siden er den mer lik forgjengeren. Nye Passat ser helt klart større ut, selv om de fysiske målene nærmest er identiske.
Passat ser helt klart mer eksklusiv og også sporty ut med store felger. Slik ser den ut med 19-toms felger.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Interiør: 4
Innvendig synes vi ikke Passaten helt innfrir hva utvendig design lover. For fra førersetet ser vi på et dashbord som ligner fælt på det vi finner i en Golf.
Ikke noe galt om Golf, den solide følelsen eller hvordan utstyret fungerer – betjeningslogikk har i mange år vært noe av det VW har vært best på, og det er de fortsatt. Men så likt Golf i en bil VW gjerne vil at folk skal tenke på i samme åndedrag som mer prestisjeorienterte modeller? Nja. Og spesielt i testbilen, som er sparsommelig utstyrt med blant annet stoffseter.
Den innvendige plassen er god. Kanskje ikke like god som Volkswagen hevder, men god nok til å tilfredsstille de fleste familier som skal ut på tur.
Det er ikke første gang vi syns Volkswagen tar litt hardt i på oppgitt bagasjeromsvolum. På øyemål er det vanskelig å skille bagasjerommene i Passat og Mondeo, der oppgitt bagasjeromsvolum kun er 500 liter. Vi finner derfor fram målebåndet og får bekreftet at magefølelsen stemmer – rommet er noen fingerbredder lengre i Passat, men bitte litt bredere i Mondeo.
Komfort: 5
«Ikke velg sportsunderstell om du kjøper ny Passat. Det ødelegger mer for fjæringskomforten enn det tilfører sportslighet. Passat er uansett ikke en bil du skal klokke rundetider med på bane.» skrev vi da vi testet Passat i vinter. Da med 19-toms hjul i tillegg.
Med normal fjæring og det som etter dagens standard kan kalles ballonghjul, 17-toms felger med dekk i dimensjonen 215/55R17, er fjæringskomforten en helt annen. Plutselig tar Passat seg smidig fram på dårlig vei, og mye av rumlingen fra chassiset er borte.
God ergonomi for fører, samt seter med helt grei sittekomfort og gode justeringsmuligheter er med på å heve komfortnivået ytterligere. Og når støymåleren viser 70 desibel i 100 km/t, kan en femmer i komfortkategorien forsvares.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har nylig kollisjonstestet nye Passat. Resultatet var godt.
Passat ble belønnet med fem av fem mulige stjerner og fikk 85 prosent score for voksnes sikkerhet, 87 prosent for barn, 66 prosent for fotgjengersikkerhet og 76 prosent for sikkerhetsassistenter.
Passat har et tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr som standard og mye å velge mellom på listen over ekstrautstyr.
Vi synes adaptiv cruisekontroll med nødbremseassistent er noe alle burde huke av for.
Pris/utstyr: 3
Passat 1,6 TDI DSG stasjonsvogn i Businessline utstyrsnivå (innstegsmodell), har en startpris på 369 600 kroner. Testbilen har i tillegg ekstrautstyr for 32 300 kroner og koster 401 900 kroner - et godt eksempel på hvor mye Passat du får for 400 000 kroner.
Metallic lakk tar Volkswagen 5600 kroner for. I tillegg har testbilen såkalt «Transportpakke» med svingbart hengerfeste, fjernbetjent parkeringsvarmer, nettingvegg over bakseteryggen og bagasjeromsnett til 17 600 kroner.
Den har også «Businesspakke» med 6,5-toms navigasjon, komforttelefon, to USB-innganger og ryggekamera til 9100 kroner.
Med dette utstyret montert sitter du igjen med en helt basic Passat. Den har for så vidt det du trenger, men føles rett og slett litt kjip. 400 000 kroner er for mange veldig mye penger å bruke på ny bil, og da er det kjedelig og sitte igjen med en følelse av å ha fått lite for pengene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Men hvordan er egentlig Passat priset i forhold til konkurrentene?
Ford Mondeo finnes ikke med 1,6-diesel og automatgir, men koster 372 000 kroner med tolitersdiesel på 150 hestekrefter og automatgir i laveste utstyrsnivå. Altså omtrent det samme som «vår» Passat uten ekstrautstyr. Ett utstyrsnivå opp (Titanium) koster Mondeo 390 000 kroner. Da får du mer utstyr og sterkere motor enn i test-Passaten til 401 900 kroner.
Peugeot 508 koster 358 900 kroner med 1,6-diesel med 120 hk og automatgir. Et trinn opp på utstyrsskalaen (Allure) koster 369 900 kroner. 508 framstår derfor også som et bedre kjøp enn Passat.
Det helt klart beste kjøpet, gjør du om du velger Mazda 6. I Vision utstyrsnivå (vesentlig høyere utstyrsnivå enn test-Passaten) koster Mazda 6 405 400 kroner. Og hold deg fast; til den summen får du 2,2-liters diesel med 150 hestekrefter, automatgir og firehjulsdrift!
Toyota tilbyr ikke automatgir og dieselmotor i nye Avensis. Her er 1,8-bensin veien å gå om du vil ha automatgir, og den koster fra 349 900 kroner.
Forbruk: 4
Passat 1,6 TDI DSG stasjonsvogn har et oppgitt dieselforbruk på 0,4 liter per mil og CO2-utslipp på 104 gram per kilometer. Vi ser tidlig at det skal godt gjøres å komme så lavt.
I vår faste forbrukstest, en tjue mil lang runde i variert terreng, bruker testbilen vesentlig mer. Som alltid med smådieseler, må vi piske 1,6-dieselen ganske hardt for å holde farten oppe i lange motbakker. Da stiger forbruket raskt. Ved veis ende tanker vi opp og regner oss fram til en gjennomsnittsforbruk på 0,56 l/mil.
Det er et helt greit resultat sett i forhold til andre mellomklassestasjonsvogner med 1,6-dieseler. Samtidig er det verdt å nevne at den litt mindre Honda Civic Tourer med 1,6-diesel og 120 hk, gjorde samme runde med et forbruk på 0,40 l/mil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Passat er en god bil som dekker mange behov. 1,6-dieselen tar deg fra A til B og fungerer fint sammen med den fine syvtrinns DSG-girkassen. Gode plassforhold er Passats kanskje aller beste egenskap.
Men, det koster. En typisk 400 000-kroners Passat, er en ganske kjip Passat. Vi ser vi ingen grunn til at den koster mer enn konkurrentene, der du får sterkere motor, mer utstyr, og i enkelte tilfeller (Mazda 6) firehjulsdrift, til samme pris.