Nyhet: Volkswagen Amarok
Volkswagen jåler opp
Med en ny og mer moderne Amarok hevder Volkswagen at de skal klare å stjele kunder fra SUV-segmentet.
Da vi testet Volkswagen Amarok mot de argeste konkurrentene i pickup-klassen i 2014 (Isuzu D-Max og Toyota Hilux), konkluderte vi med at Amarok var best på komfort og den i pickup-trekløveret som ga mest personbilaktige kjøreegenskaper. Vi belønnet den derfor med terningkast seks i testkategoriene "kjøreegenskaper" og "motor/drivlinje".
Snart kommer en ny og ifølge Volkswagen enda bedre Amarok. En bil som skal falle i smak også hos dem som tidligere har valgt tradisjonelle SUV-er.
Det er kanskje veien å gå for å kapre førsteplassen i pickup-segmentet. Ifølge registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, måtte Amarok se seg slått av Isuzu D-Max i 2015. Riktignok med kun 45 biler over et helt år, med 949 mot 984 solgte biler.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Personbil med fullverdige offroad-egenskaper
I god Volkswagen-tro er de designmessige endringene ganske små. Samtidig er de mange nok til at du ikke er i tvil om at dette er en ny Amarok når du ser den.
Med nye Amarok mener Volkswagen at de befester sin posisjon som et premium-valg i pickup-segmentet. Bilgiganten oppgir videre at nye Amarok har kjøreegenskapene til en personbil, men samtidig fullverdige offroad-egenskaper.
Slike utsagn tar vi alltid med en klype salt. Samtidig vet vi av erfaring at Amarok er den pickupen i klassen som mestrer dette best til dags dato, og det skal godt gjøres å bygge en ny bil med dårligere egenskaper.
Utstrakt bruk av horisontale linjer og tydeligere linjeføring i designet, skal gi Amarok en tydeligere tilstedeværelse enn dagens modell. Større felger i alle utstyrsnivåer er kanskje ikke veldig praktisk på dårlig underlag på en byggeplass, men løfter utseendet nok til at Volkswagen mener dette er rett vei å gå.
Tekniske data og lanseringsdato for nye Amarok er foreløpig ikke offentliggjort.