Prøvekjørt: Renault Kadjar

Den er like god som Norges mest populære crossover

Renaults nye crossover henger seg på Nissans suksess.

Først publisert Sist oppdatert
MISLYKKET: Renault Koleos. FOTO: Produsent
MISLYKKET: Renault Koleos. FOTO: Produsent

Til tross for det teite navnet, er Kadjar en viktig bil for Renault. Dette er selskapets første forsøk på en småstor crossover siden den gjennomført elendige Koleos, som ble så lite populær i flere land at den ble trukket etter bare et par år på markedet. Og i mange land har dette crossover-fenomenet, som tross alt er ganske nytt, ikke helt slått an.

Men i Norge triller det etter hvert mange slike – ikke minst Nissan Qashqai som Kadjar slekter på. Nissan Qashqai er Norges klart mest populære crossover, og ved utgangen av juli var den Norges 12. mest solgte bil.

Det er også interessant å merke seg hvor de vil bli bygd. Europeiske Kadjarer vil komme fra Spania, men i 2016 vil produksjonen utvides til firmaets helt nye fabrikk i Kina, takket være en avtale med Dongfeng.

Kan fås med 4x4

Her har Renault gjort mye riktig. Bilen er bygd på den samme Renault-Nissan Alliance CMF (Common Module Family)-plattformen fra Qashqai og X-Trail. Motorene er også velkjente. Du har en 1,2-liters turbofirer med 130 hester, en 1,5-liters diesel med 110 hester (blir bestselger i Norge?) og den 1,6-liters dieselen med 130 hk som vi tester her.

Velger du den mer saftige dieselen, kan du også få et 4x4-system (kr 345 000) som sender opptil halvparten av kraften bakover om den merker at ting glipper.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NY: Renault Kadjar slekter på Nissan Qashqai.
NY: Renault Kadjar slekter på Nissan Qashqai.

Romslig bagasjerom

Det er en standard crossover på innsiden også. Du har plass nok til fem voksne, et romslig bagasjerom, behagelige materialer og stort sett grei plast. Helhetsinntrykket er et velproporsjonert og brukervennlig interiør som burde passe de fleste som vil ha en slik biltype og har færre enn fire barn.

Kjøreegenskapene er passelig uinteressante. Det er ikke noe morsomt å feie den litt for raskt inn i en rundkjøring. Men den er komfortabel og stille, enten du går for diesel eller bensin. Men bensinmotoren sliter når den kommer ut av treg bytrafikk og inn på den raskere landeveien. Da savner vi moment. 1,6-literen er rask nok, og mye mer medgjørlig og økonomisk enn bensinversjonen. Renault hevder at den vil klare 0,38 liter på mila, og vår 1,6-liter klarte 0,48. Ikke dårlig.

Like god som Qashqai

Og det er det som er saken. Den er ikke dårlig. Og i det minste ikke målbart verre enn en Qashqai. Den har litt dårligere spesifikasjoner, og Nissan er kanskje litt bedre å kjøre, men det koker egentlig ned til hvilken av de to bilene du helst vil bli sett i. Jeg ville foretrukket Qashqai, men det er også sikkert at mange også vil velge Renault. For de har gjort en bra jobb.

DOMMEN:

Quasqai-basert Quashqai-konkurrent som er like god som Qashqai. Godt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KANDJAR: Renault lyktes ikke med Koleos. Det ser bedre ut nå.
KANDJAR: Renault lyktes ikke med Koleos. Det ser bedre ut nå.

Tekniske data

Motor: 1598 ccm 4-syl turbodiesel,

HK: 130

Dreiemoment: 320 Nm

0–-100 km/t: 10,5 sek

Toppfart: 190 km/t

Oppgitt forbruk: 0,48 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 126 g/km

Vekt: 1536 kg

Pris: fra kr 265 000 (1,2 TCe)