Trippeltest: BMW X1, Audi A4 Allroad og Mazda CX-7 2010
Den store crossoverkampen
Crossover er bilverdens nye trend. Ikke helt stasjonsvogn, ikke helt SUV.
De tre testbilene
Les hele testen av Audi A4 Allroad her
Les hele testen av Mazda CX-7 her
Se tekniske data og testutdrag i bunn av artikkelen.
Det pågår en markant downsizing-trend i SUV-klassen. Man må nå skille de tradisjonelle SUV-modellene fra de litt lavere og mer kompakte crossovervariantene .
Crossover? Tenk en litt høyere og mer robust stasjonsvogn med 4WD - eller en litt lavere, mer sportslig SUV.
Trippelkamp rett under 500.000
Vårt trekløver henvender seg til den noe mer eksklusive og betalingsvillige delen av crossovermarkedet.
BMW X1 xDrive20d starter rett under 450 000 kroner, mens Audi A4 Allroad 2,0 TDI med 170 hk starter på 493 000. Mazda CX-7 2,2D tipper 500.000 med 8000 kroner.
Størrelsesmessig er BMW X1 med 4,45 meter betydelig kortere enn Audi på 4,72 og Mazda på 4,70 meter.
Audi er lavest med stasjonsvognsaktige 1,49 meter, fulgt av BMW på 1,55 meter og Mazda med den klart mest SUV-aktige høyden på 1,65 meter.
Utseendemessig er det litt ekstra karosseripynt som gjør at A4 Allroad skiller seg fra en vanlig A4 Avant, selv om bakkeklaringen er høyere. Ser du den sammen med CX-7, er det fort gjort å tenke seg at japaneren er en typisk SUV.
Midt mellom havner BMW X1 - med en røff og individuell fremtoning.
Trangt i alle tre
Riktignok er alle tre tilstrekkelig store til å frakte fire voksne på drøyt 180 cm med en akseptabel mengde bagasje på langtur, men barneseter eller klappvogner blir verken bakseter eller bagasjerom helt venner med.
Totalt sett er Mazda CX-7 noen merkbare centimeter større både i kupé og bagasjerom enn de to tyskerne. De kommer i mål omtrent likt når det gjelder innvendig plass.
Plassfordelen til Mazda oppveies delvis ved at de to tyske bilene gir bedre sittekomfort både foran og bak. I forsetet på Mazda CX-7 lider du litt av en kort sittepute og en noe rank sittestilling.
Om BMW og Audi er det en ting bør man enes om: Bedre seter og sittestilling er det vanskelig å finne i denne bilklassen. Også på førermiljøet har de to tyskerne et forsprang på Mazda.
Perfekte på vinterveier
Er det noe de tre testbilene overbeviser på, så er det nettopp den vinterlige kjøreopplevelsen.
På glatta møter du oftere grensene for veigrepet enn på sommeren. ESP- og antispinnsystemene avgjør dermed i langt sterkere grad hvordan kjøreopplevelsen blir.
Vi har lenge rost Mazdas ulike modeller for stadig mer involverende kjøreegenskaper. At CX-7 skulle være så tett i hælene på BMW X1 og Audi A4 Allroad på vinterveiegenskaper, hadde vi ikke trodd.
Mazdaen skilter med et fast understell og svært god styrefølelse. På vår handlingbane viser den seg raskt å ha det strengeste ESP-systemet, som ikke tillater store driftevinkler og avvik fra opprinnelig kurs. Likevel drar den seg effektivt rundt glatte svinger, og gir en overraskende sportslig kjørefølelse.
Audi A4 Allroad har meget harmoniske vinteregenskaper. Vår testbil var utstyrt med Audi Drive Select, som lar deg veksle mellom ulike oppsett av styring og understell.
På vinterføre fungerer etter vår mening komfortinnstillingen best, siden det gir den smidigste fjæringen på ujevnt underlag og tilsynelatende sørger for den beste kontakten med veien.
BMW X1 har veiegenskaper som henter mye fra merkets bakhjulsdrevne gener. De aller fleste vil sette pris på en kjapp innstyring og nøytral kjørefølelse over et bredt register. Om du ønsker, er det imidlertid ikke vanskelig å lokke fram bakhjulsdreven karakter i X1.
Dieselfryd i Audi
De dreiemomentsterke dieselmotorene er blitt førstevalg i disse bilene. Totalt sett er det Audi som har den mest komplette kraftpakken. 170 hk-versjonen av deres common rail-diesel trekker rent og går kultivert fra drøyt 1000 til 5000 o/m. Det er et lengre turtallsspenn enn normalt for en diesel.
BMW X1 følger tett, men dieselmotoren går ikke like pent som hos Audi. Akselerasjonen er bra, men preges av en noe høy girutveksling for norske vinterforhold.
Selv om Mazda har den største og kraftigste motoren, slåss den også med en betydelig høyere egenvekt enn de to andre (170-225 kg). Også den har en relativt lang girutveksling i 6. gir.
Alle bilene går gjennom forbrukstesten vår med akseptabelt resultat. BMW leder an med 0,64 l/mil, mens Audi A4 Allroad og Mazda CX-7 havner på 0,71 og 0,72 l/mil.
Mazda dyrest, men. . .
En pris er ikke alltid en pris. Selv om vår topputstyrte Mazda CX-7 Sport med 519 000 kroner er dyrest på papiret, gjør Audis og BMWs utstyrspolitikk med ribbede basismodeller det nødvendig med til dels dype dykk i tilvalgslistene.
Skulle vi matche det viktigste tilleggsutstyret på Mazda, ville vår A4 Allroad koste drøyt 560 000 kroner, og vår BMW X1 rundt 530 000 kroner.
Så er selvfølgelig totaløkonomi et helt annet kapittel enn innkjøpspris, der verditap er den viktigste enkeltfaktoren. På bakgrunn av tidligere erfaring kan CX-7 risikere en mer utsatt outsiderposisjon som brukt.
Også bruktbilkjøperne kan være overraskende jålete når det kommer til merkevare og image.
Kun en vinner: BMW X1
De tre kandidatene er forbløffende ærlige. Det du ser, er det du får. Mazda med mest SUV-smak, Audi som høy stasjonsvogn og BMW midt imellom. Og BMW er sportslig, Audi sportslig og gedigen, og Mazda sportslig, men fornuftig.
Testteamet er likevel samstemt: Skulle vi tatt med oss én bil hjem, hadde det blitt BMW X1. Stor nok, kvikk nok og med en fin blanding av veiegenskaper, komfort og totaløkonomi.
X1 er en ny og vellykket kombinasjon av sportslig stasjonsvogn og røff SUV. Markedets beste eksklusive crossover, med andre ord.