Første tur: Fisker Karma

Ut på Fisker-tur

Karma er stille og rolig i byen, rask på motorveien, og kan være den første elektriske bilen med appell forbi det helgrønne folket.

LEKKER: Akkurat som Opel Ampera, er Karma en hybrid med ekstra rekkevidde. Karma er dog langt mer luksuriøs.
LEKKER: Akkurat som Opel Ampera, er Karma en hybrid med ekstra rekkevidde. Karma er dog langt mer luksuriøs. Foto: Top Gear
Først publisert Sist oppdatert

Spesifikasjoner Fisker Karma

VI LIKER

Flott kupé, silkemyk elektrisk kraft

VI LIKER IKKE

Bråkete bensinmotor, høy pris

DOMMEN

Utmerket som elbil, middels som hybrid, en magisk og ekstravagant sak.

Ytelse: 0-100 km/t på 5,9 sek, maks 200+ km/t, 0,28 l/mil (ca)

Teknikk: 1998 ccm, 4 syl pluss 2 x 213 hk elektromotorer, bakhjulsdrift, 409 hk, 1245 Nm, 2539 kg, 83 g/km CO2

Velg dette ekstrautstyret

21-tommers hjul, pris på forespørsel

Og unngå dette

Sport-modus, hvis det er mulig

Pris: ca 750 000 NOK (i England)

Fisker Karma virker veldig bokstavelig talt ikke som en vanlig bil. Læret i kupeen - ubehandlet og fra bærekraftig skotsk kveg - er mer læraktig og mer hårete å ta på. La fingrene løpe over treet i dashbordet, som er hentet opp fra Michigansjøen. Strukturen er grovere, mer organisk, mer tre-aktig enn det plastaktige treverket i en luksusdoning.

Trykk på den høyoppløselige pekeskjermen, og føl den summende tilbakemeldingen i fingrene. Bilen forlanger å bli tatt på. Og sett på.

Metallet i Karmaen minner om en enorm Hot Wheels-leke: Framstikkende buer og hvelvete sideflater.

Malingen inneholder knust glass fra resirkulerte flasker, taket er et enormt solpanel (et panel med ganske minimal funksjon; på sitt beste gir det Karmaen halvannen kilometer drivkraft daglig), og felgene måler 22 tommer. Dette er ingen bil for beskjedne folk.

En ambisiøs danske

Karmaen virker å ha hentet mer fra de store Cadillacene og Lincolnene fra 60-tallet; biler som ble drømt fram til realitet av designere, og ikke av menn med penger.

Og det ble den jo også:

Karma er et innfall fra designeren Henrik Fisker som tegnet BMW Z8 og Aston Martin DB9 før han satte kursen mot Silicon Valley hvor han sikret seg 1,1 milliarder dollar med statlig finansiering og et tilsvarende beløp fra private for å få denne super-øko-GT-bilen ut på veien.

Fisker har store planer: Han forventer å selge 15 000 Karmaer årlig, og i 2012 vil han introdusere en mindre firedørs hybrid med kodenavnet "Nina" som han sier vil gå ut i 100 000 stykk årlig. Ambisiøst så det holder.

Et rungende "tja"

Men store planer og kuskinn teller ikke mye om Karmaen er et esel på veien. Holder den mål? Svaret på det blir et rungende "ja". Eller, vel, kanskje et rungende "ikke helt", avhengig av hvilken girspak du velger å bruke.

La meg forklare. Akkurat som Opel Ampera, er Karma en hybrid med ekstra rekkevidde.

Den 2-liters turbo bensinmotoren fra GM driver aldri hjulene direkte, men slår inn for å skaffe ekstra strøm når elektromotorene krever det.

Med full lading kan Karmaen klare å kjøre omkring 80 kilometer før den trenger en stikkontakt eller må bruke bensinmotoren.

I Stealth-modus

Bak rattet finnes to padleårer. Ikke for å skifte gir, men for å koble mellom fullelektrisk Stealth- og bensin-elektrisk Sport-modus som fyrer opp den tradisjonelle motoren.

LYD: Lekker ende, med fete eksosrør, som ikke er eksosrør...
LYD: Lekker ende, med fete eksosrør, som ikke er eksosrør... Foto: Top Gear

I Stealth-modus kommer Karmaen opp i 100 km/t på 7,9 sek, og gjør 150 km/t. I Sport-modus frigjøres (hold deg fast!) 1245 Nm med dreiemoment, noe som lar bilen oppnå 100 på 5,9 sek og toppe på over 200 km/t.

Klikk inn venstre padleåre for å legge inn Stealth-modus, og alt blir merkelig fint. Tross de enorme dimensjonene - Karmaen har samme hjulspor som Mercedes S-klasse - føles den kvikk og kompakt.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Den elektriske motoren gir hele dreiemomentet fra stillestående, og gir deg en lineær dytt med kraft når som helst.

Tennene blir på plass

Selv med disse enorme hjulene rister ikke Karmaen tennene dine ut av kjevefestene.

Det er delvis fordi de spesialutviklede Michelin-dekkene har 35-profil, noe som betyr at det finnes minst noen få mikron med sidevegger som kan ta imot de verste veihullene i Milano.

HØYTTALERE:... dette er nemlig høyttalere som lager rar kvitring som varsler andre.
HØYTTALERE:... dette er nemlig høyttalere som lager rar kvitring som varsler andre.

Den er ikke akkurat svevende, men funker akseptabelt til å være en 2,5-tonner med enorme hjul.

Stille luksus-GT...

For en usannsynlig og unik opplevelse det er å kjøre en stor, læraktig, luksus-GT mil etter mil, i en litt skummel tilnærmet stillhet.

Du blir umiddelbart mer oppmerksom på alle andre lydene som lages av en enorm GT mens den raser av gårde i 110 km/t: Dekkstøy, vindstøy, og selv den vage gnissingen av læret under baken din. Karmaen er ikke morsom å kjøre; ikke i vanlig forstand.

Men som en sensorisk opplevelse er den vanedannende: både helt normal og totalt fremmed.

... som høres ut som et spøkelse

Mens vi snakker om fremmed: Se du de små firkantene hvor du venter å se eksosrør? Dette er små høyttalere som sender ut en syntetisert kvitrende lyd som skal advare fotgjengere om at du kommer kjørende.

Jepp, Fisker Karma høres ut som en lavoppløselig spøkelse fra en 80-talls dataspill.

...forvandles til en plaprende pubgjest

Dersom dette er den gode lyden, er dette den dårlige: Problemet starter når du går til Sport-modus og vekker bensinmotoren: Kjære, sleng over hørselvernet.

GOD HJUL: Dette, sier sjef Henrik, er verdens eneste bil som har større standardhjul enn de som du får som ekstrautstyr. Dropp de store, og ta de bedre 21-tommerne..
GOD HJUL: Dette, sier sjef Henrik, er verdens eneste bil som har større standardhjul enn de som du får som ekstrautstyr. Dropp de store, og ta de bedre 21-tommerne.. Foto: Bruce Benedict

Turbofireren maser i vei som en plaprende pubgjest. Omdreiningene går ikke opp og ned i takt med akselerasjonen og bremsingen, men slurer nølende, noe som gir lyden en gjørmete, CVT-girkasseeffekt som blir forsterket fordi eksosutgangene ligger rett bak hjulbuene foran og pøser lyden rett opp i øregangene dine.

Jeg antar at dette er gjort for å gi Karmaen en sportslig låt. Men denne låter ikke. Den stønner.

Bare mer støy

Dette kunne vært mer akseptabelt om Sport-Karmaen var en maskin med ytelser i superbil-klassen. Men det er den ikke.

Ting skjer ikke merkbart raskere i bensinmodus; bare mer støyende. Men bruk bensinmotoren som det den er ment å være: en backup som bare brukes når den trengs. Da er Karmaen virkelig overbevisende.

Teoretisk skal du kunne kjøre den uten noensinne å bruke bensinmotoren, og toppe den hver gang du har kjørt dine seks mil på jobb. Men i motsetning til en fullelektrisk bil er den ikke hjelpeløs dersom strømmen skulle gå.

Sant nok er 750 000 NOK (i England!) mye for en GT som a: ikke er særlig rask og b: bråker som en Nissan Pixo når motoren går. Men for luksustransport i forstaden og byen er Karmaen spesiell: En frikete og spesiallagd blanding som får rivalene til å se ut som fotokopier. Karmaen er ikke perfekt, men den er herlig forskjellig.

Les også:

Denne BMW-en er som å kjøre en stor luksusseng

LÆR: Mye lær her. Har ikke plastfølelsen til rivalene sine innvendig.
LÆR: Mye lær her. Har ikke plastfølelsen til rivalene sine innvendig. Foto: Bruce Benedict

Mercedes-en som skal ta BMW M5

Årets råeste duell: Ferrari 458 Italia mot McLaren MP4-12C

FYRSTELIG: Fisker Karma på tur i Monaco.
FYRSTELIG: Fisker Karma på tur i Monaco. Foto: Fisker Automotive