Kasko, delkasko eller ansvarsforsikring

Det er ikke sikkert du trenger kasko

Mange har kaskoforsikring uten å tenke seg om, mener forsikringsekspert. Det kan koste mange tusen kroner ekstra i året.

DROPP KASKO: Du bør vurdere å droppe kaskoforsikringen dersom bilen er verdt mindre enn 50 000 kroner, mener kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen. ILLUSTRASJONSFOTO: If Forsikring
DROPP KASKO: Du bør vurdere å droppe kaskoforsikringen dersom bilen er verdt mindre enn 50 000 kroner, mener kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen. ILLUSTRASJONSFOTO: If Forsikring
Først publisert Sist oppdatert
TENK DEG OM: Elisabeth Realfsen i Finansportalen mener forbrukerne bør være litt mer kritiske når de velger forsikring. FOTO: Forbrukerrådet
TENK DEG OM: Elisabeth Realfsen i Finansportalen mener forbrukerne bør være litt mer kritiske når de velger forsikring. FOTO: Forbrukerrådet

Hva slags forsikring har du på bilen din? Ifølge daglig leder i Finansportalen, Elisabeth Realfsen, er det mange som kjører rundt med en bilforsikring som er dyrere enn det de egentlig trenger.

- Jeg tror det er veldig mange som tegner kaskoforsikring litt bevisstløst, og mange av disse kunne kanskje kommet ut av det billigere ved å tenke gjennom det faktiske behovet, sier hun til Klikk Motor

Det er liten tvil om at en kaskoforsikring kan komme godt med dersom du har en ny og dyr bil. Ulykker kan skje, men Realfsen påpeker at det teoretisk sett er en unødvendig forsikring dersom man kjører forsiktig. Hvis det er noen andre som har skyld i eventuelle skader, vil deres forsikring dekke reparasjonen av disse gjennom motpartens ansvarsforsikring. Når det gjelder egenpåførte skader er det heller ikke alltid kaskoforsikringen lønner seg å bruke.

- Det er mange som heller velger å betale skader fra egen lomme enn å bruke forsikringen. Da mister kasko-forsikringen hele sin rettferdiggjøring, mener Realfsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DROPP FULL KASKO: - Hvis du har hatt bilen noen år og kjørt med kaskoforsikring bør du følge med på bruktbilprisene. Etterhvert som bilen får lavere markedsverdi kan du vurdere å gå ned til delkasko, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. FOTO: Wikipedia
DROPP FULL KASKO: - Hvis du har hatt bilen noen år og kjørt med kaskoforsikring bør du følge med på bruktbilprisene. Etterhvert som bilen får lavere markedsverdi kan du vurdere å gå ned til delkasko, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. FOTO: Wikipedia

Unødvendig under 50 000

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, forteller til Klikk Motor at folk bør vurdere å droppe kaskoforsikringen dersom bilen er verdt mindre enn 50 000 kroner.

Han påpeker at mange er bekymret for bonusoppbygningen, men beroliger med at man også får denne dersom man velger delkasko eller ansvar.

Ingebretsen sier imidlertid også at man må tenke gjennom hva man har råd til å satse på at ting går bra. For en ung sjåfør vil for eksempel en kaskoforsikring kunne være dyr, men alternativet kan kanskje være umulig.

- Det er dyrt med kasko, men det er også vanskelig for mange unge å erstatte en bil til opp mot 100 000 kroner dersom noe skulle skje, sier han.

Mange kjøper også en bil som de beholder i mange år. Avhengig av innkjøpsprisen vil det etterhvert være lurt å følge med på hva tilsvarende biler blir solgt for - uavhengig av om du har tenkt til å bytte eller ikke.

- Hvis du har hatt bilen noen år og kjørt med kaskoforsikring bør du følge med på bruktbilprisene. Etterhvert som bilen får lavere markedsverdi kan du vurdere å gå ned til delkasko, sier Engebretsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

UNDER 50 000: Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, mener de som har biler som er verdt mindre enn 50 000 kroner bør droppe kaskoforsikringen. FOTO: NAF
UNDER 50 000: Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, mener de som har biler som er verdt mindre enn 50 000 kroner bør droppe kaskoforsikringen. FOTO: NAF

Individuelle behov

På den andre siden av bordet sitter forsikringsselskapene som lever av dette. De er naturlig nok ute etter å tjene penger, men kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz forteller at dette er et valg med mange variabler.

- Vi anbefaler alle som tegner forsikring å vurdere sitt eget behov nøye og sette seg inn i hva forsikringen innebærer. Man må se på alle variablene ved bilholdet for å se hvor risikoutsatt bilen er, sier han til Klikk Motor.

Clementz råder bileiere til å sette seg ned for å få en oversikt over hele privatøkonomien, inkludert forsikringer, én gang i året. På den måten har man et bedre grunnlag for å vurdere hva man trenger og hva som kan droppes.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

- Tidligere satt man med en bunke papirer for å levere selvangivelsen, og da fikk man en oversikt over egen økonomi. Jeg tror mange kunne hatt godt av å gå gjøre det samme i dag, mener han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PRIVATØKONOMI: Sigmund Clementz  råder bileiere til å sette seg ned for å få en oversikt over hele privatøkonomien når man skal vurdere graden av bilforsikring. FOTO: If Forsikring
PRIVATØKONOMI: Sigmund Clementz råder bileiere til å sette seg ned for å få en oversikt over hele privatøkonomien når man skal vurdere graden av bilforsikring. FOTO: If Forsikring

Krever kasko over 100 000 kroner

Et annet aspekt som kan spille inn ved valget av forsikring er hvordan bilen finansieres. De færreste har råd til å kjøpe en bil til mange hundre tusen kontant, og dermed kommer bankene inn i bildet.

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø, forteller at de krever kaskoforsikring dersom kunden tar opp et billån på over 100 000 kroner. Det gjelder imidlertid bare dersom det er et rent billån hvor bilen fungerer som sikkerhet for lånet.

Dersom du eksempelvis velger å bruke litt av den frie verdien på boligen din til å kjøpe bil vil denne være sikkerhet for lånet, og kravet om kaskoforsikring vil da forsvinne.

Det finnes ingen konkrete tall på hvor mange av bilene her til lands som har de forskjellige forsikringsdekingene, men tall fra Finans Norge viser at de snaue 3 millioner bilene på norske veier til sammen betaler drøye 17 milliarder i forsikringspremie. Av disse er 6,7 mrd. kroner for ren ansvarsforsikring, mens resten fordeler seg på diverse kaskoløsninger og delkasko. Med andre ord er det rimelig å anta at de fleste nyere biler har en kaskoforsikring i dag.

Realfsen i Finansportalen mener alle bør tenke seg ekstra godt om før de velger å tegne kaskoforsikring.

- Forbrukerne bør være litt kritiske til de veletablerte sannhetene rundt forsikring, avslutter hun.