Firehjulstrekk

Så mye tørstere blir bilen med firehjulstrekk

Firehjulsdrift gir økt forbruk, men hvor mye er det egentlig snakk om, og er det forskjell på bensin og diesel?

HØYT ELSKET: Firehjulsdrift er ettertraktet i Norge. Prisen å betale er litt høyere for­bruk om bilen har diesel­motor, mens forskjellen er klart større med bensin­motor. FOTO: Martin Jansen
HØYT ELSKET: Firehjulsdrift er ettertraktet i Norge. Prisen å betale er litt høyere for­bruk om bilen har diesel­motor, mens forskjellen er klart større med bensin­motor. FOTO: Martin Jansen Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Før pleide firehjulsdrift å bety at en bil fikk et drøyt mer­forbruk sammenlignet med en ellers lik bil med drift på bare to hjul. Nå til dags kan ikke bil­fabrikkene ta seg råd til å ha

tørste biler mer, for da får de EU på nakken. De har utviklet mer rasjonelle 4x4-systemer, og derfor har vi sett at forbruket for 4x4-biler jevnt og trutt har sunket. Det gjelder særlig for oppgitte forbrukstall, som vi stort sett bare fester sånn passe lit til, men også for resultatene i våre egne forbrukstester.

Biler med firehjulsdrift selger godt i Norge, med en markeds­andel på rundt en tredjedel. Siden 2010, da vi innførte dagens testsystem, har vi testet nærmere 170 biler med 4x4. Det gir oss gode muligheter til å se trender. Det gir oss også noen muligheter til å sammenligne ellers identiske eller nær identiske biler med og uten firehjulsdrift.

Ford Mondeo Firehjulsdrift Forhjulsdrift
Motor 2,0 TDCI AWD 2,0 TDCI
Årsmodell 2015 2014
Gir A6 A6
Hk 180 150
Forbruk, EU-MIX 0,54 0,49
Testforbruk 0,6 0,6

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LIKT: Ford Mondeo med tolitersdiesel fikk samme testforbruk for forhjuls- og firehjulsdrevet versjon. FOTO: Petter Handeland
LIKT: Ford Mondeo med tolitersdiesel fikk samme testforbruk for forhjuls- og firehjulsdrevet versjon. FOTO: Petter Handeland Foto: Petter Handeland

Ulikheter

Når vi ser på tallene i databasen vår, er det én forskjell som trer tydelig fram: Mens merforbruket med 4x4 er lavt for biler med dieselmotor, er det godt merkbart for biler med bensinmotor. Eksemplene i tabellen viser dette godt. Vi må til andre desimal på tallet for testforbruk for å finne forskjellen for dieselbilene.

For Ford Mondeo er det faktisk ingen forskjell i det hele tatt (begge brukte 0,6 l/mil), men her skal det sies at den forhjulsdrevne bilen ble testkjørt under forhold som kan ha økt forbruket noe. At den ene Forden har høyere effekt- og momentuttak av motoren enn den andre, vet vi er nærmest neglisjerbart når det gjelder testforbruk. Tester av hundrevis av dieselbiler har lært oss det (dette gjelder også for BMW 320d).

Annerledes er det når vi ser på bensinbilene. Begge de to bensindrevne 4x4-bilene du finner i tabellen, har klart høyere forbruk enn sin respektive søsterbil med kun drift på to hjul. Dette trekket ser vi også for andre bensindrevne biler med og uten 4x4.

VW Golf Firehjulsdrift Forhjulsdrift
Motor 2,0 TDI 4Motion 2,0 TDI DSG
Årsmodell 2013 2013
Gir M6 A6
Hk 150 150
Forbruk, EU-MIX 0,47 0,44
Testforbruk 0,57 0,54
Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TØRSTERE: Golf med toliters diesel og firehjulsdrift er litt tørste enn med samme motor og forhjulsdrift. FOTO: Terje Bjørnsen
TØRSTERE: Golf med toliters diesel og firehjulsdrift er litt tørste enn med samme motor og forhjulsdrift. FOTO: Terje Bjørnsen

Betyr temmelig lite

Om vi tar Skodaen først, er det imidlertid noen forskjeller som er verdt å nevne. At den ene er stasjonsvogn, mens den andre er femdørs kombikupé, vet vi av erfaring betyr temmelig lite for forbruket. Her er det antagelig viktigere at de to har ulike automatkasser. Sjutrinnsautomaten du kun får i den forhjulsdrevne Octaviaen, er svært dyktig til å få motoren til å ligge på gunstige turtall. Sekstrinnskassa i 4x4-bilen hopper mer merkbart mellom trinnene og er oftere nede i lave og dermed tørstere girtrinn.

For øvrig har vi nå kjørt en god håndfull mellomklassebiler med bensinturbo og firehjulsdrift, og samtlige har havnet på rundt 0,75 l/mil i testforbruk.

BMW 3-serie Firehjulsdrift Forhjulsdrift
Motor 320d xDrive 320d
Årsmodell 2012 2012
Gir A8 A8
Hk 184 163
Forbruk, EU-MIX 0,48 0,45
Testforbruk 0,58 0,54

 

BMW 3-serie (bensin) Firehjulsdrift Forhjulsdrift
Motor 320i xDrive 320i
Årsmodell 2015 2012
Gir A8 A8
Hk 184 184
Forbruk, EU-MIX 0,65 0,59
Testforbruk 0,76 0,61

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW 3-SERIE: Forbruks­forskjellen med og uten firehjuls­drift er liten med dieselmotor, større med bensin­motor. FOTO: Petter Handeland
BMW 3-SERIE: Forbruks­forskjellen med og uten firehjuls­drift er liten med dieselmotor, større med bensin­motor. FOTO: Petter Handeland

Årsakene

Det er to hovedgrunner til at biler med 4x4 bruker mer drivstoff enn biler uten. Et firehjulsdriftssystem betyr flere bevegelige deler, enten vi snakker om et permanent system eller et system der firehjulsdriften bare kobles inn når sensorsystemet finner det nødvendig. Når ting skal beveges, kreves energi. Motoren må ta i litt mer for at bilen skal gå like raskt.

Det andre er vekt. Bilene i tabellen veier alle nærmere 100 kg mer i firehjulsdrevet utgave. Vekt har ikke så mye å si når bilen ruller på flatmark, men desto mer ved akselerasjon og i motbakker.

Skoda Octavia (bensin) Firehjulsdrift Forhjulsdrift
Motor 1,8 TSI 4x4 1,8 TSI 5-dørs
Årsmodell 2014 2013
Gir A6 A7
Hk 180 180
Forbruk, EU-MIX 0,67 0,57
Testforbruk 0,78 0,58

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TESTET: Skoda Octavia. FOTO: Terje Bjørnsen
TESTET: Skoda Octavia. FOTO: Terje Bjørnsen

Dreiemomentet er nøkkelordet

Men hvorfor er det en tydelig forskjell på forbruket til 4x4-biler med dieselmotor og bensinmotor? Et nøkkelord er dreiemoment, som er dieselmotorens tradisjonelle styrke. Dreiemomentet sier folkelig forklart noe om motorens evne til å holde farten, og dermed også evnen til å akselerere, fra et gitt turtall. Dieselmotorene har masse dreie­moment ved lave, økonomiske turtall. Ekstra vekt og friksjon fra et 4x4-system spiller ikke så stor rolle.

Bensinmotorene, også de moderne kompakte bensinturboene, er mer følsomme for dette. Vi har kjørt mange biler som i forbruk og ytelser har vist oss at når disse motorene må slite med noe ekstra, kan forbruket stige til dels kraftig. Det kan være vekt og friksjon fra flere bevegelige deler som her, eller eksempelvis kombinasjonen av økt vekt og mer luftmotstand. Det har vi sett mange eksempler på når små bensinturbomotorer er satt inn i biler som er i grenseland store og tunge for motoren. Mer turtall må til, og da blir bilen tørst.