Trafikkulykker
Voksne bilførere ser farene først
En videotest konkluderer med at bilførere i aldersgruppen 35-55 år oppfatter faresituasjoner raskest.
Fridulv Sagberg ved Transportøkonomisk Institutt har utviklet og gjennomført en videobasert test på bilføreres oppfattning av faresituasjoner.
I undersøkelsen sammenliknes tre grupper av førere - trafikkskoleelever, bilførere over 65 år og bilførere i aldersgruppen 35-55 år.
Testvideoen består av trafikksituasjoner som er registrert under kjøring, med et kamera plassert i førerens øyeposisjon, og testpersonenes oppgaver er å se etter potensielle faresituasjoner.
I alt 13 slike oppstår i løpet av de åtte minuttene videoen varer.
Testen konkluderer med at bilførerne mellom 35 og 55 år oppfatter faresituasjonene i trafikken raskest!
Resultatet tyder videre på at unge og uerfarne sjåfører har en dårligere evne enn denne aldesgruppen til å oppfatte eller reagere hensiktsmessig på faresituasjoner. De har i det hele tatt en manglende evne til å se etter relevant informasjon i trafikken.
For de eldre antas det at generelt nedsatt motorikk og redusert syn bidrar til å gi forlenget reaksjonstid.
TØI ønsker nå å vurdere nytten av slike videoundersøkelser i forbindelse med føreropplæring og førerprøven. Enkelte land, som for eksempel Storbritannia, har innført måling av fareoppfattelse som en del av førerprøven.
Bil er farlig, selv når den står!
- Ved siden av bruk i førerprøven kan en test på fareoppfattelse også benyttes i føreropplæringen, både som et treningsverktøy og som et instrument for å evaluere effekter av opplæringen. Forskning har vist at evne til fareoppfattelse kan trenes opp, men det gjenstår å undersøke om ulykkesrisikoen dermed ville bli redusert, sier Fridulv Sagberg.
- Men er det ikke naturlig at en økt fareoppfattning gir nedsatt ulykkesrisiko?
- Vi vil jo gjerne tro det, men ingen undersøkelser så langt bekrefter dette
- Og det er vel også slik at holdninger i trafikken vil være avgjørende for ulykkesrisikoen?
- Nettopp. Vi vet jo at en del unge bilkjørere ikke bruker ferdighetene sine riktig. De kan være teknisk gode sjåfører, og være flinke til å lese trafikk, men søker på den andre siden spenning og tar sjanser. Men det å kunne lese trafikk og se potensielt farlige situasjoner, er uansett en viktig egenskap, sier Fridulv Sagberg hos TØI.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 30/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.