Nye biler i krasjtest
Volvo V40 setter ny standard
Volvo V40 har høy sikkerhet for passasjerene. Men den gjør det aller best på beskyttelse av myke trafikanter.
Den nye Volvo V40 forsvarer merkets sikkerhetsimage i de nyeste krasjtestene fra EuroNCAP. Den nye Volvo-modellen oppnår fem av fem stjerner. Det er den ikke er alene om, men bak stjernene skjuler det seg bedre score enn noen annen bil i samme klasse har oppnådd tidligere.
På beskyttelse av voksne får Volvo V40 98 % score, for beskyttelse av barn 75 % og for fotgjengerbeskyttelse 88 %. For aktive sikkerhetssystemer er det full pott med 100 % score.
Ifølge EuroNCAP er det fotgjenger-airbagen som skiller Volvo V40 fra andre modeller.
Om du kjører på en fotgjenger blir sammenstøtet registrert av sensorer, åpner panseret og utløser kollisjonsputen. Blant annet er man bedre beskyttet mot et sammenstøt med A-stolpene på siden av frontruten. 88 % er det høyeste EuroNCAP har gitt i fotgjengertesten.
Bilen har også et radarsystem som holder øye med kryssende trafikk bak (kjekt når du rygger ut fra en p-plass), og varsel for trafikk som nærmer seg hurtig bakfra i en annen fil (motorvei). Kollisjonsvarsel og auto-brems finnes her også, samt en mengde andre radarer/sensorer som detekterer og reagerer.
Ford B-Max er innovativ
Den nye Ford B-Max med skyvedører og uten midtstolpe mellom for- og bakdører klarer seg også bra i EuroNCAP-testen. Med 92 % score for beskyttelse av voksne viser det seg at strukturene som er bygget inn i dørene for å gi sikkerhet i sidekollisjon fungerer som de skal, sier EuroNCAP.
Renault Clio, Kia Cee'd og den nye Audi A3 er også biler som oppnår fem av fem stjerner i totalkarakter. De er forbedret sammenlignet med forgjengerne på flere områder, men kanskje mest merkbart på beskyttelse av fotgjengere.
Tryggere for fotfolket
- I Europa er 14 % av alle dødsfall i trafikken fotgjengere, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.
- De siste tre årene har vi økt kravene til fotgjengerbeskyttelse i testene, forklarer van Ratingen.
- Derfor er det gledelig at bilprodusentene har tatt utfordringen. Resultatene vi offentliggjør i dag ville vært utenkelig for noen år siden, avslutter van Ratingen.