AutoIndex 2011
Toyota ikke lenger best
Audi har tatt over tronen i årets AutoIndex-undersøkelse. Toyota er ikke engang blant de tre beste.
Motors AutoIndex er Skandinavias største undersøkelse når det kommer til kundetilfredshet. I Norge har rundt 15.000 bileiere svart på spørsmål som blant annet går på hvor fornøyde de er med bil, forhandler og service.
I årets utgave av undersøkelsen troner Audi helt på toppen av sammenlagtstatistikken. Det er en forbedring fra fjorårets tredjeplass.
På de neste to plassene finner vi BMW, som også i fjor kom på andreplass, og Subaru.
Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at Toyota har falt til en fjerdeplass. Det japanske bilmerket har ligget blant de tre beste siden AutoIndex så dagens lys i 2003, men må i år altså se seg slått av både Audi, BMW og Subaru.
Hele rangeringslisten finner du her
- Godt tilfredse kunder er svært viktig for oss. Den jobben vi har gjort de siste årene er å bygge en ny kultur i Audi-organisasjonen. Vi har gått fra å være produkt- og produksjonsorientert til å være kundeorientert. Kundens opplevelse er det viktigste, sier Audi-direktør Vidar Eriksen til NAFs medlemsblad Motor .
Audi scorer best på salg, og er nummer to på biltilfredshet og lojalitet. På servicebiten, som blant annet går på tilfredshet med merkeverkstedet, ligger de, med sine 830 poeng, rett over snittet på 825.
Dårlig for Toyota
Dette er AutoIndex
Rundt 15 000 norske bileiere har sagt sin mening i AutoIndex 2011. Svarene er delt inn i fire hovedkategorier: Selve bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).
Undersøkelsen i Norge er gjennomført ved hjelp av et internettbasert spørreskjema. De norske deltakerne er alle telefonisk rekruttert etter å være tilfeldig utvalgt fra kjøretøyregisteret, og er:
- Bileiere som har kjøpt bilen som ny.
- Bileiere som har kjøpt bilen som brukt.
- Bileiere med biler førstegangsregistrert i perioden 2007-2010.
- Bileiere med biler som er førstegangsregistrert i perioden 2004-2006.
Poengene er i en skala fra null til 1000, der 1000 er best. Svarene er et gjennomsnitt, og hvert merke er representert med minimum 100 svar.
AutoIndex er et samarbeid mellom Motor og bladene Vi Bilägare i Sverige, dansk Motor og konsulentfirmaet Loyalty Group.
Toyota er på sin side skuffet. Toyota Norges informasjonssjef, Espen Olsen, mener dette skyldes mye negativ omtale.
- Det er vanskelig helt å unngå effekt av mye til dels negativ omtale, sier Olsen til Motor.
Motors Rune Korsvoll er eneste norske medlem i Årets bil-juryen i Europa, og han utdyper bakgrunnen for Toyotas tilbakegang.
- I mange år har merket hatt en suveren posisjon når det gjelder tilfredsheten med den servicen forhandleren og verkstedet har gitt. Noe av forklaringen på tilbakegangen, finner vi sikkert i tilbakekallingene og de mange medieoppslagene som løse gulvmater og bremseproblemer resulterte i for et års tid siden.
- Men vi tror også kundene har fått med seg at Toyota har kuttet ut den tradisjonelle garantiutløps-sjekken av bilen, med påfølgende mulighet for å få utbedret feil som faller innenfor garantivilkårene. Som kunde følte du virkelig å bli satt i sentrum med en slik behandling, sier Korsvoll, og legger til:
Årets AutoIndex-resultat er et varsku som Toyota-toppene i Norge bør ta meget alvorlig.
På vei tilbake
Renault er, for andre år på rad, merket med størst fremgang i undersøkelsen. De scorer nå over snittet på både salg og service. Når det gjelder lojalitet og bilen er de imidlertid fortsatt godt under snittet.
Renault-sjef Tom Arne Melbostad er ifølge Motor umåtelig fornøyd med at merket igjen er det med størst framgang. Han trekker frem de store endringene som har blitt gjort på forhandlersiden som en av de viktigste grunnene.
Totalt befinner de seg nå på en 14. plass - klemt mellom Opel og Kia. Førstnevnte er også et merke som klatrer mye i årets undersøkelse. De er merket som forbedrer seg nest mest, og og scorer bra på de samme områdene som Renault.
Les også:
Slik sparer du penger på drivstoff
Dette må du vite om sommerdekk
Så mye kjøredgodtgjørelse har du krav på
Denne saken ble første gang publisert 12/04 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.