Premiere: Mercedes S-klasse
Toppsjefens nye bil
“Verdens beste bil”, hevder Mercedes om den nye S-klasse.
Mercedes S-klasse er bilen regjeringssjefer og konserntopper ofte blir kjørt rundt i. Som gammel adel helst skal ha, og som rappere med tjukke gullkjeder gjerne vil bli sett i.
Tirsdag kveld viste Mercedes fram en splitter ny generasjon av stasbilen. De gjorde det på Airbus-fabrikken i Hamburg, et kanskje ikke så veldig subtilt hint om at den nye bilen skal være høyteknologisk.
Nyheten må være god. De siste årene har Mercedes tapt andeler til BMW og Audi i luksusbilklassen.
Som normalen er, har den vokst litt i forhold til den gamle modellen. En svær bil er det: Enten er den 512 cm, eller 525 cm for dem som trenger enda mer beinplass. Av de to er det faktisk den lange som er "normalutgaven" - det er den som var basis under utviklingen av bilen.
Alle nye modeller fra Mercedes de siste par årene har vært litt mindre monumentale i stilen enn forgjengerne. Nå legger designerne i Stuttgart mer vekt på en mer dynamisk framtoning. Du ser det på den kraftig midtlivsoppgraderte E-klasse, som vi nylig har testet.
Og du ser det på S-klasse. Hovedlinjene flyter mer nå. Det er litt mer av firedørscupeen CLS over deler av flaggskipet; se for eksempel linjene i sidene.
Og apropos flaggskip: Siden overdådighetseventyret med Maybach er over, er det S-klasse i Pullman-utgave som nå blir konsernets absolutte toppversjon.
Støyfritt
Mercedes bruker nå mye mer aluminium i S-klasse enn tidligere. Det har ikke senket vekta vesentlig, men den er i alle fall ikke blitt tyngre.
Mercedes er stolte av at luftmotstanden er svært lav, med cW-verdier helt ned mot 0,23. ved siden av at det sparer drivstoff, bidrar det til at vindstøyen reduseres. Tyske bilnettsteder som allerede har fått sitte på i bilen, forteller om knapt nok hørbar støy i kupeen. Speil, gummilister, vinduer - alt har vært gjenstand for nye runder hos lyddempingseksperter.
Vi har allerede fått en sniktitt på interiøret, som du kan lese mer om her.
"Magisk" understell
De grommeste modellene av S-klasse har fått et nytt understell som heter intet mindre enn Magic Body Control.
Magien bidrar et stereokamera til. Dette kameraet speider kontinuerlig etter ujevnheter.
Informasjonen fra kameraet blir brukt til å forberede fjæring og dempere på det som kommer, og det skal redusere uønskede bevegelser i bilen.
Som standard har S-klasse luftfjæring med aktive dempere. Dette kjenner vi fra tidligere tester med påkostede Mercedeser som et av de mest komfortable understellssystemene på markedet.
Utstyrsflom
Som ventet for en ny topp-Mercedes bugner det av nyvinninger. Alt av lys er LED, på alle utgaver. Altså ingen lyspærer. Den er utstyrt med totalt 500 lysdioder, hvorav 300 på innsiden. Avhengig hvor mye ekstra en vil legge til, blir lyssystemene mer og mer automatiske.
Ett eksempel er trinnløs automatisk styring av fjernlyskjeglen; den tilpasser seg når møtende biler nærmer seg eller du tar igjen biler i din kjøreretning. En nattsiktsfunksjon framhever folk eller dyr i veibanen på skjermen bak rattet.
Til og med baklysene har varierende styrkegrad: For eksempel er blinklysene dempet når man står stille i et lyskryss, for ikke å irritere bilistene bak. Derimot er bremselyset kraftig når en bilist som kjører tett på bak, må varsles om at farta må ned.
Et nyutviklet system kalt Intelligent drive (finnes også på den nye E-klasseutgaven) skal bringe S-klasse til et enda høyere sikkerhetsnivå. Kort oppsummert er dette et sett av nye og/eller forbedrede sikkerhetssystemer - noen er standard og mange ekstrautstyr - som ved hjelp av forbedret sensorikk og mer datakraft snakker bedre med hverandre.
Og ja, selvfølgelig kan S-klasse fås med massasje i setene og all verdens informasjons- og underholdningselektronikk.
Ikke minst kan den fås med oppvarmede armlener og godlukt fra ventilasjonssystemet. I praksis er det omtrent slik: Tenk på noe som hadde vært kjekt å ha i en bil, og S-klasse kan leveres med det.
Sterke motorer
Den minste motoriseringen i S-klasse er ikke helt som man er vant til i tyske überslagskip, der minimum seks og helst åtte sylindre er normalen.
En 2,1-liters diesel med fire sylindre og 204 hk/500 Nm er kombinert med en elektromotor med 27 hk/250 Nm i en hybridløsning kalt 300 BlueTec Hybrid. Men frykt ikke: Med 7,6 sekunder til 100 km/t og toppfart på 240 km/t bør det gå greit unna.
Denne versjonen skal greie seg med et snittforbruk på svært llave 0,44 l/mil. Dessverre er vår erfaring at hybrider ikke innfrir det oppgitte forbrukstall lover i det virkelige liv. Leverer denne bilen etter de oppgitte tallene, er det sensasjonelt for en så stor og rask bil.
S 500 er foreløpig sterkeste utgave. V8-bensinmotoren på 4,7 liter yter 455 hk og 700 Nm. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, og til hundre kommer man på 4,8 sekunder. Det bør holde selv for de travleste sjefene.
De første bilene kommer til Norge i august. Da er S 350 BlueTec billigste alternativ, med en pris som starter på 1.046.900 kroner.
I lang utgave koster S 500 fra 1.602.900 kroner.
Les også:
Test deg selv: Hva kan du om Mercedes-modeller?
Mercedes-duell: Derfor ville vi ikke valgt SUV-en
Denne saken ble første gang publisert 16/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.