Prøvekjørt: Volvo XC60 T6, 2016
God gammel årgang
Den nærmer seg pensjonsalderen, og enkelte alderdomstegn til tross, Volvo XC60 holder seg uforskammet godt.
Siden den ble lansert i 2008 har Volvo XC60 vært en salgssuksess. Tett oppunder 2000 biler ble solgt i 2008 og 2009, og siden har salgstallene stort sett ligger over 2000.
Toppåret 2014 ble det solgt 2428 XC60 ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken, og så sent som ifjor ble det solgt 2231 biler noe som gjorde den til Norges 16. mest solgte bil.
Den har vært Norges mest solgte av de litt mer luksuriøse kompakt-SUV-ene. Med unntak av 2012 har XC60 solgt mer enn konkurrentene Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK.
Hva er så hemmeligheten? Bortsett fra at nordmenn generelt liker Volvo, så er XC60 litt mer sedat enn de nevnte konkurrentene. Sittestilling, styring, girskift og respons er jevnt over mindre sportslig, førermiljøet føles åpnere og romsligere.
Bortsett fra den lille skjermen og alle knappene, så har XC60 holdt seg uforskammet godt. Sittekomforten er upåklagelig, den åttetrinns automatkassen sjalter behersket, støynivået er lavt til tross for 20-tommers felger og vi sklir rolig av gårde med en haug med varslere aktivert.
Her finnes adaptiv cruisekontroll, avstandsavarsler, radarbasert blindsonevarsler, varsling av trøtt sjåfør, filskiftevarsler, fotgjengervarsler med full autobrems, syklistvarsler med full autobrems, kollisjonsvarsler som virker opp til 50 km/t, køassistanse og varsler for biler som nærmer seg hurtig bakfra.
Må vi rygge, så er det jaggu en varsler for kyssende trafikk også. Joda, Volvo tar sikkerheten på alvor.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
306 hk, men ingen venstrefeltsracer
Tilsynelatende er alt bare velstand, men hold an, kjørecomputeren viser et forbruk på 1,11 liter per mil!? Årsaken er at vi kjører T6-modellen med 306-hesters bensinmotor som skal greie 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Ikke verst, men den føles ikke rask.
Dreiemomentet er det samme som D4-diesel, og når vi trykker inn sportsknappen merker vi ingenting. Det skal gjøre noe med understellet, men på en vanlig vei kan endringen av chassiskontrollen knapt merkes.
I likhet med storebror XC90 er ikke XC60 en venstrefeltsracer, heller ikke med den store bensinmotoren. Som med andre XC60-er savner vi tilbakemeldinger gjennom rattet, og sportsinnstilling eller ei, så er XC60 vektet mot det komfortable snarere enn det sportslige.
Men folk flest er kanskje ikke opptatt av bastant styring og stivt understell. For salgstallene tar ikke feil. Mange elsker dagens XC60 - selv om den drar på årene og nærmer seg utfasing. Neste generasjon Volvo XC60 er ventet lansert neste år eller tidlig i 2018.
Denne saken ble første gang publisert 14/12 2016, og sist oppdatert 03/05 2017.