Vinterkjøring

Slik kjører du på glatt føre

Krevende kjøreforhold krever smarte sjåfører. Her er tipsene!

VANSKELIG FØRE: Når det faller flere titalls centimeter snø i løpet av få dager, blir kjøreforholdene ekstremt vanskelige.
VANSKELIG FØRE: Når det faller flere titalls centimeter snø i løpet av få dager, blir kjøreforholdene ekstremt vanskelige.
Sist oppdatert

Dette bør du ha i bilen:

Slepetau

Kjettinger

Snøskuff

Vinterføre er så mangt. Snøfallet på blant annet Østlandet de siste dagene er noe av det vanskeligste både for sjåfører og biler.

Litt sunt bondevett burde holde for sjåførenes del. Det hjelper faktisk å ta det med ro og "lytte" til bilen. Mange av ulykkene vi har sett de siste dagene, skyldes overdreven tro på redskapen.

Løs snø i slike mengder som vi har opplevd på veiene de siste dagene, krever god redskap i form av gode dekk. Minimum 5 mm mønsterdybde på vinterdekkene må til for god framkommelighet. Er du nede på 3 mm, er du ikke bare en fare for deg selv, men også for omgivelsene.

Les også:

Her er de beste vinterdekkene

Derfor bør SUV-er ha piggdekk

Overivrig elektronikk

I 90 prosent av tilfellene er de elektroniske hjelperne på din side, men på snøføre må de dessverre ofte melde pass. Når du bremser på løs snø, kan ABS-bremsesystemet lett blir lurt.

På slikt føre må du gjerne la hjulene blokkere litt lengre enn vanlig for at en ikke bare skal skli på den løse snøen, men trenge gjennom denne og ned på fast underlag.

En må med andre ord holde større avstand til forankjørende og være ekstra aktpågivende under oppbremsing. Bremsestrekningen kan blir ekstra laaaange, spesielt hvis snølaget i tillegg skjuler et glatt islag.

Les også:

Med disse kommer du deg fram: Stor testoversikt for firehjulstrekkere

Nødhjelp på snøføre

TUNG HØYREFOT: Hvis du har en bil med antispinn, gjelder det å gi mye gass når du skal opp en bakke.
TUNG HØYREFOT: Hvis du har en bil med antispinn, gjelder det å gi mye gass når du skal opp en bakke.

Gi gass!

Antispinnsystemer settes også på harde prøver i disse dager. Du har to valg når det gjelder framkommelighet; Alternativ én er å starte forsiktig og forsøke å unngå hjulspinn slik at antispinnsystemet ikke aktiveres.

Problemet i bakker er ofte at motoren da blir for veik. Det andre alternativet er å starte forsiktig, for så når du har fått bilen i gang, å gi godt med gass og la antispinnsystemet utnytte alt grep som finnes.

For at antispinnsystemene skal fungere, kreves det en tung gassfot. Er du for forsiktig med gasspedalen vil systemet dra ned hastigheten til det til slutt blir stans.

Heller ikke stabilitetskontrollen er på din side når det gjelder framkommelighet under slike krevende forhold. Har du en stigning med sving vil du kunne oppleve at den elektroniske stabilitetskontrollen drar ned hastigheten så mye at du ikke kommer opp bakken.

Løsningen er å koble ut stabilitetskontrollen. Det er mulig i de fleste biler, enten med en bryter på dashbordet, eller i en skjult kommando i kjørecomputeren.

Har du koblet ut stabilitetskontrollen kreves ekstra årvåkenhet. En eventuell sladd vil da ikke korrigeres automatisk.

I noen biler kan du redusere stabilitetskontrollens virkning uten at den slås helt av. BMW har en slik løsning som tillater litt sladd og dermed unngår du at hastigheten dras ned i svingen. Samtidig har du elektronikken i bakhånd hvis sladden skulle ta overhånd.

Har du ikke allerede gjort det, er det på tide du tar fram bilens instruksjonsbok og leser gjennom kapitlene som omhandler bremser og stabilitetskontroll. En kontroll av vinterdekkenes mønsterdybde bør du også ta deg tid til.

Les også:

Vinterdekkets skjulte sider

Så farlig er billigdekk

Denne saken ble første gang publisert 11/02 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også