Rolls-Royce Ghost
Nytt spøkelse i by'n
Det er som vi alltid har sagt: Problemet med Rolls Ghost var at den var altfor liten. Hrm. Det vi trengte var en forvokst versjon som lå litt under Phantom. Og her er den
Stakkars rike forretningsmann. Før var valget av luksusbil såre enkelt: Bare velg deg ut en versjon av Rolls-Royce Phantom. Men nå har de fått et skikkelig problem å hanskes med. Rolls-Royce har nemlig nettopp lansert en Ghost med større akselavstand. Så kjøper du denne bilen, en vanlig Phantom, eller en enda lengre Phantom?
Du kan sette kaviaren i halsen av mindre.
På overflaten ser alle ut til å gjøre den samme jobben, men Rolls har et poeng. De sier at Ghost-kunder er mye yngre enn Phantom-kundene - omtrent 10 år - men vi tror at også de setter pris på litt ekstra beinplass.
Det er tydeligvis et behov for en Ghost med dobbelt så mye rom for knærne i baksetet, i en pakke som ikke er helt like prangende som Phantomen.
Kan miste noen i baksetet
Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase
Motor: 6592 ccm, V12, 570 hk.
Drift: Bakhjulstrekk
Nm: 780 Nm
Forbruk: 1,35 l/mil,
C02: 319 g/km
0-100 km/t: 5,0 sek,
Toppfart: 250 km/t, 2360 kg
Pris: £231 750 (ca 2 mill NOK - i England)
DOMMEN
Den beste Rollsen for vanlig vei. Mer elegant enn Phantom, med mer plass enn du vil trenge. Fremdeles ille å parkere
Så hva er forskjellen mellom en standard Ghost og en lang Ghost? EWB (extended wheelbase) gir 17 cm ekstra lengde, men siden bakdørene er bare 35 mm lengre enn de foran, mister den ikke proporsjonene. Den ekstra lengden medfører en kupé stor som en hangar, noe som gjør den mer nyttig enn for eksempel et super-luksuriøst mobilt kontor.
Og det er nettopp hva den er: I baksetet finner du en wi-fi hotspot (ca 11 000 kr), samt elektrisk justerbare seter (ca 35 000 kr), en full DVD-pakke (ca 36 000 kr) og to piknik-bord (ca 17 000 kr).
Samt det vanlige teppet som er tykt nok til å miste små barn i.
Greit, så er den ikke like stor inni eller utenpå som en Phantom (EWB Ghost er 5569 mm lang, EWB Phantom is 6084 mm), men du vil ærlig talt aldri klage. Og bortsett fra alt det andre, er den faktisk litt greiere å håndtere på normale veier. Lite grann.
Denne Ghosten veier 2360 kg, som er 60 kilo mer enn grunnbilen. V12-motoren med dobbel turbo er ikke endret, så med 570 hester og 780 Nm løper den nå fra 0 til 100 på fem sekunder.
Eller 0,1 sekund langsommere enn vanlig. Kjempeviktig.
Dette er fremdeles en rask bil: Når du ser Ghost EWB, vil du aldri kunne tenke deg at noe med denne størrelsen kunne sprinte av sted så raskt. Farten er endeløst overraskende. Men motoren i Ghost er så myk, og kraftforsyningen så jevn at den får opp farten med minimalt drama. Vann strømmer med mer vibrasjoner enn dette.
Det perfekte Rolls-produktet
Og det samme gjelder kjørekvaliteten. Du kjører ikke egentlig en Ghost, men driver behagelig av gårde, isolert fra verden utenfor via luftfjæringen. Systemet er så følsomt at det kan merke om noen i baksetet beveger seg fra en side av bilen til den andre, og justerer seg i henhold til det.
Den er svært imponerende. Noe som innebærer at Ghost EWB muligens er det perfekte Rolls-produktet. Prisen er 225 000 kr høyere enn for en standard (i England!), men lengden gjør at du føler deg mer luksuriøs uten å prange for mye. En subtil Rolls? Nesten.
Les også:
Dette er ikke Maserati, men en Kia