Prøvekjørt: Jaguar XJ 3.0

Ypper med BMW, Mercedes og Lexus

Sjekk de tallene: 345 hester, 450 Nm og 0–100 på 5,7 sek. Bilen er nye V6 Jaguar bensin.

KATTEDYR: XJ er britenes (vel, egentlig indiske Tatas) alternativ til store BMW-er, Mercedes-er og Lexus-er. FOTO: Jaguar
KATTEDYR: XJ er britenes (vel, egentlig indiske Tatas) alternativ til store BMW-er, Mercedes-er og Lexus-er. FOTO: Jaguar
Først publisert Sist oppdatert

Hvis du er den typen som bare må ha en simpel, banal og enorm V8-motor i den nye Jaguar XJ, er toget gått - for alltid. Den naturlig pustende 5,0-liters V8-eren er død, begravd og borte, og erstattet av en ny, kompressormatet 3-liters V6.

Denne nye sekseren i luksusbilen er ikke like kraftig som den svære V8-eren, og har 345 hk i stedet for 385 og med litt mindre bunndrag.

Men den er mye gjerrigere og renere. Den skal bruke bare 0,94 per mil, og spytter «bare» ut 224 g/km med CO2.

Men Jaguar kaller ikke denne sylinderfjerningen noe motepreget som «miljø» eller «nedskalering». I stedet føler du at sparingen snarere har å gjøre med at du skal bruke mindre tid sammen med arbeiderklassen blant stinkende bensinpumper.

Den nye V6-eren er en fin, myk og sterk motor, og uventet hissig på høye turtall. Den mangler kreftene til åtteren i bånn, og det litt mindre dreiemomentet blir ikke bedre av at den nye åtte-trinns automatkassa stadig prøver å legge inn høyest mulig gir ved alle anledninger.

Men den låter fremdeles herlig - det vil si, det lille du kan høre inne i den hermetisk forseglede bunkeren som utgjør kupeen.

4X4: Jaguar XJ kommer nå også som firehjulstrekker. FOTO: Jaguar
4X4: Jaguar XJ kommer nå også som firehjulstrekker. FOTO: Jaguar

Hippier og kommunister

Jaguar har fornyet og finjustert dempingen for å gjøre den enda stillere under kjøring; selv i 100 km/t (eller mye mer¿). Og dette er egentlig all den kraften du måtte trenge for å reise rundt i en fem meters limousin: 0 til 100 tar 5,7 sekunder - bare noen tideler unna forgjengeren.

Det er likevel rimelig å tro at de fleste nordmenn (og briter!) ikke vil vurdere en bensinversjon av XJ. Mange vil nok heller satse pengene på dieselversjonen av XJ - den med den herlige 3-liters V6-eren. Jaguar forventer at færre enn én av 10 briter vil velge bensin.

Denne nye bensinmotoren er i hovedsak beregnet på Kina (hvor Jaguar-salget nesten har doblet seg siden i fjor) og USA, hvor V6 er et minimum. Har du færre, er du enten hippie eller kommunist.

Men altså: Dersom du ikke planlegger å utvandre, og vil kjøpe bensinversjonen av XJ, er det en annen grunn til at du bør se nærmere på den smakfulle og supre V6-eren.

NYTT KATTEDYR: Jaguar F-type. FOTO: Jaguar
NYTT KATTEDYR: Jaguar F-type. FOTO: Jaguar

Dette er nemlig også stjernen i Jaguars kommende F-Type: En toseters rival til Porsche Cayman og Porsche Boxster. I en bil som blir så liten og lettkjørt som denne bør bli, vil sekseren være et beist.

Slik den er nå, gir den allerede 15 hester og 80 Nm mer enn Porsches kraftige Cayman R.

Spesifikasjoner

Jaguar XJ 3.0 S/C Premium Luxury

INTERIØR: Førermiljøet i Jaguar XJ: FOTO: Jaguar
INTERIØR: Førermiljøet i Jaguar XJ: FOTO: Jaguar

Motor: 2995 ccm, V6

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 345

Dreiemoment: 450 Nm

Forbruk: 0,94 l/mil

CO2-Utslipp: 224 g/km

0-100 km/t: 5,7 sek

Toppfart: 250 km/t

Vekt: Ca 1800 kg

Pris: Fra kr 1 315 300 (firehjulstrekk: 1 393 900)

Dommen

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

De fleste vil nok holde seg til dieselen, men Jaguars nye bensinmotor er kraftig. Tenk deg den i F-Type.

Les også:

Quiz: Hva kan du om superbiler?

2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

Duell: Nye Audi A3 mot gammel Audi A3

Duell: 50 000 kroner billigere, men likevel best