Prøvekjøring - Volvo V90
Din neste stasjonsvogn?
Arvtakeren til Volvo V70 imponerer på første prøvetur.
Da XC90 ble lansert i fjor (les testen her) var det første bil ut på Volvos nye, skalerbare plattform. Nå følger de to neste «90-bilene», der V90 blir viktigste modell for Norge. Slektstreet til V90 består av en lang linje storselgende familiestasjonsvogner fra 1960-tallet og frem til dagens V70,modellen den nye bilen skal erstatte.
– Dette er en ekstremt viktig bil for oss, sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Cars Norge AS.
En helt ny plattform, et helt nytt industrialiseringsprosjekt for Volvo med investeringer på 70 milliarder kroner. En bil som må lykkes internasjonalt og i Norge.
– Så langt har vi inne 400 ordre for V90 og 160 ordre for S90, en verdi på 400–500 millioner. I et normalår skal vi selge 2500–3000 slike biler, der ca. 80 % vil være V90. Det understreker hvor viktig modellen er for oss, sier Herland.
Dyrere, men bedre
Volumet er stort, særlig for en såpass kostbar bil. Den er større, mer påkostet og dermed dyrere enn forgjengeren V70.
Mange nordmenn har kjøpt V70 med liten dieselmotor. Den utgående kampanjemodellen starter på snaut 420 000 kroner, mens rimeligste V90 starter på 475 900 kroner i D3-versjon med 150 hk toliters diesel.
Firehjulsdrift har vært populært, særlig i kombinasjon med den halvhøye og småtøffe XC70-versjonen. Volvo vil ikke bekrefte om eller når det dukker opp en slik utgave av V90, men med et smil om munnen sier Herland at det ikke vil overraske om den dukker opp.
Fire utgaver og hybrid
I mellomtiden kan de med lyst på V90 og behov for firehjulsdrift velge mellom fire utgaver: D3 AWD/150 hk, D4 AWD/190 hk, D5 AWD/235 hk og bensinutgaven T6 AWD med 320 hk. For dem som klarer seg uten drift på alle fire leveres D3, D4 og T5/254 hk med forhjulsdrift.
Og ja, også V90 kommer i T8-versjon. Det skjer først i 2017, men den ladbare hybriden verdt å vente på for den som vil ha det raskeste i V90-serien: – T8-versjonen får en samlet effekt på 407 hk og 640 Nm i dreiemoment, sier Herland.
Elrekkevidden blir på inntil 45 km og 0–100 km/t skal gjøres unna på 5,2 sekunder.
Kan kjøre selv
Volvo er ikke Volvo uten gode sikkerhetssystemer som standard. Vi skal komme tilbake til de i større detalj når vi får teste V90 i Norge, men det er verdt å merke seg at «Intellisafe Assist» med adaptiv cruisekontroll og aktiv assistanse er standard på alle utstyrsgrader.
Sistnevnte er Volvos første system som under visse forutsetninger gjør at bilen kan kjøre selv. Men Herland understreker at i henhold til norsk lovgivning er det «hendene på rattet» som gjelder.
Samferdselsminister Solvik-Olsen kunngjorde nylig at man tar sikte på å fremme et lovforslag våren 2017, nettopp for å tilpasse veitrafikkloven mot nye autonome kjøresystemer.
Bilene til vår disposisjon på Volvos internasjonale lansering i Malaga er alle toppmodeller: D5 og T6 med Inscription utstyrspakke. Sistnevnte tror Volvo blir en hit i Norge, slik det er blitt på XC90-modellen.
Langt steg opp
Vi er alltid varsomme med bastante konklusjoner basert på lanserings-kjøring: her har produsenten god kontroll på det meste, dessuten er hastighet og veistandard annerledes enn i Norge. Likevel er det ingen tvil om at Volvo V90 har tatt et langt steg opp fra V70-familien.
Hovedinntrykket er at V90 har gjennomført en solid klassereise og nå kan utfordre BMW 5-serie, Audi A6 og ikke minst nye Mercedes E-klasse på alle viktige områder.
«Norsk» understell
En sentral del av kjøreopplevelsen kommer av det Volvo kaller et dynamisk chassis med mulighet for å prioritere komfort eller sportslighet samt sette opp en egen innstilling.
Testbilene står på store 20-tommers felger (255/35-20). Likevel er det tilsynelatende lite hjulstøy selv på grov asfalt. Dumper og ujevnheter er det nok av også på spanske veier. V90 virker svært behagelig i komfortinnstilling, og har fortsatt smidig fjæring om du velger mer sportslig innstilling.
Det hele følges opp av en tung, gedigen kjørefølelse der bilen likevel styrer presist inn i svingene og gir et seigt, sikkert veigrep.
Norske Roger Wallgren er en viktig bidragsyter til bilens veiegenskaper. Han er «principal engineer, vehicle dyamics» i Volvo og har vært med i prosjektet for 90-serien siden starten.
- Vi hadde «relaxed confidence » som et hovedmål for hvordan S90 og V90 skulle kjennes for føreren, forteller Wallgren.
Nordmannen jobbet 13 år med chassisutvikling i SAAB, før han begynte hos Volvo i 2007.
- Harmoni og helhet
- Det gjelder å ha en bra basis, sier Wallgren. – Bilens dynamiske egenskaper påvirkes i stor grad av valgene på andre områder. Designet gir eksempelvis føringer på vektfordeling, og selvsagt spiller drivlinjen inn. Derfor utviklingen en prosess hvor man gir og tar, forklarer han.
– S90 og V90 har et grunnleggende godt hjuloppheng og derfor har vi kunnet fininnstille egenskapene slik vi har ønsket. Jeg er mest fornøyd med harmonien og helheten: Bilen gir signaler om at den «klarer alt», samtidig som komforten ikke lider under det, sier Wallgren.
God startakselerasjon
De to motoralternativene er det lite å utsette på. T6-versjonen kjennes rask og sprek, mens D5-motoren er sterk med kraftig skyv på lave turtall. En liten kuriositet er D5-motorens «Powerpuls » der en to liters trykklufttank sørger for å spinne i gang turboen i lav fart.
Dermed har du bedre startakselerasjon, det kjennes nyttig når du skal kaste deg ut i spanske rundkjøringer. Volvo har tydeligvis jobbet godt med støyisolering av motorrommet, for det er lite diesellyd fra den firesylindrete toliteren.