Prøvekjørt: Mercedes GL 350 Bluetec

SUV-enes gigant

GL er stor og rask, og vil utvilsomt gjøre det bra i USA. Spørsmålet er om den vil oppnå den samme suksessen i Europa.

KING OF THE ROAD: Firehjulstrekk, høy sittestilling og enormt med plass: Et Kinderegg mange nok kan tenke seg. FOTO: Daimler AG
KING OF THE ROAD: Firehjulstrekk, høy sittestilling og enormt med plass: Et Kinderegg mange nok kan tenke seg. FOTO: Daimler AG
Sist oppdatert

Er du en velbeslått pappa som allerede har fått fire unger, og dratt kona di til sides, sett henne dypt inn i øynene, og sagt: "Hva med én til, så har vi nok til et basketballag uten innbyttere"? Om du har gjort det, vil du kanskje ønske å se nærmere på den helt nye Mercedes GL.

Dette er en SUV med størrelse. Den er lengre og høyere enn Audi Q7, og en sjuseters storebror til den ikke så lille Mercedes ML. Og størrelsen gjør den populær i Statene.

Mercedes hevder at forrige GL var den best selgende store luksus-SUV-en i USA, og den nye bør gjøre det enda bedre.

440 hester

I Norge er vi mer fornuftige - vi vil knapt nok vurdere en stor SUV uten diesel. Når GL kommer på markedet her tidlig neste år, blir det også en bensinversjon (440 hk GL 500 med dobbelt turbo V8), men volummodellen i Norge blir GL 350 med diesel, 258 hk, 504 Nm og teoretisk forbruk på 0,74 l/mil.

Den treliters diesel V6-eren sender kraften gjennom en behagelig 7-trinns automat, og er myk og sterk. Men det er ikke en motor som gir "Sport" i "Sport Utility Vehicle".

STOR: Mercedes GL er en enorm bil. FOTO: Daimler AG
STOR: Mercedes GL er en enorm bil. FOTO: Daimler AG

Følelse av isolasjon

GL jakter ikke på sedan-kjøreegenskapene til Porsche Cayenne eller BMW X6, som også er mindre biler.

Selv med det aktive chassiset satt til Sport, er dette fremdeles en gyngende buss som isolerer deg fra veien under deg i stedet for å presse ansiktet ditt mot den.

Alle forsøk på galskap med høyrefoten resulterer i hissige, blinkende varsellys, og GL-en er mye mer fornøyd med å pusle seg av gårde og absorbere veien på en u-tysk, sedat måte.

GL-en er en isolerende bil som gir lite kontakt med omgivelsene. Det skyldes i hovedsak disse tungeøvelsene: Acoustic Front Windows, Sprayable Acoustic Materials og Optimized Aeroacoustics, noe som høres litt ut som tre virkelig ille folkevisegrupper på en og samme kveld.

Bøtter av superteknologi

Den er dørgende stille. Og dersom du slår deg løs med ekstrautstyr får du bøtter av superteknologi, så som 360-graders parkeringskameraer og aktiv krengnings-stabilisering. Med alt utstyret føles GL mer moderne enn Audis aldrende Q7.

Men de er ikke helt alene i dette segmentet. Range Rover gjør det meste av disse firehjuls luksusgreiene med glans. Og nå kommer en helt ny versjon som skal legge lista enda høyere. Dersom du kan greie deg uten den tredje rekka med seter (basket er moro for færre enn fem også), bør du kanskje ta en tur med den nye Range Roveren før du kjøper en GL.

Men om du er nødt til å ha syv seter, er Mercedesen et fint - om enn litt uttrykksløst - valg. Uttrykksløs, om du da ikke går for den kommende 565-hesters GL 63 AMG-en som gjør 0-100 på under fem sekunder. Sprø tall for en 2,5-tonns mega-SUV. Om du da ikke må rekke mange basketballkamper på én kveld.

Spesifikasjoner:

OFF-ROAD: ON&OFFROAD-pakken (ekstrautstyr) gir giganten visse egenskaper i terrenget. FOTO: Daimler AG
OFF-ROAD: ON&OFFROAD-pakken (ekstrautstyr) gir giganten visse egenskaper i terrenget. FOTO: Daimler AG

Motor: 2987 ccm, V6,

Drift: Firehjulstrekk

Hk: 258

Dreiemoment: 504 Nm

Forbruk: 0,74 l/mil,

CO2-utslipp: 192 g/km

0-100 km/t: 7,9 sek,

Toppfart: 220 km/t

Vekt: 2480 kg

Pris: Fra 1 137 400,-

(kommer 15. november)

DOMMEN: Gigantisk og luksuriøs, med føles veldig amerikansk. Nye Range Rover vil by på tøff konkurranse

RIVALEN: Audi Q7: Enorm og tysk, den også. Den eldste bilen i Audi-sortimentet har skarpere kjøreegenskaper, men GL har mer tekno og avslappet stil

Les også:

Quiz: Hvilke SUV-er ser du her?

5 solide og billige brukt-SUV-er

RIVAL: Audi Q7. FOTO: Audi
RIVAL: Audi Q7. FOTO: Audi

2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

De beste nye SUV-ene vi har testet

Denne saken ble første gang publisert 29/10 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også