Jaguar XKR-S Cabriolet
Toppløs hele året
Taket av når gradestokken viser lue og votter må da være feil? Nei, det er det ikke.
Gledesdrepende surpomper mener at en kabriolet ikke passer for alle årstider. Lydveggen til Jaguar XKR-S stopper kjeften deres.
Folk vil glo. Noen vil stirre og snurpe munnen i et lite bifall over selve tanken på å kjøre en kabriolet i minusgrader med taket nede, med hodet ditt susende i den sprengkalde brisen.
Men det er derfor det er oppfunnet oppvarmede seter. Hodet ditt kan kanskje bli svart og falle av, men tro du meg: Når du har prøvd den turboladete 5,0-liters V8-motoren til Jaguar XKR-S Cabriolet på full gass, uten noe beskyttende mellom de knallrøde ørene dine og den brølende lyden fra Performance Active-eksosen, er det mulig at du aldri bruker taket igjen.
Jeg vet det. Du har muligens lest en masse overdrevent om biler med flott lyd, men denne er litt spesiell.
Et skikkelig lydmiksebord som går fra et aggressivt bjeff under oppstart, via en kremaktig V8-maling på tomgang, og et manisk - og nesten latterlig høyt - metallisk brøl gjennom girene, og til slutt et lite batteri med fyrverkerismell når du etter hvert løfter gasspedalen.
Om det noen gang fantes en bil som oppmuntret til unødvendig akselerasjon, er det denne.
Naturligvis har XKR-S mange flere egenskaper enn bare lyden, men det grunnleggende er det samme som hos coupeen.
Foran finner du en 550-hesters V8 matet av en kompressor av typen Roots, og driften er bak. Kompressoren sørger for ren og enkel kraft, men også for en haug med dreiemoment som leveres på lavt turtall og rett inn i nyrene: 680 Nm presser deg fast fra 2500 o/min, og er der helt til 5500 o/min.
Resultatet er at du alltid har trøkk til overs, særlig under forbikjøringer i den virkelige verden: Måten denne bilen går fra 80 til 130 km/t på, er godt inne superbil-territoriet. Med andre ord mer enn nok krefter til å matche det tette og kraftige utseendet
XKR-S har nye fjærer, dempere og frontstag, en oppgradert og mer aggressiv aktiv differensial, samt et justert Adaptive Dynamics-oppsett. I tillegg er den senket en centimeter.
Den ruller på 20-tommers hjul, og gjør det også fordømt godt. Jaguar ser ut til å ha funnet ut av kompromisset mellom komfort og kontroll, noe som gjør at det å rase rundt i en XKR-S Cab slett ikke er noen kunst. Stivheten er fint avstemt, og den føles ikke verre enn broren med tak på en humpete motorvei.
Etter over 30 mil var jeg klar for 30 til. Ingen dårlig prestasjon.
Aggressiv pakke
På utsiden får du den vanlige, mer aggressive visuelle pakka, som omfatter en unik støtfanger foran med noen avstivende detaljer, en karbonsplitter, lavere sideskjørt, hekkvinge med et karboninnslag midt på og et skjørt bak med karbondiffuser.
På toppen er det et elektrisk lerretstak som stuver seg pent bort på cirka 20 sekunder via en enkel knapp oppe ved taket.
Sett på vinddeflektoren over baksetene (ja, den har to bakseter, men der bør du sette barn som du ikke har noen følelsemessig forhold til, for de vil være ødelagte når du tar dem fram igjen), så er du klar til å dra.
Spesifikasjoner
Jaguar XKR-S Convertible
Motor: 5000 ccm, V8,
Drift: Bakhjulsdrift,
Hk: 550
Nm: 680
Forbruk: 1,23 l/mil,
CO2-utslipp: 292 g/km
0-100 km/t: 4,4 sek,
Toppfart: 300 km/t
Vekt: 1753 kg
PRISEN
103 000 GBP (ca 390 000 NOK i England)
DOMMEN
Inspirerende lyd, lett å bruke, og kan gå til angrep på deg. Dyr i forhold til en standard XKR Cabriolet, og ikke like engasjert som coupeen.
Stor fan av dumme biler
Som alltid er det et "men". På ett eller annet tidspunkt vil du kjøre på mindre veier, og innse at alt ikke er rosenrødt i kabrio-land. Nettopp fordi XKR-S føles så lett å kjøre og ser ganske harmløs ut, er motoren og drivverket i stand til å gi deg noen solide trøkker i hodet.
Du kan legge ei slegge i en fløyelspose, men den er fremdeles ei slegge. Og når du sparker XKR-S av gårde, selv om DSC koblet inn, gir den en følelse av at den mer enn gjerne sliter hånden din av ved håndleddet.
Dersom vi skal snakke om feil på Jaguaren, så blir styringen raskt et tema. Den er nemlig altfor, altfor lett. Bilen dykker ned og går opp, og vil egentlig aldri holde seg rolig, noe som betyr at du aldri er helt sikker på hva forhjulene driver med.
Motoren har også et så endeløst dreiemoment at du opplever problemer med dette bånndraget i overraskende øyeblikk. Når du drar deg elegant ut av et veikryss, bør du være lett på gassen, ellers vil du raskt bli stoppet av et blinkende, lite varsellys for veigrepet, eller dra av gårde med en føyke av hjulspinn og gummirøyk.
Bånner du gassen helt i 80 km/t på våt vei, bør du absolutt ha koblet inn DSC-en, fordi XKR-S vil mer enn gjerne spinne. Og det faktum at du har taket nede, vil gjøre at alle ser ansiktsuttrykket ditt når hekken på bilen går sin egen vei, noen centimeter fra en 30-tonns trailer på E6.
Jeg er en stor fan av dumme biler med altfor mye krefter og litt lurvete veimanerer. Noe som betyr at jeg er en stor fan av XKR-S Cabriolet.
Men ønsker du deg en rårask XK kabriolet, vil du bli skikkelig fornøyd med en standard, billigere 512-hesters XKR Cabriolet.
Og hvis du vil ha skikkelig røff action, vil du få det bedre med en XKR-S Coupe. Men dersom du kjøpte en XKR-S Cabriolet, ville jeg skjønne nøyaktig hvorfor du ville kjørt uten tak hele tiden. Og jeg ville smile og vinke til deg. Og hvis hodet blir for kaldt?
Vel, det er derfor vi har oppfunnet luer.
RIVALEN:
Aston Martin 4.7 Vantage Roadster kan ha lavere effekt og fart, men det er et stort bilmerke å si nei til.
Les også: