Prøvekjørt: Mercedes CLS Shooting Brake
Vi synes dette er verdens vakreste stasjonsvogn
Det høres kanskje vilt ut å lage stasjonsvogn av en av verdens vakreste kupeer, men Mercedes fikset biffen – og for et resultat!
For en tid tilbake prøvekjørte jeg nye Mercedes CLS. En CLS 63 AMG med 525 hestekrefter og massive 700 Newtonmeter. Den gikk som en kule! Så fort at jeg nesten glemte å gå resten av bilen - en herlig femdørs kupé - etter i sømmene.
Nå er jeg tilbake i en CLS, i Firenze i Italia. Stedet der Mercedes har lagt den internasjonale presselanseringen av stasjonsvognkupeen med det klingende navnet Shooting Brake. Et vakkert sted og en vakker bil. Denne gang med fokus på hekken, ikke motoren. Eller...
Norgesbil
CLS Shooting Brake er bilen for deg som tenker form før funksjon. For deg som velger en eleganse og sportslighet framfor en kjedelig stasjonsvogn. For deg som synes E-klasse stasjonsvogn ser ut som en boks på fire hjul. For deg som likevel må ha plass til feriepakk og hundebur.
Føler du deg truffet? I så fall er du i målgruppen. Og ja, den leveres med diesel, automat og firehjulsdrift. En skikkelig norgesbil, med andre ord.
Typisk Mercedes
TEKNISKE DATA
Mercedes CLS Shooting Brake 250 CDI
- MOTOR, CM3: 2143
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/3800
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1600
- EGENVEKT, KG: 1865
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 496/188/141
- BAGASJEROM, LITER: 590-1550
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/45R17
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 139
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,8
- TOPPFART, KM/T: 235
- PRIS FRA, KR: 785 900
Det skorter ikke på luksus i CLS SB. Er du villig til å betale for det, ja så er det kun fantasien som setter grenser. I myke skinnseter med god støtte, innkapslet i et førermiljø omgitt av herlig materialkvalitet og gedigen kvalitetsfølelse, ligger alt til rette for en skikkelig langtur.
Sittende i førersetet får du ingen følelse av å "dra på et stort bagasjerom". Shooting Brake er en videreføring av det vi har erfart i mange modeller fra merket de siste årene - et mer sportslig oppsett. Fortsatt med utmerket komfort.
På strøkne italienske veier er ikke CLS Shooting Brake annet enn en drøm å kjøre. Selv om det merkes i de mest svingete partiene at vi kjører en tung bil.
En annen ting som slår oss, er at de bilene med luftfjæring foran ikke takler brå ujevnheter i veien like godt som bilene med tradisjonell fjæring. Dette skal vi selvfølgelig teste grundig ut når CLS SB kommer til landet om en drøy måned.
Bredt motorprogram
I likhet med CLS tilbyr Mercedes et bredt spekter av motorer i Shooting Brake. Ønsker du diesel har du to valg; 250 CDI med 204 hk eller 350 CDI med 265 hk. Forbruket ved blandet kjøring er 0,53 og 0,60 l/mil. Firehjulsdrift får du i kombinasjon med 350 CDI-motoren, som nøyer seg med pene 0,66 l/mil.
Bensin er som kjent det nye diesel, og det føles helt greit når vi ser bensinmenyen i CLS SB. Under panseret i CLS 350 sitter en sekssylindret 3,5-liter med 306 hk, mens CLS 500 (kan også leveres med firehjulsdrift) har Mercedes' nye 4,6-liters V8 med bi-turbo på 408 hk. Og på toppen, AMG-versjonen med 5,5-liters biturbo V8-eren vi nevnte i innledningen - et beist av en bil som gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Alle motorer leveres med 7-trinns automatkasse.
På lanseringen får vi kjørt alle motoralternativene, og vi må si at vi er tilfreds med samtlige. Man får hva man betaler for. Minste motor, 250 CDI, har med sine 500 Newtonmeter godt nok skyv ut av svingene, men er langt fra noen rakett. Mest spennende er kanskje 350 CDI som leveres med firehjulsdrift om ønskelig, mot et pristillegg på omlag 50 000 kr. Sekserdieselen føles sterk i CLS SB, og har jevnere gange enn den firesylindrede 250 CDI-motoren.
Herfra og opp er det kun hvor mye bensin du har i blodet som avgjør. CLS 350 med 306 hester går bra, CLS 500 enda bedre og CL 63 AMG som et olja lyn. Og ja, den bråker atpåtil som et skikkelig tordenvær. Et beist av en bil.
Skipsgulv i hekken
Bagasjeluken åpnes selvfølgelig ved et knappetrykk og en artig og ikke minst praktisk detalj kommer til syne; trepanel på gulvet i bagasjerommet av amerikansk cherrywood. Det ser kanskje jålete ut, men har faktisk en praktisk side. Bagasje og last sklir lettere på et tregulv enn et teppe, og treverket er langt mer slitesterkt.
Solide lasteholdere skliende på skinner i aluminium holder dessuten tingene på plass. Spørsmålet er om du tør bruke "skipsgulvet" til formålet - den drøye kvadratmeteren koster nemlig 44 000 kroner!
Bagasjerommet sluker respektable 590 liter. Skulle du laste tung, er det kjekt å vite at luftfjæringen kompenserer for vekten som går inn.
Ene og alene, og kostbar
Ved å lage en bil som Shooting Brake skaper Mercedes et helt nytt bilsegment. Du tenker kanskje at Audi fant opp dette segmentet da de kom med A7 Sportback, men Sportback er en kombi, ikke en stasjonsvogn.
De har likevel en ting felles; de er kostbare. Svært kostbare. Med minste motor, den 204 hk sterke firerdieselen i 250 CDI, koster CLS SB fra 785 900 kroner. Vil du ha firehjulsdrift (350 CDI 4Matic) må du ut med millionen (fra 999 900 kroner).
Ønsker du bensinmotor koster det ytterligere 40 000 kroner, mens du må ut med halvannen million for CLS 500 4Matic. Har du madrassen full, skal det også nevnes at AMG-versjonen koster fra snaut to millioner kroner. Samtidig vet vi at Mercedes tar seg godt betalt for ekstrautstyret. Det koster å være kar, men hadde jeg hatt råd, så...
Denne bilen er prøvekjørt i Italia i regi av Mercedes. Produsenten betalte for reisen
Les også:
Sjansen er stor for at du finner din neste bil her
Minst like bra som BMW, Audi og Mercedes
Har du penga, får du ikke bedre SUV enn dette.
Denne saken ble første gang publisert 26/09 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.