Firehjulstrekk

Tre heftige med firehjulsdrift

Kjører du mye på motorvei med unger bak, kjøper du BMW-en.

Foto: VENNI
Sist oppdatert

Det å kjøpe en bil bør alltid starte med en liste over ting du vil den skal kunne. Og den lages lenge før listen over ting du ønsker at bilen skal være. Noen ting vil åpenbart være viktigere enn andre. De av oss med en haug unger, vil synes det er upraktisk å spenne fast småbarn til et stativ bak på en toseters roadster.

Og loppeteppenes mange venner vil bli litt opprørt om du dytter rottweileren inn i takboksen - selv om du driller luftehull. Så begynn med det grunnleggende.

Pris er viktig. Og forsikring. Men det er flere faktorer som spiller inn. Du kan naturligvis sette en makspris, søke på Finn, og finne en Porsche 911 til 300 000. Men du vil ende opp med et fint merke foran, oljeflekker i garasjen, og masse papirer fra en skilsmisseadvokat. Det virkelige livet setter grenser.

Vinner i forbruk

Derfor er vi her. Ganske dyre, men relativt praktiske biler: Femsetere, raske, men ikke rå, underholdende og klare til å takle kjipt underlag - altså firehjulsdrift. Vi bor i et lunefullt land, og må forholde oss til det.

En BMW 330d Touring er bankers. Trygt og godt. Og for noen titusener ekstra får du xDrive-versjonen, til en totalpris fra 710 000 kroner. Og da har du et godt grunnlag: 0-100 på rundt 5,5 sekunder. Samt skikkelig trøkk fra en treliters rekkesekser med turbodiesel og åttetrinns automat som gjør forbikjøringer til en lek. Den har "bare" 258 hk, men hele 560 Nm dreiemoment.

Kun et diskret "xDrive"-merke på bagasjelokket avslører at dette er en firehjulstrekker. Diesel på tanken betyr at det du vinner i forbruk straffer seg i form av dårligere lydbilde - om da ikke en dempet, grov brumming er tingen for deg.

HERLIG: BMW 330d xDrive Touring.
HERLIG: BMW 330d xDrive Touring.

Verdens kraftigste toliter

Så hva med noe som åpenbart er litt morsommere? Her er Mercedes-Benz A45 AMG nesten en innertier: Prisene starter rundt 810 000, men du kan legge på utstyr som øker prisen vesentlig - den vi har her koster en god del tusen mer.

Du får fem seter, stor bakluke, og firehjulsdrift. Den kommer også med verdens kraftigste serieproduserte firesylindrede toliter. Ingen vil krangle med 360 hester fra en 1991 ccm, selv om kreftene krever en solid turbo.

Den er også rask: 0 til 100 går på bare 4,6 sekunder, med masse herlig lyd som tilbehør. Og i tillegg har den launch control. Det er alltid kult.

Men det er et problem. Problemet med A45 og 330d er at de ligger i motsatt ende av den verdenen som vi har skapt her.

Den dyreste

REN RÅSKAP: Mercedes A45 AMG.
REN RÅSKAP: Mercedes A45 AMG.

Og det er her Audi RS Q3 kommer rullende, en oppspritet kompakt-SUV med firehjulsdrift, femsylindret turbo på 310 hk som gjør 0-100 på 5,5 sekunder. Litt som en gammel RS3 eller TT RS med høyere bakkeklaring.

Som de to andre har den fem seter og greit med plass, men den er den dyreste når det kommer til grunnprisen: 947 600 kroner uten ekstrautstyr.

Så hvilken er best? Det er tid for å finne litt møkkavær og skikkelige veier for å finne ut av det. Og i England drar man da gjerne vestover¿ veldig langt vestover.

Noen hundre kilometer senere er vi midt i Wales, i 15 sekundmeters vind og plaskende regn. Tolv minutter senere skinner sola. Og så regn. Og sol.

Og slik går nå dagen, helt til selv sauene virker forvirrete og gretne. Været virker totalt idiotisk, men det er perfekt for testen vi skal foreta.

Idiotsikker når du gir gass

BMW-en er helt herlig i begynnelsen. En lett stump kjøreopplevelse grunnet de store felgene (spesielt om du leker litt med innstillingene utover Comfort; altså de versjonene som heter Sport og Sport+).

KOMPAKT-VERSTING: Audi RS Q3.
KOMPAKT-VERSTING: Audi RS Q3.

Men forøvrig er den stram og stødig, ærlig og velkjent. Motoren er raus, og drar overraskende villig opp til 5000 o/min. Den 8-trinns kassa leverer høflig de girene som trengs. Styringen er litt tyngre og en anelse mer sirup enn på versjonen med bakhjulsdrift.

Men den virkelige overraskelsen kommer når du skjønner at du bare kan bånne gassen midt i en våt rundkjøring og fise ut på den andre siden uten problemer.

xDrive-systemet har 40/60-fordeling, altså mest på bakakslingen. Men xDrive-systemet med dynamisk traction-kontroll (DTC) kan flytte 99 prosent av kreftene og dreiemomentet dit kreftene trengs mest. Så lenge du gasser, virker xDrive 330d ganske så idiotsikker. Og tatt i betraktning at de fleste av oss ikke breisladder ved enhver anledning i det daglige, virker de ekstra kronene som dette koster som en god investering.

Rå lyd

Ikke overraskende er A45 en mer aggressiv innretning. Til å begynne med virker den lik BMW-en i kjørestil, men er lettere, ivrigere etter å endre retning, og merkbart kjappere i akselerasjonen.

Den virker vesentlig raskere, noe som understrekes av den rå eksoslyden med boblende smell. Det er ikke direkte vakkert - bare lyden av drap på luft og drivstoff - men likevel livlig og spennende.

GIR TRYGGHET: Så lenge du gasser, virker xDrive 330d ganske så idiotsikker.
GIR TRYGGHET: Så lenge du gasser, virker xDrive 330d ganske så idiotsikker.

Den svinger flatt og rent, med en liten tendens til understyring når du presser den. A45 føles bare som en firehjulstrekker når fronten begynner å slippe - ikke overraskende når du finner ut at 4WD-systemet er vektet tungt forover under de fleste forhold, og ofte legger maksimalt 50 prosent av kraften bak når den har registrert at forhjulene slipper.

På veien føles den faktisk mer som en velbalansert forhjulstrekker enn en firehjulstrekker.

Et dårlig kompromiss

RS Q3 er på den andre siden litt mer merkelig. Kjøringen er rykkende og frenetisk. Ikke knusende, men altfor stiv, noe som muligens skyldes det høye tyngdepunktet. Du får lite tilbakemelding fra styring og understell, og den frontvektede quattroen føles som om den vil at bilen skal understyre. Drar du på i en sving med tørt underlag, er den veldig stabil.

Men det er så lite entusiasme i måten den kjører raskt på at jeg etter en fire timers tur har problemer med å se poenget med den. Virkelig problemer.

Det beste med RS-en er utvilsomt motoren, som brummer fornøyd av sted med plenty av dreiemoment. Det skorter ikke på trøkk, men det er noe som stadig gnager i underbevisstheten. Den gjør det veldig bra til å være en liten kompakt-SUV.

LYDEFFEKT: Mercedes-en skiller seg kraftig ut når det gjelder lydbilde.
LYDEFFEKT: Mercedes-en skiller seg kraftig ut når det gjelder lydbilde.

Og når du har innsett hva dette innebærer, begynner man å lure på hvorfor noen vil ha en bil som er et kompromiss av verste sort: Verken skikkelig sporty eller komfortabel. Og den kraftige motoren er bare med på å forsterke manglene.

BMW 330d xDrive Touring

Pris: Fra 710 000,-

Motor: 2993 ccm 6 syl diesel, 258 hk, 560 Nm

Ytelse: 0-100 km/t på 5,6 sekunder, 250 km/t (sperret), 0,51 l/mil, 142 g/km CO2

Overføring: 8-trinns auto, bakvektet 4WD

Vekt: 1685 kg

Kanskje bedre i søla

Men kanskje RS Q3 vil vise seg fra en bedre side om vi kaster den ut på glatta. Alle disse tre bilene vil faktisk - selv når det er klissvått - kjøre mer enn lovlig kjapt før man legger merke til de små særegenhetene i de utmerkede drivverkene.

Siden vi ikke har snø, ender vi beleilig nok opp ved inngangen til Sweet Lamb Rally Complex. Pussig. Ihuga rallyfans vil kjenne igjen navnet Sweet Lamb fra masser av rallyer. Komplekset ved Llangurig i Powys.

Det er ikke et offroad-sted, men et testanlegg for rallybiler. Så vi snakker ikke om meterdyp søle og steinete baner, men om glatte veistrekninger og baner. Altså et fint sted å teste firehjulsdrift i kontrollerte omgivelser.

Gir ekstrem selvtillit

På det sleipe underlaget merker vi BMW-ens smarte xDrive-system. Når vi slår av de ulike stabilitets- og veigrepskontrollene, overstyrer den lett til å begynne med, for så sømløst dra bilen tilbake på plass, uansett fart. I standardoppsett tillater traction-kontrollen 2-4 prosent hjulspinn før elektronikken trår til.

Dynamic Traction-systemet som fordeler momentet mellom hjulene. Det føles overlegent trygt, med også underholdende. Den gir meg også ekstrem selvtillit som sjåfør, og får meg til å lure på hva man skal X3 eller X5.

En 3- eller 5-serie Touring med xDrive virker veldig fornuftig: Bedre effektivitet, kjøreegenskaper og utseende, samt bedre veigrep med mindre du har behov for å kjøre over kampesteiner.

Treg i normalmodus

HVERKEN FUGL ELLER FISK: Det beste med RS-en er utvilsomt motoren.
HVERKEN FUGL ELLER FISK: Det beste med RS-en er utvilsomt motoren.

Mercedesen er en større overraskelse. Jeg synes girkassa er treg i normalmodus, men den korte akselavstanden og den relativt lave vekten gjør at A45 faktisk blir ganske så sprelsk i svingene.

Mercedes A45 AMG

Pris: Fra 810 100,-

Motor: 1991 ccm 4 syl turbo, 360 hk, 450 Nm

Ytelse: 0-100 km/t på 4,6 sekunder, 250 km/t (sperret), 0,69 l/mil, 161 g/km CO2

Overføring: AMG DCT 7-trinns, frontvektet 4WD

Vekt: 1555 kg

Er du hard på gassen blir bakhjula med på moroa. Da kan du legge den lille bilen sidelengs på en ganske tilfredsstillende måte.

Men du må kuske A45 grundig, og jobbe hardt.

Den minner litt om en Lancer Evo eller Impreza WRX, bare med mye finere førermiljø og uten turboforsinkelse.

Den er en skikkelig suberbil-tirrer, og låter som en vill racerbil der den suser av sted på de walisiske veiene. Jo mer du kjører den under varierte forhold, desto mer liker du den.

Audi har bedre biler enn dette

Med RS Q3 er det omvendt. Jo mer jeg kjører denne bilen, desto mindre fornuftig virker den. Den har firehjulsdrift, men på det glatte underlaget understyrer den som en skjev handlevogn. Tør du motstyre føles det som om den skal velte.

Performance-dekkene griper ikke overbevisende utenfor asfalten, og gjør at bilen føles som et skateboard på fartshumper av granitt på ujevnhetene.

Men enda viktigere er det at den ikke er morsom. Den føles kynisk og helt uten poeng. Audi lager bedre biler enn dette.

En S3 Sportback har 300 hester og gjør 0-100 på 4,9 sekunder, har bedre drivstofføkonomi og koster mindre. Du kan få en mer begripelig bil med bedre egenskaper i en 214-hesters TFSI S-line Q3 for samme pris.

Det betyr av RS Q3 kommer sist i gruppen, og med god margin. Audi kaller RS Q3 for merkets "allrounder", men den er mer en vispesnekker enn god i noe som helst.

4WD: BMW 330d xDrive Touring, Audi RS Q3 og Mercedes A 45 AMG.
4WD: BMW 330d xDrive Touring, Audi RS Q3 og Mercedes A 45 AMG.

Har du unger, kjøp BMW-en

Audi RS Q3

Pris: Fra 947 600,-

Motor: 2480 ccm 5 syl turbo, 309 hk,420 Nm

Ytelse:0-100 km/t på 5,5 sekunder, 250 km/t (sperret), 0,88 l/mil, 206 g/km CO2

Overføring: 7-trinns S-tronic dobbelkløtsj, quattro frontvektet 4WD

Vekt: 1655 kg

Da står vi igjen med BMW og Mercedes. xDrive-systemet på 330d Touring gjør en allerede herlig balansert bil enda bedre. Trenger du plass, fart og muligheten til å tilbakelegge store avstander til for eksempel høyfjellet, er det få biler som slår denne - spesielt siden den fremdeles er ganske morsom når du vil leke på landeveier.

Men dette er ikke en totalseier for BMW. Å skulle dømme mellom to så ulike biler har aldri vært vanskeligere. Mercedesen er dyr, men under de rette forholdene, og på den rette dagen, er dette en skikkelig underholdende sak.

Noe som fører meg til en ganske spesifikk konklusjon: Kjører du mye på motorvei med unger bak, kjøper du BMW-en.

Om du vil ha noe litt mer hissig for kortere turer, er A45 greia for deg.

Les også:

Nå gjør også dette merket en allroader

SPLASH: Jeg synes ikke Audi RS Q3 er noe vellykket kompromiss.
SPLASH: Jeg synes ikke Audi RS Q3 er noe vellykket kompromiss.

Skoda skreddersydd for Norge

Test: De 20 beste SUV-ene

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også