Prøvekjørt: Ford Focus ST Mountune
Verdens kuleste er blitt enda bedre
Vi likte Ford Fiesta ST Mountune. Så er dette en ny triumf for Focus?
Vi elsker Ford Focus ST stasjonsvogn og synes den er verdens kuleste familiebil. Men nå er den faktisk blitt enda noen hakk fetere, takket være den Essex-baserte tuneren Mountune.
Med trimsett har råtassen 25 hk og 40 Nm mer enn Focus ST stasjonsvogn. Men vil du kjøpe det, må du importere den selv. Og betale en haug med norske avgifter. Om du er lovlydig.
Den turboladede toliters motoren med fire sylindre er blitt trimmet fra 250 til 275 hk, og fra 359 til 400 Nm. Det gir en akselrasjon fra 0 til 100 på 5,9 i stedet for 6,5 sekunder. Dette skyldes i stor grad ny ECU-programmering, men større luftfilter og intercooler gjør også sitt. Den har også et svart pulverlakkert støpt luftinntak (sølv koster litt mindre) og du får også et lite, gult merke med på kjøpet.
Men det beste er hvordan den takler den ekstra kraften. Ekstrautstyr gjør at kreftene i turboladede biler ofte kommer der du egentlig ikke ønsker å ha dem. Som for eksempel i form av ekstra 1000 omdreininger.
Men effektøkningen i Mountune følger den samme forutsigbare og progressive kurven som en standard Ford Focus ST - bare noen hakk høyere. Dette er ganske smakfullt til å være en modifisert rask Ford.
Masse glede og plass
Og siden det bare er motoren som er oppgradert (bortsett fra merket og innsuget), er alt det som gjør ST til en så besnærende kjapp bil ikke endret.
Vi valgte stasjonsvognutgaven, fordi den har mer plass. Og det faktum at straffen for dette er 26 kg ekstra, påvirker ikke ytelsene i nevneverdig grad.
Samtidig gjør den en utmerket jobb med å kombinere ytelse med funksjonalitet. Et 476-liters bagasjerom svelger det meste. Og forbruket på 0,71 liter (samme som en vanlig ST, og dermed en del mer i virkeligheten), gjør at den ikke er altfor tørst.
Litt ulempe
Men alt er ikke bare fryd og gammen. Fraværet av RevoKnuckle-fjæring og mer dreiemoment gjør rattutslaget litt mer livlig på full gass. På den andre siden trenger du ikke å vente til motoren hamrer mot det røde på turtelleren for at den skal føles skikkelig rask.
Men den er aldri skremmende rask og spennvidden er fortsatt imponerende. Du kan pusle rundt i byen uten at noen vet at bilen din er raskere enn en Ferrari 308 GTB - eller føle dette selv. Det er ikke noe du kan si om mer rendyrkede og fokuserte saker som Megane RS 265 eller Astra GTC VXR.
Mountune gir en bil som bokstavelig talt gir mer av det samme, ment på en positiv måte.
Teknisk data
Motor: 1999 ccm, 4 syl bensin
Drift: Forhjulsdrift
Hk: 275
Dreiemoment 400 Nm
Forbruk: 0,71 l/mil
CO2-utslipp: 169 g/km
0-100 km/t: 5,9 sek
Toppfart: 248 km/t
Vekt: 1412 kg
Pris: 1275 GBP for Mountune-trimming
Pris Ford Focus ST stasjonsvogn i Norge: 476 600 kroner
DOMMEN: Mer av samme ST-magien, og levert svært smakfullt. Vår foretrukne kompakte stasjonsvogn er blitt et enda bedre. Kjøp en straks.
Les også:
Gigantduell: Audi RS6 Avant mot Mercedes E63 AMG
Denne stasjonsvogna kan du bare drømme om
Vanskelig valg: Mercedes E 250 CDI 4Matic T mot BMW 525d xDrive