Batmobil

Til Batmobilen, Robin!

Lynvingens nyeste våpen i kampen mot Joker og andre slemminger i Gotham.

JOKER-KILLER: Vi er glad det er Lynvingen som skal kjøre den og ikke vi.
JOKER-KILLER: Vi er glad det er Lynvingen som skal kjøre den og ikke vi.
Sist oppdatert

Med utmerket (men ganske så tilfeldig) timing, avslørte Gordon Murray tidlig i juli to elektrisk drevne biler han har utviklet. Begge er mente å skulle bringe godhet og fred til en ond urban framtid. Én er kjørt av en superhelt, og den andre håper en ivrig Murray vil bli tatt i bruk av resten av oss.

Skummel nok for en Mørk Ridder? Tenkte nok det.

Murray forventet ikke at han skulle jobbe på Batmobilen. Forespørselen kom "helt ut av det blå", sier han, fra folkene bak den nye verdensomspennende og ekstravagante turnegruppen Batman Live. Naturligvis får man et rykte når man er mannen som designet Brabham-ene som skaffet Nelson Piquet utstyr til to verdensmesterskap, McLaren-bilene som ble kjørt av Prost og (tre ganger) Senna til VM-seier, og deretter gatebilen Light Car Company Rocket og McLaren F1.

Murray hoppet på muligheten. Maskinen hans kombinerer topp aerodynamikk, materialer og motorelementer med noen teknologier som bare de beste ingeniørene i Gotham City ville klart å virkeliggjøre.

LED: Fytterakkern, Batman; se på de LED-ene
LED: Fytterakkern, Batman; se på de LED-ene

Hevet over bakken

Kraftoverføringen i Batmobilen viser Murrays personlige filosofi: Beintøff ingeniørkunst med et lite innslag av mystikk. Hydrogen-brenselcellene og bufferbatteriet av lithium-ionetypen er det som enhver bilprodusent vil si deg skal bli vanlig på veiene innen noen tiår. Men Batmobilen fyller ikke tanken med hydrogen på bensinstasjonen på hjørnet. Gassen blir elektrolysert ut av førerens "positive energi".

- Det er den ypperste tyverisikringen, sier Murray.

- Negativ energi kan ikke skape hydrogen. Hvis en slemming stjeler den, kommer han ingen steder, sier han. Vi vil ikke ødelegge forestillingen, men showet har rikelig med slemminger: Jokeren, The Riddler, Pingvinen, Catwoman og Poison Ivy. La oss innse det: Å ta noe uten å ha lov til det ville være ganske enkelt for alle disse.

Murray synes også at vanlige hjul blir for ordinært for en superhelt, så drivsystemet henter strøm fra brenselcellene og sender det til ikke-roterende sirkler i bilens hjørner, hvor radialt pulserende LED-lys og et veldig mystisk "kraftfelt" hever bilen litt opp fra bakken, og gir den akselerasjons- og bremsekraft. Andre krefter som virker mot venstre og høyre får bilen til å svinge.

Pustende karbonfiber

SVEVENDE: Murray synes at vanlige hjul blir for ordinære for en superhelt, så bilen hever seg litt over bakken i stedet.
SVEVENDE: Murray synes at vanlige hjul blir for ordinære for en superhelt, så bilen hever seg litt over bakken i stedet.

Og for å få litt ekstra kraft har den en hydrogen-etterbrenner som - noe Murray presiserer med imponerende nøyaktighet - får bilen fra superfart til hyperfart på nøyaktig to sekunder.

Hvis de "virtuelle hjulene" er litt utenfor kunnskapsområdene dine, er aerodynamikken typisk Murray. Bilen har et lavt frontområde, en justerbar bakvinge, og enorme venturidyser for bakkeeffekt. Murrays McLaren F1 hadde to vifter under som fjernet grensesjiktet og gjorde venturieffekten større. I Batmobilen gjøres den samme jobben ved å lage hele overflaten i pustende karbonfiber. Og hva om pustende karbonfiber ikke eksisterer? Da ville vel det neste være at du sier at superhelter ikke eksisterer...

Men så er det jo slik at Batmobilen ikke eksisterer for skurker som bruker vanlige identifiseringsteknikker. Den har radarabsorberende materialer, og hvis en fysisk barriere kommer i veien, kan lasere i fronten løse problemene.

Den kommer til å få kjørt seg. Batman Live-showet har en helt ny historie, et sett med skuespillere og akrobater, en Gotham City-scene og en 30-meters flaggermusformet videovegg.

Les også:

Denne bilen høres ut som en spøkelse

Slik er det å kjøre en ekstrem Aston Martin

Den råeste duellen (utenom Batman mot Joker)

Denne saken ble første gang publisert 15/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også