Verksted:

Slik holder du kostbare bremsereparasjoner unna

Men noen enkle triks slipper du å skifte bremseskiver så ofte.

SMART: Det kan faktisk ha noe for seg å trekke litt i håndbrekket mens du kjører. Det kan forebygge rust på bremseskivene bak - og spare deg for noen tusen kroner. FOTO: Petter Handeland
SMART: Det kan faktisk ha noe for seg å trekke litt i håndbrekket mens du kjører. Det kan forebygge rust på bremseskivene bak - og spare deg for noen tusen kroner. FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Hvem har ikke vært på service eller EU-kontroll og fått høre at bremseskivene bak er rustne og derfor må byttes. Det kan fort koste deg noen tusen kroner.

Rust på bakbremsene er den hyppigste feilen på EU-kontrollen, ifølge NAF. Årsaken til rusten på bremseskivene bak er som regel at de har vært for lite i bruk. Bremseeffekten er nemlig klart størst foran. Kun 30 prosent av bremseeffekten tas ut bak.

Det finnes imidlertid enkle grep for å holde bremse bak i god stand:

Kanskje har du hørt at det hjelper å trekke litt i brekket mens du kjører for å holde skiver og bremser i tipp-topp stand?

- Joda, det kan faktisk ha noe for seg å trekke litt i håndbrekket mens du kjører, Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver hos NAF.

Engebretsen er utdannet bilmekaniker.

- Det som imidlertid er viktigst her er å huske å ta en skikkelig hard bremsing hver gang du er ute og kjører. Det er noe som virkelig holder bremsesystemet ditt i tipp-topp stand, sier Engebretsen.

BREKK: De aller fleste bilene har håndbrekket koblet til bakhjulet, med vanlig skivebrems. Her er det viktig å spyle godt til vinteren, slik at rusta og salt ikke ødelegger bremsene dine. FOTO: Jan Ivar Engebretsen
BREKK: De aller fleste bilene har håndbrekket koblet til bakhjulet, med vanlig skivebrems. Her er det viktig å spyle godt til vinteren, slik at rusta og salt ikke ødelegger bremsene dine. FOTO: Jan Ivar Engebretsen

De aller fleste bilene her til lands har skivebremser bak, med håndbrekket som en del av dette.

På disse bilene går det fint an å trekke litt i brekket for å holde systemet i orden, for eksempel i en lang nedoverbakke.

Men det finnes også varianter hvor brekket er koblet mot trommelbremser og noen har sågar en variant i navet på hjulet.

Her er det også mulig å nappe litt i brekket for å holde bakbremsene friske, men det har trolig mindre effekt.

Men felles for stort sett alle bilens systemer er at de ruster mest og utvikler flest feil over tid.

Ikke for alle

Men i tillegg har noen biler brekket på forhjulene, som enkelte Saab- og Citroen-modeller. Andre kan ha elektrisk brekk, og en pedalvariant. Her skal du ikke eksperimentere under fart, men heller ta noen harde nebremsinger som NAF anbefaler.

Spyl godt

FEIL: Bremsfeil som følge av salt og rust er den hyppigste årsaken til at du ikke passerer EU-kontrollen, forteller Jan Ivar Engebretsen hos NAF. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FEIL: Bremsfeil som følge av salt og rust er den hyppigste årsaken til at du ikke passerer EU-kontrollen, forteller Jan Ivar Engebretsen hos NAF. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nå går vi inn en sesong hvor salt og vinterføre sliter ytterligere på bremsene dine.

Her blir det ifølge NAF ekstremt viktig å brukes vannslangen ofte på bremsene etter at du har kjørt på salta veier. Selv om det er 20 minus ute.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Det er den beste garantien du har for mot bremsehavari, rust og kostbare EU-feil.

Les også:

Gratis med bileierskifte i Sverige. Her er den nye norske prislisten.

Statsbudsjettet betyr 15 km ny vei

Derfor blir færre tatt av fotoboksene