Drifting: Nissan GT-R
Sidelengs i over 300 km/t!
Du har mer enn én skrue løs når du prøver å slå verdensrekord for raskeste drift.
Av alle merkelige Guinness rekorder der ute, er rekorden for raskeste drift med bil noe du ikke skal ha én skrue løs for å prøve å slå. Her skal hele skruepakka ha løsnet.
Skruepakka tilhører i dette tilfellet Masato Kawabata. Masato er ikke hvem som helst, men tittelholder i D1 Grand Prix-serien og japansk "drift champion".
I en spesialbygget Nissan GT-R satt han nylig ny Guinness rekord for raskeste drift, og knuste den gamle rekorden satt av polakken Jakub Przygoński på smått utrolige 218 km/t ettertrykkelig.
Vi snakker ikke om en liten sladd i stor fart. Guinness krever en vinkel på bilen på 30 grader for at ny rekord skal godkjennes. Over 30 grader og over 218 km/t, der altså. Skjønner du nå resonnementet med skruepakka?
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
1380 hestekrefter
Det trengs naturlig nok litt krefter for å oppnå en slik hastighet. En ting er å få bilen opp i rekordhastighet, men farten skal opprettholdes under selve drifteseansen. Å ha nok motorkraft er dessuten veldig viktig for å kontrollere driftet (sladden) og holde riktig vinkel på bilen.
Selv om Nissan GT-R er en utrolig rask bil (600 hestekrefter i Nismo-versjon), var det behov for mer motorkraft for å gjennomføre rekordforsøket. Mye mer, for Masato skulle ikke bare sette ny rekord, men målet var å knuse den gamle rekorden. Og ikke minst; bli den første til å drifte i over 300 kilometer i timen.
For å klare nettopp det, ble den twinturbomatede 3,8-liters V6-eren i GT-R tunet opp til 1380 hestekrefter. Bilen ble dessuten bygget om fra firehjulsdrift til bakhjulsdrift og videre optimalisert for drifting. Resultatet var en drifting-bil med toppfart på over 350 km/t!
Rekordforsøket fant sted på Fujairah International Airport i De forente arabiske emirater, og etter tre drift ble den nye rekorden godkjent – 304,96 km/t! Se video under.
Undres om Masato syns det var litt kjipt å ikke se 305-tallet...
https://www.youtube.com/watch?v=KTEITmTomII
Denne saken ble første gang publisert 12/04 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.