Økt gjenbruk av bildeler

Vil ha flere brukte bildeler i salg

Stadig nyere biler skrotes. Nå vil bransjen øke andelen av gjenbruk, noe som kan gi deg tilgang til flere brukte bildeler.

ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no
ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no
Sist oppdatert

Mange av oss har trasket mellom bilvrak hos "høgger'n", letende etter et fortsatt fungerende bilstykke til eget bruk. Funnet det. Og prutet på prisen.

Eller vi har kjøpt en brukt bildel gjennom Biloppsamlernes egne lagersystem og nettsider.

Det første kan i fremtiden gi færre funn, og det siste flere, om Norges Biloppsamleres Forening (NBF) får det som de vil. Saken er nemlig den at stadig flere i velstands-Norge vraker biler (19,4 % økning tredje kvartal 2013 sammenlignet med i fjor), og stadig flere av bilene har fortsatt mange velfungerende deler. En økt vrakpant har nok også bidratt noe.

I dag er det mange biloppsamlere som ikke demonterer deler fra biler som vrakes, hevder NBF. De blir sendt direkte til et fragmenteringsanlegg for gjenvinning. En uønsket praksis, mener styreleder Tore Alm i NBF.

- Mange av bildelene er i svært god stand, og rent miljømessig er gjenbruk bedre enn gjenvinning. Derfor ønsker NBF at det innføres en ordning som pålegger alle som tar i mot biler til vraking å plukke av brukbare deler, slik det for eksempel er i Danmark.

For at disse brukte bildelene senere skal være sikre å kjøpe for kunden, har NBF begynt å utvikle en forsikringsordning for brukte deler.

I dag har biler levert til vraking en gjenbruks- og gjenvinningsgrad på 85 % Målet er at tallet skal opp i 95 % i 2015, i tråd med EØS-direktivet, noe som også gjør at flere komponenter i bilene må benyttes på ny.

GJENBRUK: Gjenbruk er mer miljøvennlig enn gjenvinning. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
GJENBRUK: Gjenbruk er mer miljøvennlig enn gjenvinning. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Les også:

Norge har en av Europas eldste bilparker

Har du bestilt denne kan du glede deg

Volvo vs. BMW - soleklar seier til...

Slik reparerer du lakken billig

Denne saken ble første gang publisert 24/10 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også