Prøvekjørt: Twisted Defender

Traktor med sminke

Slagstøvler med høye hæler? Og pyntebånd? Hva blir det neste – en lav, ekstra sterk luksus-Land Rover Defender? Ja, faktisk.

TWISTED: I Land Roveren fra Twisted Performance kan du velge fargen på interiøret. ALLE FOTO: Rowan Horncastle
TWISTED: I Land Roveren fra Twisted Performance kan du velge fargen på interiøret. ALLE FOTO: Rowan Horncastle
Først publisert Sist oppdatert

På Karl Johan trenger ingen slagstøvler, eller en røff Land Rover som passer bedre på fjerne traktorstier. Men når motebladene er fulle av bondemøbler og annet rustikt, vil det alltid være noen pengefolk som vil ha noe tilsvarende i garasjen. Hvorfor ha en rufsete Defender, når du har råd til en trimmet en med interiør til flere hundre tusen og luksus-lær?

Twisted Performance er en sånn bil. Med en pris på 700 000 kroner (i England), koster P10 Red Edition dobbelt så mye som grunnversjonen Defender 90 fra Land Rover.

Da får du en komplett pakke med deler som kan skrelles ned til en rimeligere versjon. Nye hjul, mer krefter, lavere/stivere fjæring, bedre bremser, mer lydisolering, oppgradert stereo samt masser av dyrt lær som kommer fra interiørdesignerne til Bentley.

Alle bilene er spesiallagde, så hvis du vil at girspaken ikke skal ligne på et balltre, så ordner de det. Farge innvendig velger du også selv.

Og hvis du kan leve uten de 44 ekstra hestene fra turbo og ECU-modifisering, kan du slippe - selv om den ekstra dytten gir overraskende mye mer fart. Og dersom du foretrekker en mykere fjæring for kjøring på store steiner, dropper du de korte fjærene og de nye gassdemperne, selv om de gjør kjøring og svinging mer kontant.

Er kraftigere bremser ikke noe for deg? Ikke vær dum. Dette er en Defender, og mer stoppkraft er alltid bra.

DANDY: Det er lite sannsynlig at du vil se P10 med søle opp til vinduet.
DANDY: Det er lite sannsynlig at du vil se P10 med søle opp til vinduet.

Beundrende blikk

Det er lite sannsynlig at du vil se P10 med søle opp til vinduet. Men om det er greia di, snakker du med folkene hos Twisted, som kan sette inn røffere fjæring og bunnplater, eller det du måtte ønske å dytte inn. Og det er jo en Land Rover, så på tross av en lavere bakkeklaring vil den sikkert kunne takle litt røft terreng.

Skulle vi valgt, ville droppet nesten alt av mekaniske modifiseringer. De forbedrer ytelsen merkbart, og det gjelder særlig bremsene. Men det er begrenset hva du kan gjøre med en Defender før den gir opp og må gi tapt der ute.

Vi ville i stedet brukt pengene våre på noen smakfulle utvendige detaljer. På gatene i London fikk Red Edition flere lange og beundrende blikk enn en hvilken som helst Aston Martin eller Bentley.

Tenk på dette som en luksus-vri på en engelsk klassiker.

Spesifikasjoner Twisted P10 Red Edition

VRI: Tenk på dette som en luksus-vri på en engelsk klassiker.
VRI: Tenk på dette som en luksus-vri på en engelsk klassiker.

Motor: 2200 ccm, 4 syl,

Drift: Firehjulstrekk

HK: 167

Dreiemoment: 407 Nm,

Foprbruk: 1,13 l/mil,

CO2-utslipp: 266 g/km

0-100 km/t: 11 sek

Toppfart: 150 km/t,

Vekt: 1771 kg

DOMMEN: Stilig, dyr og unik. Er du en motebevisst bonde? Løp og kjøp?

RIVALEN: Overfinch Defender: Nesten like dyr, mindre krefter, og muligens mindre attraktiv. Virker som om P10 har vunnet denne kampen allerede.

Les også:

Test: Her er spylervæskene som duger i kulda

RIVALEN: Land Rover Defender fra Overfinch
RIVALEN: Land Rover Defender fra Overfinch

Quiz: Kjenner du igjen bilene?

Denne enkle tabben kan koste deg 2000 kroner

Knuser konkurrentene på plass