Toyota Urban Cruiser-prøvekjøring:
Vi kjører Toyotas mini-4x4
Urban Cruiser er Yaris´ tøffe storesøster, og RAV4s lillesøster. Til 262 500 kr med 4x4 og dieselmotor.
Klikk Bil , Lisboa, Portugal: Presselanseringen av Toyotas nye småbil, Urban Cruiser, er nå i gang. Bilen kommer både som forhjulstrekker, men også som dieseldrevet firehjulstrekker til en pris langt under det du må betale for en kompakt-SUV.
Bilen kommer som forhjulstrekker med 1,3-liters bensinmotor på 101 hk, eller med 1,4-liters diesel på 90 hk. Eller mer interessant: med dieselmotoren og samme firehjulstrekk som i RAV4. Systemet overfører automatisk opptil 50 prosent av drivkreftene til bakhjulene, og du kan låse fordelingen til 50-50 under 40 km/t. Den firehjulsdrevne utgaven er også den mest aktuelle i Norge, i følge importøren. Den modellen er for øvrig den firehjulsdrevne personbilen med lavest CO2-utslipp på markedet. 130 g/km er imponerende. Dieselutgaven med forhjulstrekk drikker for øvrig bare 0,45 liter på mila, og slipper ut 118 gram CO2 per kilometer.
Diesel og firehjulstrekk = riktig!
Firehjulstrekkeren er den som oppleves best på veien, også - selv her på det vi hjemme kaller ordentlig sommerføre. Mens den forhjulsdrevne, bensinmotoriserte utgaven oppleves som lett undermotorisert, noe masete, og i tillegg litt i overkant stump over ujevnhetene, gir dieselmotoren et behagelig krafttillegg, lavere støynivå, og også bedre fjæringskomfort. Firehjulstrekkens innvirkning på stabilitet, sikkerhet og fremkommelighet kan vel ikke diskuteres - vi mener dette er den riktige Urban Cruiser-varianten. Selv om 4x4 koster om lag 25 000 kr ekstra.
En kuriositet er at bakkeklaringen på 4x4-utgaven faktisk er to centimeter lavere enn på tohjulstrekkerne, nærmere bestemt 16 cm, selv om totalhøyden er 1,5 cm høyere.
Les også:
Test: Fiat Sedici - Italia møter Japan
Vi har testet 76 firehjulstrekkere. Se alle testene her.
Overraskende rommelig
Urban Cruiser er ikke stor; bare 18 cm lengre enn en Yaris. Men den ser helt annerledes ut, med barske og mer markante former. Innnvedig har den godt med plass foran, og høyst anstendig bakseteplass - særlig i lengden. Undertegnede, som har lang rygg, når riktignok opp til taket der bak, men de fleste har helt ålreit plass.
Bagasjerommet er heller ikke skremmende lite; tohjulstrekkerutgavene har baksete som kan justeres i lengden, og da kan du variere bagasjeromsstørrelsen fra 314 til 388 liter, mens den firehjulsdrevne utgaven har 305 liter plass. Legges bakseteryggene ned, har du henholdsvis 749 og 673 liter å boltre deg på. Til sammenlikning har en Yaris 272 til 737 liter å by på.
Plastpreget, men sikker
Interiøret preges av at dette tross alt er en rimelig bil. Tynn hardplast dominerer, men det ser da anstendig ut. Ikke knirker det, og ikke skrangler det. Vi ønsker oss lengre sittepute og mer støtte i setene, og at justeringen av rattet hadde mer å gå på i lengderetning. For undertegnede opplever seg selv som et halvt hakk for stor for bilen, uten at det er kroppen som nødvendigvis er problemet¿
Sikkerheten i Urban Cruiser skal også være svært god. Den har det vi forventer av en moderne bil, den har sju kollisjonsputer, og produsenten sikter på toppscore hos EuroNCAP. For øvrig er bilen velutstyrt allerede i rimeligste utgave, mens de høyere utstyrsgradene ikke er voldsomt mye dyrere og gir en god del ekstra godsaker.
Hvordan fungerer de forskjellige firehjulsdriftsystemene? Se forklaringen her.
Ingen drøm
Kjøreegenskapene er på middels nivå sammenliknet med andre småbiler. Urban Cruiser er ikke voldsomt komfortabel, den har ingen sporty gener, og verken inspirerer eller imponerer noen retning. Men den gjør jobben den er ment å gjøre; den er forutsigbar og ryddig, og som nevnt hjelper dieselmotor og 4x4 godt på totalopplevelsen. Dessuten er bilen imponerende lett å finmanøvrere i trange bygater; den trives godt i urbane strøk.
Kompakt-SUV-konkurrent
Men den burde da fint trives langt utenfor bysentrum, også. For firehjulstrekksystemet fungerer flott når det er glatt, og det er ikke så veldig mange som hele tiden kjører rundt med fullt baksete. Urban Cruiser tåler en utfordring eller to, og vil på mange områder gjøre akkurat den samme jobben som en kompakt-SUV - bare i en mindre, rimeligere, litt spinklere og litt mindre komfortabel innpakning.
Det er ikke mange direkte konkurrentere på markedet i dag. Det nærmeste vi kommer, er vel tvillingsøstrene Suzuki SX4 og Fiat Sedici. Kompakte SUV-er koster en god del mer, det samme gjelder kompaktbiler med 4x4. Subaru Impreza er et alternativ, og den er også en god del lengre enn Urban Cruiser. Men også en del dyrere. Nissan Qashqai er også bygd etter delvis samme tankegang som Toyotas nyeste, men den er også større og dyrere.
4x4 - eller en annen bil
Den forhjulsdrevne utgaven har derimot en lang rekke konkurrenter. Så mange, og så gode, at den ikke skiller seg særlig ut fra mengden. Så om du verken skal ha firehjulstrekk eller er forelsket i Urban Cruisers småbarske form, er det like greit å kikke i andre retninger.
Men for deg som vil ha en liten firehjulstrekker, er den et godt alternativ. Nei, den er ikke verdens mest påkostede bil, og heller ikke verdens mest velkjørende. Men til å være en firehjulsdreven, dieselmotorisert bil er den rimelig, dessuten gjør den en god jobb og har helt ålreit med plass.
Urban Cruiser introduseres i Norge 4. juni.
Tekniske data
1,33 2WD |
1,4 D-4D 2WD |
1,4 D-4D AWD |
|
MOTOR, CCM: |
R4 / 1329 |
R4 / 1364 |
R4 / 1364 |
EFFEKT, HK VED O/MIN: |
101 / 6000 |
90 / 3800 |
90 / 3800 |
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: |
132 / 3800 |
205 / 1800-2800 |
205 / 1800-2800 |
EGENVEKT, KG: |
1120 |
1175 |
1240 |
TILHENGERVEKT, KG: |
800 |
800 |
800 |
LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM |
393 x 172,5 x 152,5 |
393 x 172,5 x 152,5 |
393 x 172,5 x 154 |
BAGASJEROM, LITER: |
314 - 749 |
314 - 749 |
305 -673 |
DEKKDIMENSJON: |
195/60R16 |
195/60R16 |
195/60R16 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,55 |
0,45 |
0,49 |
CO2-UTSLIPP, G/KM: |
129 |
118 |
130 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
12,5 |
11,7 |
11,7 |
TOPPFART, KM/T: |
175 |
175 |
175 |
PRIS FRA, KR: |
225 900 |
237 900 |
262 500 |