Nyhet: Volvo Concept Estate

Volvos nye stasjonsvogn

Her er bildene av konseptutgaven av V70s etterfølger.

Volvo Concept Estate
Volvo Concept Estate
Først publisert Sist oppdatert

Allerede uka før bilutstillingen i Genève slipper Volvo bilder av sitt konsept for en ny stasjonsvogn. Bildene gir tydelige hint om hvordan etterfølgeren til dagens V70 kommer til å se ut.

I likhet med tidligere bildeslipp av en konseptcoupé og en XC90-forløper, viser stasjonsvognkonseptet at Volvo tar lange steg i en mer sportslig og dynamisk retning.

Tar en Tesla

Ikke minst får vi nå se hvordan Volvo mener framtidas interiør skal se ut. Volvo tar en liten Tesla, rett og slett:

I stedet for et mylder av knapper, slik det har vært i godt utstyrte Volvo-modeller til nå, kommer en stor sentralt plassert pekeskjerm. Bare et fåtall viktige betjeninger får direktetaster. Volvo sier at løsningen er mer intuitiv, og at det i sin tur bidrar til økt kjøreglede og sikkerhet.

Hemmelighetsfull

Ifølge Volvo henspiller designen på modellen 1800 ES fra tidlig på 1970-tallet, men uten å være retro.

OVERBITT: Helt i fronten har designstudien overheng. Som regelen er, har konseptbilen fått store hjul. FOTO: Volvo
OVERBITT: Helt i fronten har designstudien overheng. Som regelen er, har konseptbilen fått store hjul. FOTO: Volvo

Helt i fronten er den "overbitt". Kjørelysene har form av en liggende T, mens baklysene er en videreutvikling av det dagens stasjonsvogn har.

Se flere bilder øverst i artikkelen!

Volvo er imidlertid hemmelighetsfulle når det gjelder hvor mye av konseptbilens trekk og løsninger som vil følge med over i en produksjonsklar V70-etterfølger.

- Flere nye Volvo-modeller vil få inspirasjon fra designstudiet Volvo Concept Estate - men jeg kan ikke si noe om hvilke, eller når. Det jeg kan si, er at Volvo Concept Estate bærer bud om at Volvos herregårdsvogn-tradisjon vil bli ført videre - tilpasset fremtiden og påvirket av arvestoffet til en av 70-tallets storheter Volvo 1800 ES, og suksesser som V70 og XC70, sier Rune Gutteberg Hansen, PR- og informasjonsdirektør hos Volvo i Norge.

Men det er lov å spekulere. En produksjonsklar stasjonsvogn vil garantert ha fem dører, og ikke tre som konseptbilen. Den vil også ha tre sitteplasser bak i stedet for to.

BRETTLØSNING: Knappemylder erstattes av en stor berøringsskjerm. Løsningen minner om den man finner i Tesla Model S. FOTO: Volvo
BRETTLØSNING: Knappemylder erstattes av en stor berøringsskjerm. Løsningen minner om den man finner i Tesla Model S. FOTO: Volvo

Du kan også trygt regne med at hjulstørrelsen vil krympe fra konseptbilens 21-tommere.

Ny teknologi

Stasjonsvogna er bygd på en nyutviklet plattform som skal deles av alle større Volvo-modeller i framtida. Volvo er allerede i ferd med å introdusere motorene som vil bli brukt i disse bilene. Nå kastes de gamle fem- og sekssylindrede motorer ut og erstattes av firesylindrede diesel- og bensinmotorer på 2,0 liter fra 181 til 306 hk.

Volvo sier at disse motorene skal gi betydelig redusert forbruk.

Først ut som produksjonsklar bil er XC90, som kommer til høsten. Den vil gi oss svar på hvor mye av konseptmodellenes spenstighet som blir tatt med over i de vanlige produksjonsbilene. Gutteberg Hansen kan i dag ikke si noe om når V70 får sin etterfølger.

Les også:

Her er våre Volvo-tester

VIDEREFØRING: Baklysene har kjente hovedformer. FOTO: Volvo
VIDEREFØRING: Baklysene har kjente hovedformer. FOTO: Volvo

Dette er Norges billigste stasjonsvogner

Stor stasjonsvogntest: Skoda Octavia, Mazda6 og Toyota Avensis

LUFTIG: Et stort glasstak slipper inn mye lys. FOTO: Volvo
LUFTIG: Et stort glasstak slipper inn mye lys. FOTO: Volvo