Slakk i bakhjul
Toyota kaller tilbake 1,5 millioner biler
Mulige problemer med norgesfavorittene RAV4, Avensis og Auris.
Toyota kaller nok en gang tilbake hundretusenvis av biler. På verdensbasis handler det om hele 1,5 millioner.
Ifølge Toyota-importøren kan rundt 21.000 biler være omfattet av tilbakekallingen i Norge.
Til sammen dreier det seg om 12.000 RAV4, 111 Auris og 9000 Avensis fra dagens modellserier.
Toyota i Norge melder at de jobber med å kartlegge det endelige antallet biler. Når dette arbeidet er gjennomført, vil eierne bli kontaktet og få tilbud om kontroll eller utbedring uten kostnad.
Problemet for de tilbakekalte bilene, er to mutrer i en arm i bakhjulsopphenget som har vist seg å kunne løsne og i sin tur skade gjengene på opphengsarmen.
Det kan i sin tur føre til rustdannelser, og over tid kan armen dele seg.
Da oppstår det slakk, og hjulets posisjon blir feil. Bilen kan da bli ustabil.
Ifølge Toyota er det ikke kjent at dette har ført til ulykker i Europa.
12 tilfeller i Europa
- Saken dreier seg ikke om en design- eller produksjonsfeil, men en mulig følgefeil ved feilaktig utført firehjulsutmåling eller justering av hjulvinkler bak på de aktuelle modellene på autoriserte eller frittstående verksteder, skriver Toyota Norge i en pressemelding.
I meldingen heter det videre at problemet er observert langt oftere i USA, der en firehjulsmåling er vanlig praksis ved service av bilen. Dette er ikke like vanlig i Europa.
I Europa er det rapportert om 12 tilfeller der dette har oppstått - av i alt 600.000 solgte biler.
Ifølge Toyota Norge er produsenten ikke ansvarlig for feil som oppstår under vedlikeholdsarbeid. Merket har likevel valgt å gjennomføre en stor tilbakekalling for at kundene skal ha tillit til bilens sikkerhet, heter det i pressemeldingen.
I USA alene er 778.000 biler kalt tilbake for kontroll. I hovedsak dreier det seg her om SUV-en RAV4, av modellår 2006 til 2011, men også modellen Lexus HS250h.
Flere tilbakekallinger
For to år siden fikk problemer med fastklemte gasspedaler og feil ved bremser på Toyota-modeller stor oppmerksomhet. I ettertid viste det seg at flere av tilfellene skyldtes sjåførfeil.
Toyota har siden den gang likevel gått gjennom rutinene sine og gjennomført flere frivillige tilbakekallinger. Dette blir beskrevet som "føre var"-aksjoner som skal hindre at Toyotas gode kvalitetsry blir skadd.
Det japanske merket har likevel opplevd redusert salg, og er nå forbigått av General Motors i kampen om å bli verdens mestselgende bilprodusent.
Det kraftige jordskjelvet i Japan for halvannet år siden er imidlertid en vel så viktig grunn til salgsnedgangen som de mange tilbakekallingene.
Les også: