Volvo
V8-ytelser og rekordlavt forbruk
Med helt ny motorteknologi lover Volvo bedre ytelser og en kraftig reduksjon i drivstofforbruket.
I løpet av høsten 2013 presenterer Volvo sin nye motorserie, og i løpet av 2014 kommer første bilmodell bygget på merkets nye modulplattform SPA (Scalable Platform Architecture).
Modulplattform-tankegangen er flere konkurrerende merker allerede i gang med, så mest spennende er den nye motorserien. En serie motorer Volvo lover at skal revolusjonere dieselmotorsegmentet. Både på ytelser og forbruk.
Smartere innsprøytning
Å gjøre en motor sterkere og samtidig få den til å gå billigere, handler i stor grad om å gjøre innsprøytningen mer presis. Det dreier seg om å gjøre forbrenningen så optimal som mulig. Og det er nettopp når det gjelder innsprøytningen at Volvo nå innfører noe helt nytt.
Hver enkelt dieseldyse, delen som spruter diesel inn i sylinderen, har fått en elektronisk enhet som overvåker innsprøytningen som skal gi mer effektiv for brenning og dermed lavere forbruk. Dagens dieselmotorer har som oftest kun én elektronisk enhet som styrer innsprøytningen til alle sylinderne.
Dette kombinert med økt innsprøytningstrykk (2500 bar mot normalt rundt 1800 bar), skal ifølge Volvo gi banebrytende resultater.
Mindre og smartere
- Våre mindre og smartere motorer vil gjøre V8-ere til dinosaurer, sier Derek Crabb, sjef for Volvos drivlinjer.
Ifølge Crabb dreier det seg om firesylindrede motorer som vil gi høyere ytelser enn dagens sekssylindrede motorer, men samtidig lavere forbruk enn dagens firesylindrede motorer.
På sikt vil også motorene kunne kombineres med elkraft (hybrid). Noe Volvo mener skal gi ytelser på V8-nivå og klasseledende forbrukstall.
Les også:
Går som ei kule og bruker lite diesel
Kan bli Norges mest solgte bil
Denne saken ble første gang publisert 10/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.