Sikkerhet i billig bil:

Tryggere bil til 30 000 ekstra

Kun én av ti har antiskrens som standard, og krasjresultatene er så som så.

SIKRE SMÅBILER: Noen av småbilene på markedet er tryggere enn andre.
SIKRE SMÅBILER: Noen av småbilene på markedet er tryggere enn andre. Foto: Foto: Dick Gillberg
Først publisert Sist oppdatert

119 900 kroner, det er prisen på den billigste nye bilen du finner i de offisielle prislistene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Og ser vi bort fra tosetere og elbiler, er det 10 biler på listen som koster under 140 000 kroner.

Se hele lista her.

Men disse prisene gir ikke et reelt bilde. Forutsetter vi at elektronisk antiskrens bør være obligatorisk på en nybil i dag, og legger til kostnadene ved klargjøring, registrering, levering og forsikring, må du legge til 25 %.

Kjøp nybil på nett!

Basicbilene er for basic

La oss begynne med den billigste bilen i prislisten, Kia Picanto. Denne kan faktisk ikke leveres med elektronisk antiskrenssystem (oftest forkortet til ESP). Selv om slike systemer er en forholdsvis ny oppfinnelse, er de aller fleste seriøse aktører i Europa nå enige om at man bør ikke selge nye biler uten dette.

Dermed stryker vi Picanto fra listen over aktuelle biler. I samme åndedrag og av samme grunn stryker vi Chevrolet Matiz, slik Chevrolet-importøren selv har gjort, for Matiz finnes ikke lenger på www.chevrolet.no.

Og Hyundai i10 stryker vi også. Den ble lansert forholdsvis nylig, og burde absolutt hatt ESP. Det er synd at den mangler det, for den er samtidig en av svært få som har tre stjerner i Euro NCAP for fotgjengervennlighet.

Foto: Foto: Andreas Handeland

107 stiger til 140 000

Nest billigste bil på vår opprinnelige liste er Peugeot 107, i versjon Urban, til 122 900 kroner. Men en mail fra Peugeot-importøren avslører at denne utgaven faktisk ikke kan leveres med ESP.

Altså må vi opp på utstyrsvarianten Trendy, som koster 133 900 kroner i utgangspunktet, mens ESP-en koster 5500 kroner ekstra = totalt 139 400 kroner (før registreringskostnader - vi kommer tilbake til det under).

Segmentleder Aygo til 135 000

SMÅBILER: Her 2009-modell Aygo
SMÅBILER: Her 2009-modell Aygo Foto: Toyota

Så har vi Toyota Aygo, da, som er bestselgeren i dette segmentet. Her koster ESP 6000 kroner ekstra, men selv om det er dyrere enn hos trillingsøsterene C1 og 107, er det god butikk. Du får nemlig sidekollisjonsgardiner med på kjøpet - og du får det på standardmodellen.

Dermed er grunnprisen for en Aygo med ESP altså 134 900 kroner.

Citroën C1 til 128 000

Når det gjelder trillingsøsteren C1 fra Citroën, viser det seg (i motsetning til hva vi har skrevet tidligere, da ESP ikke framkommer under sikkerhetsutstyr i Citroëns beskrivelse på deres nettsted) at også denne bilen kan leveres med ESP - og det allerede fra den rimelige innstegsvarianten.

NY I 2009: Faceliftversjon av Citroën C1 kommer i desember, og da er ESP standardutstyr. Ny pris er ikke klar.
NY I 2009: Faceliftversjon av Citroën C1 kommer i desember, og da er ESP standardutstyr. Ny pris er ikke klar.

Tillegget er 5000 kroner, og da begynner det virkelig å monne. En C1 med ESP starter altså på 128 000 kroner.

De øvrige? Minst 140 000

Fiat Panda er faktisk den eneste bilen i denne oversikten som får tommelen opp for ESP som standardutstyr. Men den starter altså på 140 000 kroner. Nye Ford Ka koster tilsynelatende 135 000 kroner, og med et tillegg for ESP på 4400 er det i praksis 140 000 kroner.

Opel Agila kan ikke leveres med ESP i rimeligste utstyrsversjon, Advantage; du må opp på Enjoy-varianten, og det koster deg 145 000 kroner. Og Mitsubishi Colt? Da må du opp i 180 900 kroner! Mitsubishis antiskrenssystem heter for øvrig ASTC.

Foto: Foto: Petter Handeland

Frakt, klargjøring, registrering

Listeprisen er ikke den endelige prisen, for det koster også litt å få bilen kjøreklar. Prisene for frakt, klargjøring og registrering varierer noe mellom bilmerkene, men et tillegg mellom 6000 og 8000 kroner for levering i Oslo er normalt. Toyota legger til 8100 kroner.

Går du inn på hjemmesidene til de respektive merkene for å sjekke priser, vil du normalt finne at dette er inkludert. Er du i tvil, bør du sende dem en skarp epost om forholdet.

Årsavgift, forsikring, vinterdekk

Men det er ikke slutt med tillegg ennå. For det første må du ut med årsavgift. For 2009 ser den ut til å bli 2660 kroner (halv avgift, riktignok, dersom du registrere bilen i kalenderårets andre halvdel).

Dessuten kommer du ikke langt uten forsikring. Undertegnede, voksen mann, bosatt på landet med flere andre forsikringer i samme selskap, må ut med 5700 kroner for kaskoforsikring på Citroën C1 med 50 % bonus.

Og i vinterlandet Norge må vi ha to sett hjul. Og når du kjøper en bil som ellers er skrapet for utstyr, er det nok en utfordring å prute seg fram til å få vinterhjul inkludert i prisen. 5000 ekstra bør du ta høyde for.

Regnestykket C1, ca.-priser

  • Basispris: 123 200 kroner
  • ESP: 5000 kroner
  • Levering: 8000 kroner
  • Forsikring: 5000 kroner
  • Vinterhjul: 5000 kroner
  • På veien: 146 200 kroner

Voila! Så har vi brått Klikk Motors nye minibilfavoritt - Citroën C1 - i hvert fall når pris og sikkerhet teller mest.

Les vår test av den tilsvarende Peugeot 107. Om den skriver vi blant annet at "den har en front som smiler, og egenskaper som overrasker. Det er nesten så den flørter med deg."

Sikkerhet, ja

Foto: Foto: Atle Gulbrandsen

I vår nye tabell med realpriser på minibiler, har vi nemlig også gravd fram Euro NCAPs krajstestresultater. Og ingen har mer enn fire stjerner som hovedscore.

Merk dessuten at resultatet for Citroën C1 også regnes som relevant for Peugeot 107 og Toyota Aygo, selv om disse ikke spesifikt er testet.

Trillingbilene har oppnådd 4 stjerner som hovedscore, men merk også at dette tilsynelatende bare er ett enkelt testpoeng over minimumskravet for å få fire stjerner.

* NB! Fra listen har vi fjernet to modeller: Citi-Jet6, som er en elbil med høyst begrenset bruksområde og som dessuten registreres som motorsykkel. Dessuten har vi fjernet Smart ForTwo, som diskvalifiserer seg med sine to sitteplasser.

** Grunnlagspriser og data stammer fra OFV og importør. Totalsum er våre beregninger tilsvarende regneeksempelet for C1.

Klikk på modellene for å lese Klikk Motors tester av bilene.

Modell og testår

Listepris

Realpris

Voksen

Poeng/stj

Barn

Poeng/stj

Fotgjenger

Poeng/stj

1

Citroen C1 1,0i X

Euro NCAP

123 200

146 200

26 (4)

37 (4)

14 (2)

2

Toyota Aygo 1,0 3-d

Euro NCAP

128 900

152 900

26 (4)

37 (4)

14 (2)

3

Peugeot 107 1,0 68 hk Urban

Euro NCAP

122 900

157 400

26 (4)

37 (4)

14 (2)

4

Nye Ford Ka

135 000

157 400

Ikke testet

5

Fiat Panda 1,2 8V Dynamic

Euro NCAP

139 900

157 900

20 (3)

21 (2)

6 (1)

6

Opel Agila 1,0 Advantage

129 900

163 000

Ikke testet

7

Mitsubishi Colt 1,1 Inform

Euro NCAP

139 900

198 900

25 (3)

30 (4)

7 (1)

*

Kia Picanto 1,0 LX 61hk

Euro NCAP

119 900

Ikke ESP

17 (3)

37 (4)

6 (1)

*

Chevrolet Matiz SE ABS AC

Euro NCAP

123 900

Ikke ESP

17 (2)

30 (3)

13 (2)

*

Hyundai i10 1,1 GLS Comf.

Euro NCAP

139 950

Ikke ESP

26 (4)

37 (4)

21 (3)