Prøvekjørt: BMW M4

Spesialisten lager BMW-en du har lyst på

Mer komfortabel, og likevel rå å kjøre.

Sist oppdatert

Hvorfor i himmelens navn skal du kjøpe en oppspritet BMW 4-serie fra et lite trimmeverksted når du kan få en med litt mer kraft fra BMWs egen erfarne M-avdeling for nesten nøyaktig samme pris?

For det første er ikke Alpina noen bakgårdssjappe. De har drevet med dette siden 1960-tallet. Bilene har alle BMW-garantiene, og du kan ta service på et BMW-verksted. Dessuten var det faktisk Alpina som utviklet motoren til den opprinnelige X5 4,8 for BMW.

Men B4 Bi-turbo har i tillegg en litt annen oppgave i livet enn en M4. Den er ikke blitt testet på bane i evigheter, men er i stedet en skikkelig bil for hverdagsbruk. Den er et sivilisert bekjentskap, men likevel kjapp nok.

Biturbo og justerbar lyd

Alpina har gjort nesten like mye med den normale N55-rekkesekseren fra BMWs 435i som M har gjort. B4 erstatter den enkle turboen fra N55 med et par parallelle turboer - noe som forklarer merket bak. Den har en sterkere veiv, ny kjøling og et artig firerørs eksosanlegg med justerbar lyd. Som på M-bilen har den litt ekstra avstiving rundt motoren for å bedre presisjonen i styringen.

Men B4 har holdt seg til den normale åttetrinns BMW/ZF-automaten (forsterket og giret om) i stedet for en dobbeltclutch. Fjæringen er et standard 435i-oppsett, men med omkalibrerte dempere, fôringer, fjærer og krengningsstag. Alpina legger også til sine enorme signaturhjul med tydelige eiker og ultralave profildekk.

BARSKT: BMW Alpina B4 Biturbo Coupe har firerørs eksosanlegg med justerbar lyd.
BARSKT: BMW Alpina B4 Biturbo Coupe har firerørs eksosanlegg med justerbar lyd.

Mekanisk i stedet for elektronisk

Tekniske data

Motor: 2979 ccm biturbo, 6 syl

Hk: 410

Dreiemoment: 600 Nm

0-100 km/t: 4,2 sekunder

Toppfart: 303 km/t

Oppgitt forbruk: 0,76 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 177 g/km

Vekt 1615 kg

Pris: Fra ca 58 000 euro

Du kan dessuten få en mekanisk veigreps-differensial (montert på denne) i stedet for den elektronisk styrte som finnes i M-versjonen. Den mekaniske differensialen sikrer konsekvent oppførsel i en hver sammenheng.

Dermed har Alpina lagd en mellomting mellom en 435i og en M4. Og slik føles også bilen, stort sett.

Kronglete knapper

Den er vanvittig rask, men den frister deg ikke alltid til å dra turtallet opp mot rødt. Responsen er kjapp, men ikke rå, og oppførselen er på den kultiverte siden. Overføringen er rask, men myk - selv om Alpina også her har kastet ut BMWs helt greie padleårer og erstattet dem med sine litt kronglete opp/ned-knapper på rattet.

Mer komfortabel

Kjøreopplevelsen er også behagelig, i motsetning til hva du skulle tro ut fra den tynne dekkprofilen. Alpina hevder faktisk at dekkene (265/30 bak) har spesielt myke sidevegger. En grundig jobb. Hele fjæringen og styringen er herlig balansert. De kommuniserer bedre enn på M4, og du vet når den kommer til grensene sine. Nettopp det gjør den enda mer morsom å kjøre.

Dermed klarer den å være en mer sivilisert bil enn M4. Mer komfortabel, og likevel rå å kjøre med. I tillegg har den fine, nye instrumenter og lær i kupeen. M4 høres riktignok mer sinna ut, og er kanskje raskere når du måler med klokka, men krever mer av deg. Kompromisset fra Alpina er sjenerøst og vennlig.

DOMMEN:

HVORFOR: Alpina har kastet ut BMWs helt greie padleårer og erstattet dem med sine litt kronglete opp/ned-knapper på rattet. FOTO: Produsent
HVORFOR: Alpina har kastet ut BMWs helt greie padleårer og erstattet dem med sine litt kronglete opp/ned-knapper på rattet. FOTO: Produsent

En imponerende og grundig konstruert konvertering, og vennlig enten du kjører veldig fort eller ikke.

Les også:

Med denne BMW-en må du elske oppmerksomhet

SUV-ene som gjør naboen grønn av misunnelse

Route 66 med en helt vanvittig bil

Denne saken ble første gang publisert 28/10 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også