Opel Astra Sport Tourer
Blir blant Norges billigste stasjonsvogner
Topputstyrsnivået gir en svært godt utstyrt bil for en relativt lav pengesum.
Nye Opel Astra introduseres i Norge 11. november. Og dette er et friskt pust fra Opel. Den er opptil 200 kilo lettere enn forgjengeren, og utstyrt med det Opel hevder de nyeste og mest moderne motorene på markedet.
Ifølge Opel er Astra den første bilen i kompaktklassen med LED Matrix frontlys (IntelliLux©). Systemet gir blendingsfritt fjernlys.
I tillegg får Astra en helt ny generasjon IntelliLink© infotainmentsystem. Systemet støtter både Android Auto og Apple CarPlay. Dermed får du tilgang på dine favorittapplikasjoner direkte via en 8-tommers berøringsskjerm.
Astra kan også fås med 18-veis elektrisk justerbart førersete, med massasje, ventilasjon og mulighet for breddejustering. Varme i baksetene blir også å få på Astra.
Ikke firehjulsdrift
Vi har allerede sittet i nye Astra, og plassforholdene er bedre enn i den gamle i kupeen. Til Norge kommer den med fem motoralternativer, og den mest attraktive blir trolig en splitter ny 1,4-liters bensinturbo med 150 hk. Det maksimale dreiemoment på 230 Nm er tilgjengelig allerede fra 2000 o/min.
Dessverre for Opel i Norge er firehjulsdrift ikke tilgjengelig, og fra start heller ingen el- eller hybridversjon (men det finnes spionbilder av Astra med ladeluke). Stasjonsvognutgaven kommer til våren.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Her kan du sjekke hvor stor bagasjeplass konkurrentene har
Billigst sammenlignet med konkurrentene
Hva med prisene? De starter på 234 900 for en Opel Astra Sport Tourer - som stasjonsvognen heter. Til denne prisen får du Astra med en dirketeinnsprøytet 1,0-liters bensinturbo med 105 hk og femtrinns manuelt gir.
Det er kun den minste motoren som kommer i kombinasjon med femtrinnskasse. De andre motoren kan fås med sekstrinns manuell eller automat - bortsett fra 1.6 CDTI 110 hk ecoFLEX som kun fås med sekstrinns manuelt gir.
Toppmodellen med øverste utstyrsgrad (Premium) koster fra 319 900 kroner. Da får du en 1,6-liters dieselmotor på 136 hk og sekstrinns automatgir. 1,4-liters bensinturbo med 150 hk koster nøyaktig like mye.
La oss se hva konkurrentene koster i forhold:
Modell (stasjonsvogn) | Gir | Pris |
Opel Astra Sport Tourer 1.0 Turbo ECOTEC® 105 hk | Manuelt | 234 900 kroner |
Opel Astra Sport Tourer 1.4 Turbo ECOTEC® 150 hk | Manuelt | 274 900 kroner |
Ford Focus 1,0 EcoBoost 100 hk | Manuelt | 253 000 kroner |
Ford Focus 1,5 TDCi 105 hk | Manuelt | 268 000 kroner |
VW Golf Trendline 1,2 85 hk TSI | Manuelt | 269 600 kroner |
VW Golf Highline 1,4 150 hk TSI | Manuelt | 334 500 kroner |
VW Golf Highline 1,6 110 hk TDI | Manuelt | 328 300 kroner |
Skoda Octavia Ambition 1,2 TSI 105 Hk | Manuelt | 270 300 kroner |
Skoda Octavia Ambition 1,4 TSI 140 Hk | Manuelt | 284 300 kroner |
Skoda Octavia Ambition 1,6 TDI 105 Hk | Manuelt | 276 700 kroner |
Toyota Auris Touring Sports 1.2L Turbo 115 hk | Manuelt | 291 900 kroner |
Toyota Auris Tourings Sports 1.8L Hybrid 136 Hk | Automat | 282 700 kroner |
Peugeot 308 SW Access 1.6 BlueHDi 100 hk | Manuelt | 249 900 kroner |
Peugeot 308 SW Active 1.2 PureTech 130 hk | Manuelt | 281 900 kroner |
Peugeot 308 SW Active 1.6 BlueHDi 120 hk | Manuelt | 300 900 kroner |
Hyundai i301.6 CRDi 110 hk | Automat | 274 950 kroner |
Honda Civic Tourer 1.8 Comfort bensin 142 hk | Manuelt | 278 900 kroner |
Honda Civic Tourer 1,6 Comfort diesel 120 hk | Manuelt | 272 900 kroner |