Ny Toyota Hilux
Nye Toyota Hilux trekker 3,5 tonn
Populære Toyota Hilux får betydelig mer krefter.
Toyota Hilux var Norges mest solgte pickup så sent som i fjor og har legendestatus.
Dagens versjon kom i 2016.
Men der andre markeder fikk Hilux med 2,8-liters motor med 177 hestekrefter og 450 Nm, måtte Norge nøye seg med en 2,4-liter med 150 hk og 400 Nm.
Da vi testet den mot Nissan Navara og Ford Ranger i 2017 var svakheten sammenlignet med konkurrentene ganske åpenbar.
Den var tyngst og hadde svakest motor, og var klart tregest i akselerasjonsmålingene selv med bilens power-tast aktivert. Faktisk var den en av de tregeste bilene vi hadde målt på flere år. Den virket undermotorisert.
Der Ford-en tøffet opp i sjettegiret, og Navara løp lett i femtegiret, måtte Hiluxens automatkasse nede i fjerde uten at det hjalp stort på kraftopplevelsen.
Les testen her: Test av Toyota Hilux, Nissan Navara og Ford Ranger
2,8 liter med 204 hestekrefter
Men til høsten kommer en ny Toyota Hilux til Norge, og motorutvalget er blitt utvidet med en ny og kraftigere 2.8-liters dieselmotor med 204 hestekrefter. Dreiemomentet er på 500 Nm, noe som betyr at den matcher Ford Ranger som er Norges mest solgte pickup i år.
Med 2,8-literen skal Hilux greie 0-100 km/t på 10 sekunder som er hele 2,8 sekunder raskere enn dagens versjon med 2,4-liters motor.
Den nye motoren leveres på både singelkabin og dobbelkabin, i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse og en sekstrinns automat. Nyttelasten er på ett tonn og nå kan Hilux trekke 3,5 tonn henger.
Les også: Dette er de tryggeste og beste bruktbåtjkøpene (Klikk+)
Siden lanseringen i 1968 har Hilux vært kjent for sine solide offroad-egenskaper. De skal ha blitt ytterligere forbedret av en ny elektronisk differensial.
Hilux kommer fortsatt med rammekonstruksjon, men justerte støtdempere både foran og bak, samt bladfjærer med ny design og nye foringer, skal gi bedre bedre komfort og mindre hopp og sprett på hullete vei.
Les også: Chris (29) har kjøpt seg to campingvogner i vår – dette er tabbene du må unngå
Interiøret er oppgradert med flere informasjonsmuligheter i instrumentpanelet, og en ny åttetommers berøringsskjerm i midtkonsollen.
Berøringsskjermen i dagens Hilux vinner ingen konkurranser i brukervennlighet, og det er svært gledelig at nye Hilux får vanlige knapper og brytere for enkelte funksjoner.
Det gir enklere og raskere betjening. Multimedia-systemet skal er også forbedret med raskere software og skjermrespons, og kan integrere både Apple CarPlay og Android Auto.
Les også: Denne varebilen skjuler en overraskelse innvendig...