Vi Menns prosjektbil
Beistet lever!
Vi Menns gamle Arctic Trucks-modifiserte prosjektbil «Beistet» lever og leverer fortsatt.
Atten år gamle Lars Saltnes kobler inn reduksjonsgiret, tar rennfart og stirrer konsentrert fremover mens han blåser 2,4 tonn modifisert firehjulstrekker inn i og oppover den bratte veggen i sandtaket. 35-tommershjulene leter febrilsk etter feste, og Hiluxens elektroniske hjelpesystemer fordeler moment og dytter og drar som besatt.
Kommer han opp?
Ikke denne gangen. Men ned kommer man alltids, og etter en liten omvei opp til toppen lirker han forsiktig fremhjulene over kanten, kobler på ny inn reduksjonsgiret, vipper pickupen med påbygget forsiktig over kanten og manøvrerer den nedover en stupbratt vegg av sand, med en lett fot på bremsepedalen.
Vi blir med på neste tur, og som alltid lar vi oss imponere over den utvungne fremkommeligheten til firehjulstrekkere med king size-hjul, differensialsperrer og velvoksent understell. Hva som for vanlige biler er en umulighet, er for slike tøffinger bare en lek.
LES OGSÅ: Har han Norges råeste SUV?
Vi Menns prosjektbil
Den tyve år gamle Hiluxen har en spesiell historie. Og den bærer Vi Menns logoer. Dette er nemlig en prosjektbil bladets motorredaksjon fikk bygget ved årtusenskiftet. Og selskapet som kraft-modifiserte Vi Menns Hilux, var islandske Arctic Trucks. Ferske i furet værbitt den gangen – i dag legendariske for alle med interesse for terrengbiler og offroad.
Ekstreme modifiseringer
Det var like før årtusenskiftet at islandske Arctic Trucks seilte til Norvegr og gjorde landhugg. Selskapet spesialiserte seg på ekstreme modifiseringer av firehjulstrekkere fra Toyota, og daglig leder Örn Thomsen brukte følgende metafor overfor en lydhør motorpresse: «Arctic Trucks-biler er i familie med vanlige firehjulstrekkere på samme måte som tigeren er i familie med kattene. Slektskapet er innlysende, men forskjellen er stor.»
Konseptet vekket vår nysgjerrighet. Vi Menn ville bygge sin egen Arctic Trucks-modell, basert på en Toyota Hilux. En prosjektbil som skulle bli opphavet til flere terrengbil-relaterte artikler de kommende årene, og som – våger vi påstå – nok bidro til å sette det islandske selskapet på kartet i Norge.
LES OGSÅ: Her er bobilen for deg som vil campe utenfor allfarvei
Bygget en tiger
Sammen med Örn Thomsen ble vi enige om en ombyggingspakke for Hilux’en, som hadde en turbodiesel med 90 hk og dreiemoment på 218 Nm, samt reduksjonsgir. Den skulle boles opp til å bli en «tiger» via det som ble kalt «33-tommerspakken»: 33-tommers hjul bestående av digre dekk på 15-tommers felger.
For øvrig skulle bilen være av typen dobbeltkabiner, sort, og ha noe som ble kalt «krompakke». Vi ble også enige om at den måtte ha elektronisk styrt sperre på bakakselen. Vi hadde nemlig planer om å kjøre prosjektbilen i litt røffere terreng en vanlig.
Prisen fullt ferdig skulle være 282 300 kroner. Latterlig lite i dag, men så var selvsagt prisbildet helt annerledes for tyve år siden.
Et beist blir født
Vinteren 2000 gikk islendingene i gang med å heve karosseriet, modifisere understellet og få på 33-tommers hjul. Hjelpesnekka fikk støtbeskyttelse og egen smørenippel. Støtdemperne ble byttet i nye, og nedslagsputene ble senket, slik at ikke demperne bunnet først. Rammen fikk påmontert støttestag, for å forhindre vridninger. Selv til denne minste pakken måtte det kappes i hjulbuer og støtfanger for å få plass nye hjul og Arctic Trucks-produserte skjermbreddere.
Sommeren 2000, etter mange timer med sveising, kapping og monterting, var prosjektbilen klar. Den ble døpt «Beistet».
Debut på Island
Debuten kom som seg hør og bør i hjemlandet til Arctic Trucks, Island. Nærmere bestemt på isbreen Langjökull. 33-tommers dekkene var på forhånd byttet ut med 35-tommers dekk. Større, men likevel minst på isbreen, der vi hadde følge av Arctic Trucks-utgaver med både 38- og 44-tommers dekk.
Det ble en skjellsettende opplevelse, der vi lærte at firehjulsdrift, reduksjonsgir og sperre på bakakselen ikke alltid var nok til å ta seg frem i metertykk snø. Trikset for ekstrem fremkommelighet var å tappe det meste av lufta av dekkene.
Eide Beistet i syv år
I noen år var Beistet som fullverdig medlem i Vi Menns motorredaksjon å regne. Men i 2004 ble den solgt. Og har etter det hatt flere eiere. Den som etter alt å dømme har hatt Beistet lengst, er Jonny Myrann (36) fra Nore og Uvdal. Han kjøpte Vi Menns prosjektbil i juni 2012, uten å ane at Hilux’en hadde hatt noe med vårt magasin å gjøre. Logoene var nemlig fjernet.
– Jeg hadde ingen aning om bakgrunnen til bilen, og kjøpte den via en annonse på Finn.no. Men en dag satt jeg i kantina til Arctic Trucks og leste om denne Hilux’en Vi Menn hadde fått bygget, forteller Myrann.
Men var det ikke noe kjent med registreringsskiltet? Jo, for pokker! «Det er jo bilen min», konstaterte en opprømt Myrann.
LES OGSÅ: Bli med inn i verdens dyreste SUV
Ikke minst var han opprømt fordi dette betydde noe. Myrann hadde nemlig Arbeidsuke hos Arctic Trucks i 1999/2000, og husker at de bygde en Hilux til Vi Menn. Han kjenner Örn Thomsen og folkene hans godt, og visste at akkurat denne Hilux’en figurerte i flere titalls presseoppslag. Den hadde sin egen historie!
Nye logoer
Myrann tok kontakt med reklamebyrået som hadde laget de opprinnelige Vi Menn-logoene. De hadde fortsatt grunnlaget arkivert, og på den måten sørget han for at nye merker ble produsert og satt på «Beistet».
Solide saker
Da Myrann kjøpte bilen, hadde den gått 352 000 kilometer. Prisen var 150 000 kroner. Den hadde altså holdt seg godt i pris, og det gjør ofte denne typen nisjekjøretøy. Myrann brukte Beistet flittig, ikke minst som arbeidsbil innover i Hardangervidda, der han drev med hytteservice, og hadde spesialtillatelse til å kjøre. Dessuten ble det mye moro på mangt et terrengbil-treff.
– Den har ingen voldsom motoreffekt med sine 90 hk, men er noe av det mest skuddsikre som er laget av Hilux, kan han fortelle.
Ikke ble det store utgiftene til reparasjoner, heller.
– Jeg bytta slitedeler og sveiset litt rust der det var skjært i torpedoveggen for å få bedre svingradius.
Arctic Trucks-bilen er hverdagsbilen
Så heldig har ikke Lars Saltnes vært. Han kjøpte Vi Menns gamle prosjektbil av Myrann før jul i 2018, for 139 000 kroner (ja – de holder seg godt i pris!). Etter hvert har han måttet sette inn en ny motor, samt skifte differensialsperre.
Men når vi møter Saltnes er alt i orden, og 18-åringen håndterer den digre pickupen som om han skulle hatt sertifikat i årevis.
Ikke så rart, da. Saltnes, som har bakgrunn fra skog og landbruk, har nå også skaffet seg yrkessjåfør-utdanning. Takket være skolen har han allerede førerkort for tung lastebil med henger, og til daglig kjører han et 19-tonns vogntog for et betongelement-firma på Krøderen. Dit kjører han hver arbeidsdag til og fra med «veslebilen» fra Arctic Trucks.
Lek i sandtaket
I sandtaket har han med seg kompisen Halvor Øveren, som også ratter egen Arctic Trucks-Hilux – en 2007-modell. For tyve år siden skrev vi at dette ikke var en bil for ungdommer, men det er klart at godt brukte og relativt rimelige Arctic Trucks-modifiserte kjøretøy også har havnet i hendene på unge mennesker.
Og vi finner gjerne disse ekstrembilene på bygda, der dieselbilen lever i beste velgående. Saltnes og Øveren bare gliser når elbil blir et kortvarig samtaletema. Forskjellen på Oslo og Sokna anskueliggjøres gjennom at alle på Sokna visstnok vet hvem som har en Tesla.
Det er han som driver Kiwi-butikken.
Denne saken ble første gang publisert 03/08 2019, og sist oppdatert 25/02 2020.