Bra marked for sportslige bruktbiler 

Slik oppfyller du sportsbil-drømmen uten å sprenge banken

Nå byr bruktbil­markedet på noen riktig gode mulig­heter. Her er seks biler som hver på sin måte gir masse kjøreglede, uten at budsjettet sprenges helt.

Pluss ikon
<b>EN KLASSIKER:</b> Den nyeste Mazda MX-5 kom i 2016 og bærer med seg over 30 år med roadsterhistorie. Her snakker vi en aldri så liten perle. Også om vinteren.
EN KLASSIKER: Den nyeste Mazda MX-5 kom i 2016 og bærer med seg over 30 år med roadsterhistorie. Her snakker vi en aldri så liten perle. Også om vinteren. Foto: FOTO: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

De fleste drømmer kanskje om en brukt BMW M135i, en Audi RS3 eller en Mercedes-AMG A45. Og har du en halv million eller mer, vær så god og forsyn deg av godsakene. Men ikke alle kan hoste opp så mye for sin daglige transport, ei heller holde tritt med forsikringspremier eller potensielt kostbare reparasjoner. 

Original er bra

Det er ikke nødvendigvis oppskriften på teknisk katastrofe og økonomisk ruin, men vi ville i utgangspunktet være varsomme med å kjøpe en chiptrimmet bil. Det samme gjelder biler med ekstremt store felger og dekk, eller unødvendig mye styling. Skal du kjøpe en eldre «morobil» er originalstand med full historikk et godt utgangspunkt. Så får du heller finne på ugagnet selv. 

<b>ALDRI DÅRLIG VÆR:</b> Klart du kan ha glede av en åpen bil meste­parten av året. Det handler bare om å kle seg riktig. 
ALDRI DÅRLIG VÆR: Klart du kan ha glede av en åpen bil meste­parten av året. Det handler bare om å kle seg riktig. 

I denne sammenhengen har vi holdt oss til biler vi synes ga mye kjøreglede for prisen allerede som nye. Vi snakker om kompakte og sportslige biler, grovt regnet fra rundt 2012 til 2018. Den gangen var det stor enighet i Vi Menns bilredaksjon at rundt 200 hester holdt til å gi det ekstra overskuddet i forhold til vanlige biler. Og at noen modeller, med ekstra fint avstemt hjuloppheng, i tillegg ga deg masse kjøreglede på svingete veier. For i kjøreglede per krone tror vi ikke så mye kan måle seg med dette utvalget:

Audi A3 1,8 TFSI 2013–18

<b>STØDIG SUKSESS:</b> Den forrige Audi A3 var første bil ut i Norge på den gode MQB-plattformen i 2021. Med riktig motor er den gøyal og kjøre, og har premium­­følelse i interiøret.
STØDIG SUKSESS: Den forrige Audi A3 var første bil ut i Norge på den gode MQB-plattformen i 2021. Med riktig motor er den gøyal og kjøre, og har premium­­følelse i interiøret.

Da vi kjørte denne modellen på test i august 2012, var det vårt første møte med en bil på VW-­konsernets nye MQB-plattform, kort fortalt et byggekloss-system som skulle gjøre det enklere å bygge inn ulike driv­linjer og karosseriversjoner på samme basis. Det viste seg å bli en suksess, med Golf, A3 og Octavia som storselgere her i Norge, og svært gode bilegenskaper. 

Med sin 1,8-liters turbomotor på 180 hk sjarmerte denne A3-versjonen oss i senk fra første meter. Frisk i frasparket, med Audis kjente kvalitetsfølelse og svært underholdende på veien. 

Bilen kom med 2,0-liter på 190 hk fra midten av 2016. I dag finner du et bra utvalg med priser fra ca. 160–340 000 kroner, og kjørelengde fra ca. 35–130 000 km. De aller fleste med quattro.

Ford Focus 1,6 Ecoboost 2011–18

<b>PRAKTISK MORO:</b> Ford Focus har vært en solid leverandør av inspirerende kjøreopplevelser til en hyggelig pris. Som stasjons­vogn kan du også krysse av for praktiske egenskaper. Fra 2015-­<br/>modellen fikk Ford Focus en midtlivsoppgradering, blant annet med nye motorer og slankere front.
PRAKTISK MORO: Ford Focus har vært en solid leverandør av inspirerende kjøreopplevelser til en hyggelig pris. Som stasjons­vogn kan du også krysse av for praktiske egenskaper. Fra 2015-­
modellen fikk Ford Focus en midtlivsoppgradering, blant annet med nye motorer og slankere front.

Dette er den mest folkelige av bilene i utvalget, men det er ingen grunn til å se ned på Ford Focus når det gjelder kjøreglede. Særlig gjelder det i versjonen med bensinturbo på 182 hester. Den gikk i 1,6-liters utgave til 2014-modellen, og kom i 1,5-liters versjon fra 2015. Motoren fantes også med 150 hk, men kjentes ikke like kvikk. 

Et nydelige hjuloppheng med kjapp respons og høy presisjon gjør denne Focus til et inspirerende bekjentskap på veien. Om du skal kombinere en og annen morotur med fornuftig familietransport, har Focus bra plass – særlig i stasjonsvognsvariant. 

Utvalget av 182-hesteren er godt, og dermed et stort sprik i pris og kjørelengde. For biler med ca. 20–100 000 km kjørelengde, ligger prisene fra ca. 125–240 000 kroner, med et spesielt attraktivt utvalg rundt 200 000.

BMW 3- og 4-serie 2012–18

<b>ALLTID BEREDT:</b> BMW 3-serie er fast leverandør av brede smil bak rattet. Forrige generasjon var ikke noe unntak, der blant annet ladehybriden 330e kan være et smart valg. 
ALLTID BEREDT: BMW 3-serie er fast leverandør av brede smil bak rattet. Forrige generasjon var ikke noe unntak, der blant annet ladehybriden 330e kan være et smart valg. 

Vi tar en liten tur opp i de høyere luftlag, både når det gjelder pris og størrelse. For det er vanskelig å komme unna de ulike BMW 3-serievariantene og avleggerne i 4-serien når vi skal klappe i hendene og være begeistret for 5–10 år gamle bruktbiler. Kvaliteten og kjøregleden får du nesten uansett hvilken modellbetegnelse det står på hekken, men i denne sammenheng heier vi ekstra på de sekssylindrede bensin- og dieselmotorene, samt ladehybriden som kom i 2016. 

Førstnevnte finner du et variert utvalg av i prisområdet ca. 350–450 000 kroner og kjørelengde på ca. 55–130 000 km. Nesten alle med xDrive. Den første ladehybridutgaven kom bare i bakhjulsdrevet sedanversjon, men med ytelse på 252 hk var dette likevel et raskt, nøysomt og morsomt tilskudd til 3-serien. Her får du biler med lav kjørelengde til pris rundt 340–360 000 kroner. 

Mercedes-Benz A og B-klasse 2013–18

<b>UTSEENDET BEDRAR:</b> En Mercedes B-klasse ser ikke ut som en morobil, men med betegnelsen 220 4Matic på hekken får pipa en annen lyd. 
UTSEENDET BEDRAR: En Mercedes B-klasse ser ikke ut som en morobil, men med betegnelsen 220 4Matic på hekken får pipa en annen lyd. 

I likhet med BMW, tar vi i dette tilfelle med hele slektstreet til stamfaren – den kompakte og sportslige A-klasse fra 2013. Her er det også coupé eller shooting brake i form av CLA, crossover i CLA og fornuftig mini-MPV i B-klasse. 

Felles for dem alle er at om du får på plass toliters bensinturbo i 220 (184 hk) og 250 (211/218 hk) – gjerne i kombinasjon med 4Matic – får du en sprek og gøyal bil. Særlig overrasket blir man av den tilsynelatende litt sedate B220 4Matic, som plutselig leverer på et helt annet nivå enn med forhjulsdrift og liten motor. Ikke minst fordi 4Matic-systemet i disse bilene gir en usedvanlig leken hekk på snøføre.

Litt overraskende er B 220 4Matic den vanligste varianten, her ligger prisene fra ca. 160–240 000 kroner og kjørelengde ca. 40–120 000 km. GLA og CLA 250 får du i området 240–300 000 kroner, mens A250 koster ca. 190–230 000 kroner.

<b>SPORT:</b> A-klasse tok helom­vending i sportslig retning fra høsten 2012. 
SPORT: A-klasse tok helom­vending i sportslig retning fra høsten 2012. 

Mazda MX-5 2016–18

Den nyeste utgaven av roadsterlegenden MX-5 er en ordentlig teknisk lekkerbisken. En lett, elegant struktur og kompakte mål sørger for en sjeldent kjørbar toseter. Selv om motorene – 1,5l/131 hk og 2,0l/160 hk – ikke har all verdens effekt, sørger lav vekt for at særlig den største gir en livlig og klassisk roadsterfølelse på svingete veier.

Vi er mest begeistret for den åpne versjonen, men den finnes også i en hardtoputgave for deg som vil ha mer værbeskyttelse. Midtvinters er ikke det beste tidspunktet for utvalget, men det finnes noen biler med priser fra 215–290 000 kroner. 

<b>GODT KORT:</b> Få andre kan matche kombinasjonen pris og kjøreopplevelse som Mazda MX-5. Dessuten har den tekniske kvaliteten et godt ry. 
GODT KORT: Få andre kan matche kombinasjonen pris og kjøreopplevelse som Mazda MX-5. Dessuten har den tekniske kvaliteten et godt ry. 

Mini Cooper S 2012–18

Mini Cooper S er jo den ultimate bøllebilen i dette utvalget, en av de få som har holdt seg tett på originalkonseptet, og i dagens verden ligger nærmest opptil den opprinnelige GTI-bilen, første generasjon av VW Golf GTI.

Det betyr relativt kompromissløs sportslighet og begrenset plass, ikke oppskriften for alle, men en svært effektiv bilmessig lykkepille. Den finnes også i en noe mer rommelige Countryman-versjon, og i de enda mer spissede entusiastmodellene Cabriolet, Coupé og Roadster. Sistnevnte har en spesiell plass i våre hjerter etter en vårtur til Stadlandet i 2012. 

<b>OPPLEVELSE:</b> En kjøreglad bil gir en ekstra dimensjon på tur. Mini Roadster ved Vestkapp illustrerer poenget godt. 
OPPLEVELSE: En kjøreglad bil gir en ekstra dimensjon på tur. Mini Roadster ved Vestkapp illustrerer poenget godt. 
<b>MER PRAKTISK:</b> Blir en vanlig Mini for liten, har Countryman-versjonen et lite familiebilalibi, uten at kjøregleden forsvinner. Dessuten fås den med 4WD. For ordens skyld: modellen på bildet er en nyere plug in-hybridversjon av Countryman.
MER PRAKTISK: Blir en vanlig Mini for liten, har Countryman-versjonen et lite familiebilalibi, uten at kjøregleden forsvinner. Dessuten fås den med 4WD. For ordens skyld: modellen på bildet er en nyere plug in-hybridversjon av Countryman.

Legg merke til at Mini kom i en ny og merkbart mer moderne utgave fra modellår 2014 for 3-dørs modellen, mens Countryman først ble ny i 2017. Utvalget av 2012-18-modeller er relativt moderat, og prisene spriker en god del med alder og kjørelengde – rundt 120–260 000 kroner betaler du for biler med 15–150 000 km på telleren. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2022