Prøvekjørt: Volkswagen e-Golf
Vi har prøvekjørt el-Golfen
Ennå ikke kommet til Norge, men allerede en suksess.
Man kunne kanskje tro at elektriske Golf - den første Golfen uten en vanlig forbrenningsmotor - en bil som over 2000 nordmenn har bestilt usett - ville være mindre effektiv enn en bil som er designet som en elbil fra bunnen av, som for eksempel Nissan Leaf.
Folkevogna er tross alt bygd på et vanlig Golf-fundament, og deretter flikket om til elektrisk drift.
Men da hadde vi undervurdert den ganske så imponerende genialiteten til den nå så utbredte MQB-arkitekturen. Denne modulære arkitekturen, kall det gjerne et byggeklossystem, hadde eldrift innebygd fra starten av: Golf VII ble designet for å være både en konvensjonelt motorisert kombikupé og en elbil.
Den ruller ned det samme produksjonsbåndet som diesel- og bensinbilene, og er designet for like enkelt å kunne monteres med både batteri og elmotor som med drivstofftank og rekkefirer.
Batteripakken - en 24,2 kWh litiumion-sak - sender kraften til forhjulene via en 115 hk elmotor, og er plassert under føttene til passasjerene bak. Dermed tar den verken bagasjeplass eller beinplass. Den har også mindre luftmotstand enn en vanlig Golf, med en CD-verdi på bare 0,28.
19 mil på én lading
Dette betyr, ifølge VW, at denne bilen er 30 prosent mer energieffektiv enn en Nissan Leaf. VW regner med at du vil klare å tyne ut 19 mil på én lading.
Ved en blanding av ganske grei bykjøring og motorveitrafikk, klarte vi omkring 16 mil. Men setter du på aircondition og gir jernet på firefelts motorvei, kan du sikkert halvere dette tallet.
Tekniske data
Motor Elmotor, 24,2 kWh
Drift: Forhjulsdrift
HK: 115
Dreiemoment: 270 Nm
0-100 km/t: 10,4 sek
Toppfart: 140 km/t
Rekkevidde:190 km
CO2-utslipp: 0 g/km
Vekt: 1510 kg
Pris: Fra ca 254 000 kroner
Føles raskere enn oppgitt
Offisielt bruker e-Golfen bare drøyt 10 sekunder til 100 km/t, og vil nå toppfarten bare 40 km/t over dette. Men denne bilen føles heldigvis raskere i virkeligheten. Du får et herlig bånndrag helt fra starten, og VW skryter av at det elektriske drivverket vil omgjøre bevegelsen fra høyrefoten din til kraft på hjulene fem ganger raskere enn i en vanlig bensinbil.
Dette blir til skikkelig heftig respons, herlig i akselerasjonsfeltet: Finn en luke, dytt inn gassen, og legg deg inn. Det er ikke en stil vi er vant til, men den er like fordømt vanedannende.
Utover dette føles Golfen som, nettopp en Golf: Smart bygd, fin å kjøre, men herlig stille. Den gir ikke det samme inntrykket som romalder-estetikken til en BMW i3, men Golfen er like fin å kjøre.
DOMMEN
Ikke helt elbilen som erstatter bensinbilen, men ganske nær. Snart er elbilene voksne.
RIVALEN
BMW i3 - Nesten samme startpris, men mer avansert konstruksjon.
Les også:
Vi har testet Renault Zoe - Mulighet for rask lading hjemme
Her finner du alt vi har skrevet om Tesla Model S