Spar penger på drivstoff
Velg rett motor, halver drivstoffregningen
Du kan spare flere tusen drivstoffkroner på å velge rett bil med rett motor, selv innenfor én og samme bilklasse.
Slik måler vi forbruk
Hver eneste bil vi tester, blir kjørt gjennom en fast, 20 mil lang forbrukstestrunde. Vi kjører etter fastlagt tid/hastighet, med kun et fåtall testsjåfører for å redusere risikoen for ulik kjørestil. Andre feilkilder er forskjeller i trafikk, føre eller vær samt selve drivstoffyllingen. Før testrunden fylles tanken til randen. Det samme gjør vi etter runden. Vi bruker mye tid på å forsikre oss om at vi fyller likt hver gang. Hvis en bil havner utenfor det forbruksområdet den burde ende i, kjører vi runden på nytt eller lar importøren sjekke bilen for eventuelle feil. De gangene vi har kjørt samme bilmodell flere ganger gjennom testløypa, har variasjonen vært innenfor 2 prosent.
I fjor og så langt i år har Vi Menn Bil testet over 140 ulike bilmodeller. Samtlige er blitt kjørt gjennom en fast forbrukstestrunde (se rammesak), og resultatene er gull verdt for den som vil spare penger på drivstoff i sin neste bil.
Velger du den gjerrigste i en bilklasse i stedet for den mest drikkfeldige, kan du i enkelte tilfeller omtrent halvere drivstoffregningen din. Noen ganger betyr det at du må velge bort noe, som automatgir eller firehjulsdrift, men forskjellene er uansett oppsiktsvekkende.
Denne koster 9050 kroner i året
Hvis vi legger våre forbrukstall til grunn (se tabellene), setter 14 000 kilometer som årlig kjørelengde og bruker listeprisene for drivstoff fra Statoil, vil drivstoffregningen med en BMW 320d komme på temmelig nøyaktig 9050 kroner.
Mens denne koster 17 700
For den omtrent like store Suzuki Kizashi, som har firehjulsdrift, automatgir og bensinmotor, vil drivstoffet koste nesten 17 700 kroner med samme kjørelengde.
Hele 8650 kroner skiller.
4200 kroner forskjell på en Skoda Superb
Forskjeller ser en også for én og samme bilmodell. Den gjerrigste utgaven av Skoda Superb stasjonsvogn med 1,6-liters dieselmotor brukte 0,5 l/mil i gjennomsnitt, mens samme bil med 1,4-liters bensinturbomotor trengte 0,68 l/mil på samme runde. Utgiftene til drivstoff ville vært nesten 4200 kroner høyere med bensinmotoren i løpet av et år.
Disse faktorene avgjør:
Ikke uventet viser tabellen at valg av bensinmotor, firehjulsdrift eller automatgir øker drivstoffutgiftene. Kombinerer du flere av disse, kan du komme riktig dårlig ut. Men det går an å velge smart.
Dobbeltclutchautomaten som fås i biler fra VW, Audi og Skoda, øker nesten ikke forbruket i det hele tatt i små og mellomstore biler. BMWs firehjulsdriftssystem øker forbruket mindre enn flere andre typer. Forskjellen i forbruk mellom bensin- og dieselmotor er minst for små og lette biler.
Familiebiler - 7 på topp:
BMW |
320 sedan |
Diesel |
0,47 l/mil |
Skoda |
Octavia Greenline (1,6 TDI) stvg. |
Diesel |
0,47 l/mil |
Skoda |
Superb Greenline (1,6 TDI) stvg. |
Diesel |
0,50 l/mil |
VW |
Jetta 1,6 TDI DGS |
Diesel |
0,51 l/mil |
Mazda |
6 2,2 D stvg. |
Diesel |
0,52 l/mil |
Mercedes-Benz |
C 200 CDI T |
Diesel |
0,52 l/mil |
Peugeot |
508 1,6 HDi SW |
Diesel |
0,54 l/mil |
Familiebiler - 7 på bunn:
Skoda |
Superb 2,0 TDI 170 4x4 stvg. |
Diesel |
0,65 l/mil |
Skoda |
Superb 1,4 TSI stvg. |
Bensin |
0,68 l/mil |
Volvo |
S60 T4 aut. |
Bensin |
0,74 l/mil |
VW |
Passat 2,0 TDI 4Motion DSG stvg. aut. |
Diesel |
0,77 l/mil |
Subaru |
Legacy 2,0 stvg. aut. |
Bensin |
0,78 l/mil |
Volvo |
V60 2,0T aut. |
Bensin |
0,81 l/mil |
Suzuki |
Kizashi aut. |
Bensin |
0,87 l/mil |
Kompaktbiler - 5 på topp:
VW |
Golf 1,6 TDI BlueMotion |
Diesel |
0,45 l/mil |
Toyota |
Auris 1,4 4-D4 |
Diesel |
0,47 l/mil |
VW |
Golf 1,6TDI BMT DSG aut. |
Diesel |
0,48 l/mil |
Toyota |
Prius Plugin |
Bensin |
0,49 l/mil |
Ford |
Focus 1,6 TDCi |
Diesel |
0,50 l/mil |
Kompaktbiler - fem på bunn:
Honda |
CRZ hybrid aut. |
Bensin |
0,56 l/mil |
Hyundai |
i30 Bluedrive 1,6D |
Diesel |
0,57 l/mil |
Opel |
Astra 1,7 CDTi Sport |
Diesel |
0,65 l/mil |
Alfa Romeo |
Giulietta 1,4T 170 hk |
Bensin |
0,72 l/mil |
Mitsubishi |
Lancer Sportback 1,8 140 aut. |
Bensin |
0,77 l/mil |
Småbiler - 5 på topp:
Mini |
One D |
Diesel |
0,40 l/mil |
Peugeot |
207 99G |
Diesel |
0,41 l/mil |
Audi |
A1 1,6 TDI |
Diesel |
0,45 l/mil |
Citroën |
C3 1,4 HDI |
Diesel |
0,45 l/mil |
VW |
Polo 1,2 TDI BlueMotion |
Diesel |
0,46 l/mil |
Småbiler - 5 på bunn:
Suzuki |
Swift |
Bensin |
0,63 l/mil |
Audi |
A1 1,4 TSI S-tronic aut. |
Bensin |
0,64 l/mil |
Citroën |
C3 1,4 VTi |
Bensin |
0,64 l/mil |
Alfa Romeo |
Mito 1,4 |
Bensin |
0,67 l/mil |
Alfa Romeo |
Mito 1,4 TBi 170 hk |
Bensin |
0,77 l/mil |
SUV/Crossover - 5 på topp:
BMW |
X1 xDrive 18d |
Diesel |
0,58 l/mil |
Toyota |
Urban Cruiser 1,4 D-4D |
Diesel |
0,59 l/mil |
Kia |
Sportage 1,7 CRDi 2WD Exclusive |
Diesel |
0,60 l/mil |
Mini |
Countryman Cooper D All4 |
Diesel |
0,61 l/mil |
Mitsubishi |
ASX 1,8 DID CT |
Diesel |
0,65 l/mil |
SUV/Crossover - 5 på bunn:
Porsche |
Cayenne D |
Diesel |
0,83 l/mil |
Honda |
CRV 2,2 CRDi auto |
Diesel |
0,87 l/mil |
Nissan |
Juke 1,6 T |
Bensin |
0,89 l/mil |
Mitsubishi |
Outlander 2,0 2WD aut. |
Bensin |
0,89 l/mil |
VW |
Touareg Hybrid |
Bensin |
0,94 l/mil |
Les også:
Slik får du billigere drivstoff
VW XL1 bruker under desiliteren på mila
Slik skifter du hjul som en proff
Denne saken ble første gang publisert 19/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.