Prøvekjørt: Volkswagen e-Golf

Vi har prøvekjørt el-Golfen

Ennå ikke kommet til Norge, men allerede en suksess.

Først publisert Sist oppdatert

img Del på Facebook



Man kunne kanskje tro at elektriske Golf - den første Golfen uten en vanlig forbrenningsmotor - en bil som over 2000 nordmenn har bestilt usett - ville være mindre effektiv enn en bil som er designet som en elbil fra bunnen av, som for eksempel Nissan Leaf.

Folkevogna er tross alt bygd på et vanlig Golf-fundament, og deretter flikket om til elektrisk drift.

Men da hadde vi undervurdert den ganske så imponerende genialiteten til den nå så utbredte MQB-arkitekturen. Denne modulære arkitekturen, kall det gjerne et byggeklossystem, hadde eldrift innebygd fra starten av: Golf VII ble designet for å være både en konvensjonelt motorisert kombikupé og en elbil.

Den ruller ned det samme produksjonsbåndet som diesel- og bensinbilene, og er designet for like enkelt å kunne monteres med både batteri og elmotor som med drivstofftank og rekkefirer.

Batteripakken - en 24,2 kWh litiumion-sak - sender kraften til forhjulene via en 115 hk elmotor, og er plassert under føttene til passasjerene bak. Dermed tar den verken bagasjeplass eller beinplass. Den har også mindre luftmotstand enn en vanlig Golf, med en CD-verdi på bare 0,28.

19 mil på én lading

Dette betyr, ifølge VW, at denne bilen er 30 prosent mer energieffektiv enn en Nissan Leaf. VW regner med at du vil klare å tyne ut 19 mil på én lading.

ELEKTRISK GOLF: E-Golf kommer med utstyr som City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems. Oppvarmet frontrute, automatisk klimakontroll, skinnratt og spesielle aluminiumsfelger er en del av standardutstyret. FOTO: VW
ELEKTRISK GOLF: E-Golf kommer med utstyr som City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems. Oppvarmet frontrute, automatisk klimakontroll, skinnratt og spesielle aluminiumsfelger er en del av standardutstyret. FOTO: VW

Ved en blanding av ganske grei bykjøring og motorveitrafikk, klarte vi omkring 16 mil. Men setter du på aircondition og gir jernet på firefelts motorvei, kan du sikkert halvere dette tallet.

Tekniske data

Motor Elmotor, 24,2 kWh

Drift: Forhjulsdrift

HK: 115

Dreiemoment: 270 Nm

0-100 km/t: 10,4 sek

Toppfart: 140 km/t

Rekkevidde:190 km

CO2-utslipp: 0 g/km

Vekt: 1510 kg

Pris: Fra ca 254 000 kroner

Føles raskere enn oppgitt

Offisielt bruker e-Golfen bare drøyt 10 sekunder til 100 km/t, og vil nå toppfarten bare 40 km/t over dette. Men denne bilen føles heldigvis raskere i virkeligheten. Du får et herlig bånndrag helt fra starten, og VW skryter av at det elektriske drivverket vil omgjøre bevegelsen fra høyrefoten din til kraft på hjulene fem ganger raskere enn i en vanlig bensinbil.

Dette blir til skikkelig heftig respons, herlig i akselerasjonsfeltet: Finn en luke, dytt inn gassen, og legg deg inn. Det er ikke en stil vi er vant til, men den er like fordømt vanedannende.

Utover dette føles Golfen som, nettopp en Golf: Smart bygd, fin å kjøre, men herlig stille. Den gir ikke det samme inntrykket som romalder-estetikken til en BMW i3, men Golfen er like fin å kjøre.

DOMMEN

Ikke helt elbilen som erstatter bensinbilen, men ganske nær. Snart er elbilene voksne.

RIVALEN

BMW i3 - Nesten samme startpris, men mer avansert konstruksjon.

Les også:

Vi har testet Renault Zoe - Mulighet for rask lading hjemme

Teslas SUV blir forsinket

Her finner du alt vi har skrevet om Tesla Model S

img Del på Facebook