Prøvekjørt: VW Golf R stasjonsvogn

Familiebeist med bagasjerom

VW har bygd den beste stasjonsvognen i moroklassen.

PRAKTISK: Her har du 300 hk, samt et bagasjerom som i normale utgaver av Golf stasjonsvogn. 605 liter bør betyr at både labrador og barnevogn får plass. FOTO: VW
PRAKTISK: Her har du 300 hk, samt et bagasjerom som i normale utgaver av Golf stasjonsvogn. 605 liter bør betyr at både labrador og barnevogn får plass. FOTO: VW
Først publisert Sist oppdatert

Dersom de ansatte i Top Gear-redaksjonen fikk velge, ville flesteparten av dem foretrukket en Golf R fremfor en BMW M4. Vi tuller ikke. VW Golf R er faktisk så bra.

Og R-stasjonsvogn er slett ingen upraktisk sak. For alt rotet som følger med et par unger, er nok til å fylle bagasjerommet til en vanlig Golf to ganger. Og sammenligningen er på sin plass.

Lik den vanlige Golfen, men...

For Golf R stasjonsvogn er lik den vanlige Golfen på alle områder unntatt karosseriet. Den har samme toliters turbofirer, som er en tungt modifisert versjon av GTI-motoren på 230 hk (2,0 TSI), med ny sylindertopp og større turbolader. Dette gir 300 hester og 380 Nm dreiemoment. Golf R Variant, som er det offisielle navnet, er også senket med 20 mm sammenlignet med en vanlig Golf.

At dette gir 79 ekstra kilo, gjør ikke mye med spesifikasjonene. Null til 100 går unna på 5,1 se-kunder – eller 0,2 sekunder langsommere enn kombikupeen. Toppfarten er den samme, 250 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GOLF: Store luftinntak skiller R-modellen fra en vanlig Golf. Golf R har også særegne R-lettmetallfelger med polerte eiker, 225/40 18-dekk og sorte bremsekalipere med R-Logo. FOTO: Produsent
GOLF: Store luftinntak skiller R-modellen fra en vanlig Golf. Golf R har også særegne R-lettmetallfelger med polerte eiker, 225/40 18-dekk og sorte bremsekalipere med R-Logo. FOTO: Produsent

Standard med firehjulsdrift

Blant standardutstyret er 4Motion-firehjulsdrift, og DSG-automat, som blant annet skal sørge for at den blir lettkjørt som en helt vanlig Golf. Firehjulsdriften kan fordele opptil 100 prosent av kraften til bakhjulene dersom du virkelig er ute å kjøre, og et XDS Plus momentstyringssy-stem gjør at du kan holde høy fart i svingene. Det VW kaller progressiv styring, sørger for at sjåførens rattbevegelser umiddelbart blir omsatt i retningsendring.

På veien føles den kanskje én eller to prosent tregere og mindre håndterlig enn kombikupeen, men DSG-kassa skifter så det er en ren fryd. Den varter opp med en «waaap»-lyd når den skifter. Og dersom du gasser på i svingen, føler du at sensorstyrt magi hjelper deg gjennom. Slipper du gassen, er hekken med på leken.

Mye motor, mye plass

Den føles kvikk og potent, samtidig som den er praktisk til daglige gjøremål. Stille, balansert og komfortabel. Allsidigheten som vi likte så godt i kombikupeen, finnes i bøtter og spann, og mer til, takket være et bagasjerom på 1620 liter – litt større enn i en Mondeo dersom vi forholder oss til de oppgitte tallene. Prisen for den ekstra plassen er bare 15.000 kroner opp.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STANDARD: Sportsseter får du med på kjøpet. Firehjulsdrift og DSG-automat likeså. FOTO: VW
STANDARD: Sportsseter får du med på kjøpet. Firehjulsdrift og DSG-automat likeså. FOTO: VW

DOMMEN:

Har du unger og elsker raske kompakter, er dette bilen for deg.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

RIVALEN:

Ford Focus ST. Litt mindre krefter, litt billigere. Kommer også med manuell girkasse, som lokker noen.

Tekniske data

VW Golf R

Motor: 1984 ccm 4-syl turbo, 4WD

HK: 300

Dreiemoment: 380 Nm

0-100 km/t: 5,1 sek

Toppfart: 250 km/t

Oppgitt forbruk: 0,7 l/mil

Oppgitt CO₂-utslipp: 164 g/km

Vekt: 1574 kg

Pris: Fra 676.200 kroner