Høst 2010: Mitsubishi ASX
Trendy miljø-SUV
ASX skal fremme Mitsubishis miljøimage.
På Geneve-messen i mars vises mini-SUVen ASX.
SUV er ut, mini-SUV er in. Mitsubishi er kjent for sine firehjulstrekkere, og følger "miljøtrenden" ved å lansere en lillebror til kompakt-SUVen Outlander.
Liten og nett
Den måler 4.3 meter i lengden og blir dermed 36,5 cm kortere enn Outlander. I takt med at de snart lanserer elbilen i-MiEV, ønsker de å rette hovedfokus mot mer kompakte personbiler og såkalte crossovers i tiden fremover, fordi dette gagner miljøet.
Stor i kjeften
Navnet blir ASX, og den blir vist på bilmessen i Geneve 2. mars. Designet er umiskjennelig basert på merkets siste modeller, der grillen er fellesnevner. Dette gedigne luftinntaket, som ligner Audis grill snudd på hodet, har sin opprinnelse fra Lancer/Evo X-modellene. Nå smykker den fronten på bortimot samtlige av deres modeller.
Som to dråper vann
Et annet likhetstrekk deler den med Ford Kuga. De to bilene er nærmest identiske i profil. De to blir også konkurrenter i tillegg til for eksempel Nissan Qashqai og BMW X1.
Kommer til Norge i høst
Mitsubishi er foreløpig tilbakeholdne med spesifikasjoner, men vi vet at den kommer i både forhjuls- og firehjulstrekkversjon. ASX rommer opp til fem personer, og slippes den på det Norske markedet i tredje kvartal i år.
Ny motor og teknologi
En flunkende ny 1,8-liters turbodiesel med direkteinnsprøytningog og Euro-5 standard blir å finne som en del av motorutvalget. Øvrige alternativer vil bestå av Mitsubishis eksisterende drivlinjer. Start-stopp-teknologi har nærmest blitt standard hvis man skal henge med i miljøsirkuset, og denne bilen blir ikke dårligere.
Uten å røpe konkrete tall, lover produsenten at deres nye motor kombinert med sekstrinns girkasse vil bli svært utslippsvennlig og drivstoffeffektiv. Det bør de også bli, da noen av Mitsubishi Lancers motorer har vist seg å være veldig tørste.
Lanseres i japan i februar
Bilen bygges for øvrig på samme plattform som Lancer, hvilket bør bety at kjøreegenskapene blir gode. I Japan lanseres bilen allerede i februar under navnet RVR, og da denne og ASXen blir bortimot identiske, kan vi røpe følgende på bakgrunn av de japanske spesifikasjonene: 1,8-litern yter 103 hk og 175 nm (kan endres for det europeiske markedet) og kobles til en CVT-girkasse. Bagasjerommet er på 419 liter og bilen veier 1360 kg (med nevnte motor).
Hybrid?
Det er heller ikke utenkelig at ASX etter hvert kommer som hybrid. Dette er kun spekulasjoner, men da de har teknologien og skal leve opp til et miljøimage, bør de i det minste vurdere det. Hva bilen ender opp med å koste blir også bare spekulasjoner, for det er foreløpig for tidlig for Mitsubishi Norge å uttale seg konkret om dette.
Les også:
Oversikt over dagens billige firehjulstrekkere
Artikkelsamling over crossovere og store og små SUVer
Denne saken ble første gang publisert 28/01 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.