Prøvekjørt: Volvo V60 Cross Country, 2015

Vi har kjørt den nye cross-Volvoen

Med seks centimeter høyere bakkeklaring og firehjulsdrift løfter Volvo V60 bokstavelig talt til nye høyder og tar deg helt frem til hyttedøra.

Først publisert Sist oppdatert

Om du velger versjonen med firehjulsdrift vel å merke. Mer om det litt senere.

Volvo har hatt stor suksess med sine Cross Country-modeller helt siden XC70 så dagens lys i 1997. Sist ut er Cross Country-versjonen av kompaktbilen V40, Volvo V40 CC, og snart er V60 Cross Country her.

Om du – akkurat som oss – er litt forvirret over modellbetegnelsene, har Volvo nå sagt at XC-navnet skal gjelde merkets SUV-modeller og at CC (Cross Country) skal gjelde de høyreiste versjonene av V40, V60, S60 og V70.

Høyere bakkeklaring

Ok, tilbake til V60 Cross Country, som med skliplater foran og bak, plastbeskyttelse rundt skjermene og seks og en halv centimeter høyere bakkeklaring enn V60 definitivt fortjener Cross Country-tittelen. Men i motsetning til Audi A4 Allroad, som utpeker seg som hovedkonkurrent, er ikke firehjulsdrift standard i V60 CC.

Grunnen til det er like enkel; tekniske begrensninger. Volvo har foreløpig ikke en girkasse som klarer kombinasjonen av nye motorer (de nye VEA-motorene) og firehjulsdrift. Det kommer først i neste generasjon V60 der den nye SPA-plattformen tas i bruk (nye Volvo XC90 er første modell som er bygget på denne plattformen).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SKOGSTUR: I Cross Country-versjon er Volvo V60 helt klar for en tur utenfor allfarvei. Firehjulstrekksystemet er av Haldex-typen.
SKOGSTUR: I Cross Country-versjon er Volvo V60 helt klar for en tur utenfor allfarvei. Firehjulstrekksystemet er av Haldex-typen. Foto: Volvo

Gammel motor og firehjulsdrift

Skal du ha firehjulsdrift i V60 CC, må du derfor velge den gamle, «velprøvde» som Volvo kaller den, femsylindrede 2,4-litersdieselen (D4 på Volvo-spåk). I V60 CC yter den 190 hestekrefter og er justert for å tilfredsstille Euro 6-krav.

Det er litt synd, for den nye toliterdieselen er en mye bedre motor. Den har selvfølgelig lavere forbruk og utslipp, men er også langt bedre på effektutvikling, gange og motorstøy. Og, den kommer langt bedre ut avgiftsmessig.

Den nye dieselmotoren får du i to versjoner i V60 CC – D3 med 150 hestekrefter eller D4 (den også) med 190 hestekrefter. Men kun med framhjulstrekk, altså. D3, som de fleste vil velge, har en startpris på 408 900 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GOD KLARING: V60 Cross Country har 6,5 centimeter høyere bakkeklaring enn vanlige V60. Det gjør at den kommer lettere frem i terrenget.
GOD KLARING: V60 Cross Country har 6,5 centimeter høyere bakkeklaring enn vanlige V60. Det gjør at den kommer lettere frem i terrenget. Foto: Volvo

Rett opp gjørmebakken

Vi starter i V60 CC D4 med firehjulsdrift og automat, en bil som vil koste fra 525 000 kroner i Norge.

Priser og konkurrenter:

D3 150 hk forhjulsdrift fra 408 900 kroner

D4 190 hk (5-sylindret) med firehjulstrekk fra 525 900 kroner

T5 bensin med 245 hk og forhjulstrekk fra 550 900 kroner

Konkurrenter:

Audi A4 Allroad, Skoda Octavia Scout, Volkswagen Passat Alltrack og Golf Alltrack, Opel Insignia Country Tourer, Citroën C5 Cross Tourer, Peugeot 508 RXH, Subaru Outback.

Strekker pengene til er det helt klart V60 CC-versjonen å satse på. Ikke bare fordi den har firehjulsdrift, noe vi syns en «allroader» som dette fortjener, men også fordi denne drivlinjen har en tyngde som matcher bilens fjæringsoppsett veldig godt.

Under lanseringen erfarer vi nemlig at fjæringskomforten er bedre i D4 AWD enn i den lettere D3 med fremhjulstrekk, noe vi tror skyldes den ekstra vekten i «gammeldieselen» og firehjulsdriftsystemet.

Gjør det bra

V60 Cross Country vil for øvrig også være tilgjengelig i en T5-versjon med toliters bensinturbomotor på 245 hestekrefter og åttetrinns automatgir (også den med framhjulstrekk). Med en startpris på 550 900 kroner blir den neppe solgt i mange eksemplarer i Norge.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

På en særdeles gjørmete skogsvei, med dype hjulspor og stubber og steiner får vi kjenne hvor godt V60 CC tar seg frem i terrenget. Og det gjør den bra.

Haldex-systemet sørger for god fremkommelighet samtidig som den rause bakkeklaringen gjør at vi ikke dunker nedi der hjulsporene er som dypest. Du vet der man holder pusten og venter på den vonde, vonde lyden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FIREHJULSTREKK: Dessverre kommer firehjulstrekk kun i kombinasjon med den gamle D4-motoren, en 2,4-liters femsylindret diesel med 190 hestekrefter.
FIREHJULSTREKK: Dessverre kommer firehjulstrekk kun i kombinasjon med den gamle D4-motoren, en 2,4-liters femsylindret diesel med 190 hestekrefter. Foto: Volvo

Mer komfortabel enn sportslig

Under lanseringen snakket Volvo mye om hvor sporty V60 CC er. At V60 CC treffer en sporty kundegruppe er vi ikke i tvil om, men V60 CC er langt fra BMW 3-serie-sporty.

Volvo V60 Cross Country er velkjørende og har god fjæringskomfort, men den er ikke sportslig. Noe vi heller ikke forventer av en bil som er hevet 6,5 centimeter og har en total bakkeklaring på over 20 centimeter. 

Ellers er V60 CC veldig lik vanlige V60. Foruten offroad-styling og andre hjul og små endringer i interiøret, er de to støpt i samme form. Volvo kommer også med en Cross Country-versjon av sedanen S60, men den slår neppe an blant stasjonsvogngale nordmenn.